Laga frystorkat utan värme!

Hej!

Vet att jag ligger lite "off topic" men räknar med att infon från denna tråd även kan ha användning i friluftslivet.
Har ett fysiskt krävande jobb som dessutom inte sker på hemmaplan vilket gör att jag tvingas bo på hotell 3-4 dagar i veckan. Frukost har de ofta bra på hotellen och lunchen brukar inte heller vara några problem då prisvärda, bra lunchrestauranger brukar finnas nästan överallt.

Till problemet..

Problemet kommer på kvällen då man efter långa arbetsdagar ska få i sig nyttigt bra kvällskäk till en vettig penning. McDonalds och pizzerior är liksom inte så kul att gå till om man bryr sig om vad man stoppar i sig.

Jag skulle därför bli överlycklig om det finns någon som har ett bra recept på kvällsmat som:

1. Är torr och inte behöver kyla/värme utan överlever i bilen under veckorna
2. Bara behöver blandas ut med kallt vatten för att ätas. Hotellen saknar spisar på rummen ;-)
3. Håller ett vettigt energibehov med avseende på proteiner, kolhydrater etc.

Tänker själv i termer av att blanda torrmjölk, fiberhavregryn russin etc och mixa dessa, är jag fel ute?

Tack på förhand!

/Martin Åkerman
 
Men om du skaffar en sån liten vattenkokare har du tillgång till hett vatten och då utökas matlagningsmöjligheterna.
Gröt, soppor, mm.

/Ulf
 
Inte alltid...

Helt rätt Ulf och det är givetvis en möjlighet.

Var tyvärr lite otydlig, det händer nämligen allt som oftas att man är ute i skogen (bygger mobilmaster och länkutrustning) och det är inte självklart att man har tillgång till el. Visst växelriktare till bilen kan man ha, men Wattantal, extra saker att pula med etc gör att det känns struligt. Vill helst ha en smidig lösning att pytsa ner i en Naglenflaska tillsammans med vatten, skakeliska och kvällsmaten eller vad man ska kalla det är fixad! :)


/Martin
 
kök

Som tidigare sagt, ta med ett kök. Ett litet gaskök, typ jetboil eller msr pocket rocket. Tar nästan ingen plats. Väger nästan ingenting. Nackdelen med alla kök är att bränslet kan vara svårt att medföra på flygresor.

Vattenkokare + frystorkat på hotellrummet är ju annars en metod som faktiskt fungerar. Det har hänt att jag själv kört den metoden när jag tröttnat på att käka ute på längre tjänsteresor. Vattenkokare kan man ofta låna på hotellet, eller så brukar dom kunna bistå med lite varmt vatten direkt.

Real frystorkat funkar även hyfsat om man har varmt thermosvatten, tar bara lite längre tid att svälla.

/Erik
 
Re: Inte alltid...

Tigger; sa:
Helt rätt Ulf och det är givetvis en möjlighet.

Var tyvärr lite otydlig, det händer nämligen allt som oftas att man är ute i skogen (bygger mobilmaster och länkutrustning) och det är inte självklart att man har tillgång till el. Visst växelriktare till bilen kan man ha, men Wattantal, extra saker att pula med etc gör att det känns struligt. Vill helst ha en smidig lösning att pytsa ner i en Naglenflaska tillsammans med vatten, skakeliska och kvällsmaten eller vad man ska kalla det är fixad! :)


/Martin
Hej, kommer inte på nån direkt "middagsmat". Däremot funkar ju alltid mackor, om du förvarar brödet så det inte torkar. Pålägget kanske du kan förvara i nån kyl eller ett myrhål dagtid (typ en räkosttub samt en bit torkad salami). Annars kan du blanda torrmjölkpulver i vatten en stund innan (gör mjölksmaken mer "äkta") och äta med mysli, ev blanda i torkad frukt eller nåt. Men nog skulle jag liksom tidigare trådskrivare poängterat, satsa på ett trangia (billigast) eller ett lätt gaskök (smidigast), så kan du plötsligt laga allt från pasta med sås till frystorkad färdigmat, soppor eller steka pannkakor!
 
Förtydligar igen...

Man får väl de svar som man förtjänar. :)

Skippa allt vad värme heter, inget alternativ.

Är ute efter recept där vatten, kallt, ska vara det enda man ska tillföra.

Misstänker att jag är inne och glider på proteindrinksrecept?!

Så för att göra det glasklart, detta gäller.

1. Tillgång till rent, kallt vatten.

2. Naglenflaska med vid öppning, storlek 1 liter.

3. Måltid iform av pulver

4. Ska göras själv, vill inte köpa färdiga produkter utan kontrollera själv vad som är i.

Kom igen gott folk, nog bör Ni ha några recept på lager? :-D

/Martin
 
Ta-daa!

Jodå! Eller recept och recept...

Du ropar in en låda "MRE" på Ebay. Dvs amerikanska arméransoner. Värms med hjälp av en "kemisk" process. Varm mat utan kök. Det följer alltid med en massa pryttlar, snacks och godis.

http://www.mreinfo.com
 
Re: Förtydligar igen...

Tigger; sa:
Misstänker att jag är inne och glider på proteindrinksrecept?!

Så för att göra det glasklart, detta gäller.

1. Tillgång till rent, kallt vatten.

2. Naglenflaska med vid öppning, storlek 1 liter.

3. Måltid iform av pulver

4. Ska göras själv, vill inte köpa färdiga produkter utan kontrollera själv vad som är i.
Sorry för att jag inte svarade på din fråga. Men, om du vill balansera din mat och kunna sätta ihop den själv, så måste det väl bli nån sorts röra på kolhydrater, fett och proteinpulver. Inte mycket till måltid i mina ögon, men täcker nog "everything a grown man needs". Så mitt förslag:
-Långsamma kolhydrater från nåt pulver, t ex Vitargo, Sloow carbs eller Maxim. Kan drickas som vatten (om du väljer en neutral smak) elle som "måltidsdryck" (sloow carbs är riktigt goda som "saft").
-Proteiner från nån sorts proteinshake, köp valfritt hokus-pokuspulver. Eller sojamjöl.
-Fett och snabba kolhydrater från t ex kallrörd chokladpudding eller citronfromage, finns att köpa färdiga, bara att röra ut i vatten och vänta ett tag.

Annars finns det ju färdiga pulver som marknadsförs som "måltidsersättare", på diverse gym-pulver-hemsidor. Har ingen aning om hur de är, men antagligen innehåller de nåt snarlikt ovanstående.

Men din måltidslösning låter mer som nåt jag skulle tänka mig om jag var ute och sprang på fjället, eller som nödproviant vid uteliv. Hade en påse med en liknande blandning i somras på BAMM, en mix av långsamma och snabba kolhydrater samt proteinpulver, och några Pringles till... Men måltid? Nä...
 
biltema igen

http://www.biltema.se artnr: 39-2610 finns denna till priset av 79,90. kan det vara något?

Kaffekokare
Fästs på dörrfönsterramen. Värmer upp 4 koppar vatten på ca 20 min. Ansluts till cigarettändaruttaget. Effekt: 100 W. Endast 12 V. Storlek: 24 x 9 cm. Volym: 600 ml.
 
Ang. MRE

Med risk att stjäla tråden lite grand.
Är dessa något att ha då?
Har någon där ute provat dom?
Några som är bättre än andra?
 
Re: Ang. MRE

Bjerke; sa:
Med risk att stjäla tråden lite grand.
Är dessa något att ha då?
Har någon där ute provat dom?
Några som är bättre än andra?

Det är ju så otroligt mycket enklare att om inte annat skära till en spritbrännare ur en läskeburk, om man inte har med en gasbrännare. Skall man värma utan förbränning eller el så är det någon form av salt som ger värme vid kristallisering, och det krävs en stor volym att släpa på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
Raskesven Att laga sin fisk Friluftsmat 14
apport Laga mat över eld? Friluftsmat 3
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.