Laga frystorkat utan värme!

Lysande

Tack Anders!

Nu börjar den här tråden likna något. Var precis det jag var ute efter!

Håller med om att det givetvis inte är att betrakta som en "måltid" utan mer i stil med näringsersättning som man drar i sig under långdistanslopp/multisporttävlingar. Eftersom jag får i mig bra frukost och lunch menar jag att det här i min situation är ett klart intressant alternativ kontra pizza och korvmojje.

Visst skulle man kunna köra den enkla vägen och köpa färdigt pulver från Gymgrossist, Vitargo, Powerbar eller liknande, men tanken är ju just att styra själv vad jag vill att det ska smaka etc. Där var ju chokladpuddingen/fromagen ett smart knep.

Testade igårkväll att utan någon hänsyn till näringsinnehåll torrmixa fiberhavregryn, solrosfrön, vetegroddar, linfrö och kakao. Hällde det i Naglenen och skakade med vatten. Smakade förvånadsvärt bra, lite "mjölig" känsla. Men inget som var överdrivet otäckt. :) Riktiga mättnadskänslan kom efter 30-60 minuter antar att det berodde på havregrynen som började svälla.

Filar även på ett excelark för att kunna skriva in näringsvärden från förpackningarna och på så sätt få koll på mängderna.

/Martin
 
Re: Lysande

Tigger; sa:
Tack Anders!

Nu börjar den här tråden likna något. Var precis det jag var ute efter!

Håller med om att det givetvis inte är att betrakta som en "måltid" utan mer i stil med näringsersättning som man drar i sig under långdistanslopp/multisporttävlingar. Eftersom jag får i mig bra frukost och lunch menar jag att det här i min situation är ett klart intressant alternativ kontra pizza och korvmojje.

Visst skulle man kunna köra den enkla vägen och köpa färdigt pulver från Gymgrossist, Vitargo, Powerbar eller liknande, men tanken är ju just att styra själv vad jag vill att det ska smaka etc. Där var ju chokladpuddingen/fromagen ett smart knep.

Testade igårkväll att utan någon hänsyn till näringsinnehåll torrmixa fiberhavregryn, solrosfrön, vetegroddar, linfrö och kakao. Hällde det i Naglenen och skakade med vatten. Smakade förvånadsvärt bra, lite "mjölig" känsla. Men inget som var överdrivet otäckt. :) Riktiga mättnadskänslan kom efter 30-60 minuter antar att det berodde på havregrynen som började svälla.

Filar även på ett excelark för att kunna skriva in näringsvärden från förpackningarna och på så sätt få koll på mängderna.

/Martin



VIll ud bara ha näring och kallrört så leta i bantnignshyllan/hälsokost efter nutrilett eller motsvarande pulver - tror det finns i tre smaker artificiell banan, artificiell jordgub samt choklad.

/Patrik
 
Jag förstår inte riktigt varför du vill ha nåt som måste blandas ut med vatten? Är vikten ett problem för dig?

Om vikten inte är ett problem så är ju helkonserver ett betydligt smartare val. Visserligen får man väl försöka hitta några som har vettig konsistens kalla, men annars är ju helkonserver färdiglagade.


Jag tycker det känns lite som om du börjat resonera i fel ände. Du har utgått från vad man har med sig när man vandrar och tänker använda det på hotell, utan att reflektera VARFÖR man har torkad mat när man vandrar (det är ju för att få ner vikten).

Annars kan man ju titta på de amerikanska Thru-hikers som kör utan kök, de har mycket nötter, frön och olika "bars". Inget som behöver blandas med vatten alls, bara att äta rakt av.
 
Anledningen att jag vill blanda med vatten är att det finns att få tag på nästan överallt, om grejorna är torkade modell pulver så spar det vikt och utrymme vilket, fånigt eller ej, passar mig. Att dag ut och dag in byta hotell/boende gör att man uppskattar minimerad packning.

Torkat innebär också att jag inte är beroende av kyla/värme/bäst före datum i samma utsträckning.

Dessutom hoppades jag ju på att på köpet få bra underlag för närings/måltidsersättninger som man skulle kunna använda när man fjällvandrar.

Men, men har ni inga recept att dela med Er av så var det väl så. Kan inte annat an att konstatera att det är så skrattretande få som svarar på frågeställningen rörande recept... :)

/Martin
 
Men skaffa en MSR pocketrocket eller motsvarande toppgasbrännare, en minigryta, gaffelsked och gastub, så kan du ju laga mycket godare mat med större variation. Jag har gasspis och gasvärmare hemma själv, doften är inget problem ens i ett hotellrum.. Och jag har använt toppgasbrännare på hotellrum och Bed & Breakfast-ställen, det är smidigt. Då kan du koka vatten till té, kaffe, soppor, gröt, värma chiliconcarne-konserver, fixa riktiga frystorkade rätter etc etc

"Laga frystorkat utan värme" är ju rena självplågeriet helt i onödan, det är väl det folk försöker säga. Särskilt när du har behovet så ofta verkar det knäppt. Visst kan man tex låta snabbnudlar eller cous-cous ligga och dra i kallvatten i några timmar, och sen addera tex rostad lök, ölkorv och soltorkade tomater. Men det smakar bra mycket bättre MED värme än utan. Kall mat - Bättre att köpa bananer, hårdbröd, en tub mjukost med mera.. Ett paket start-mussli osv.
 
Värm maten i bilen

Ser inte riktigt vad du har för problem. Du har ju tydligen en bil med dig på dina jobbresor så varför skulle vikten vara ett problem? Du släpar väl inte med dig maten för hela veckan in på hotellrummet? Lämna det du inte behöver i bilen över natten. Värma vatten/mat kan du ju tex göra i en aluminiumburk fasttejpad på kylaren nån timme innan du tänker äta så får du varm och färdig mat. Har själv jobbat som du ungefär och haft bil med mig under arbetsveckorna. Hade ju varit lite annorlunda om du varit tvungen att bära allt hela veckan och sova ute...
 
Tigger; sa:
Dessutom hoppades jag ju på att på köpet få bra underlag för närings/måltidsersättninger som man skulle kunna använda när man fjällvandrar.
Sätt dig med excelarket och knåpa, det gjorde jag tidigare. Man lär sig en hel del, även om vissa tycker att man är skvatt galen.

Men att göra hemmagjorda "bars" (runekakan, fast med fler långsamma kolhydrater etc, vad man nu vill ha), och sen dricka vattnet TILL, kan nog vara nog så smakfullt som att till varje pris försöka blöta upp födan i vatten. Vi är trots allt inte astronauter...
 
Re: Ang. MRE

Bjerke; sa:
Med risk att stjäla tråden lite grand.
Är dessa något att ha då?
Har någon där ute provat dom?
Några som är bättre än andra?

+
Stor variation.
Rätt bra käk.
"Riktig mat" ej torkat (dvs en hel biff eller kycklingfile).
Möjlighet till kemisk värmning med medföljande värmare, annars koka påsarna i vatten eller äta kallt.
Snacks, side dishes, fullt tillbehörskit inklusive liten tabascoflaska, våtservett, sked tuggummi etc. Förutom påsen är vatten och en mugg det enda du behöver.
Rätt prisvärt (man kan få 12 st för ca 50-60 kr/port inklusive frakt.

-
Stor volym.
Ganska tunga.
Oerhört mycket emballage och skräp.
Inte kaffe med i varje portion.
"Cheese spreaden" känns lite väl artificiell (men konceptet förutsätter ju att man gillar amerikansk käk öht).

Jag använder MRE som lunch på kajakturer eller på kortare tältturer med gott om plats över i ryggsäcken. Enkelt och bra att ha en låda på hyllan för spontanturer. Man behöver bara ta lämpligt antal paket så vet man att allt som behövs finns med.
 
Tigger; sa:
Men, men har ni inga recept att dela med Er av så var det väl så. Kan inte annat an att konstatera att det är så skrattretande få som svarar på frågeställningen rörande recept... :)

Problemet är att för att rekonstitueringen skall gå fort så krävs det att vattnet är varmt.

Att låta maten stå och dra i rumstemperatur i 10-12 timmar är annars alternativet, men det är inte så lämpligt ur hygiensynpunkt.

Det är väldigt sällan som man kan båda äta kakan och ha den kvar, du får helt enkelt lov att dra ner på ambitionerna.
[Ändrat av nermander 2007-03-30 kl 13:31]
 
De kosttillskott som finns på marknaden är bra och de smakar till och med bra. Antingen kan man satsa på sk "Gainers" som innehåller både kolhydrater och proteiner eller på rena proteindrinkar. Med de sistnämnda får man kompletera med med kolhydrater själv, förslagsvis frukt och mackor. Det är bara att hälla i vatten och skaka.

Kemikaliskt javisst men hellre det är Mc Donalds och liknande. Jag jobbar ute i skogen ibland då det vara klurigt att hinna med maten, då brukar jag ta till detta. Riktig mat är ju alltid bäst men detta är bättre än dålig mat.

Lycka till!
 
Tack Tomas!

För ditt tips och för att du förstod vad jag var ute efter. ;-)

Har nog tänkt testa någon form av "färdigpulver" dels för att inte såga något innan man testat, dels för att kunna jämföra med vad man skulle kunna göra själv.

Har du något märke/sort som du rekommenderar? Kolhydraterna kan jag ju få i mig tillräckligt av ändå så proteinshakes är väl det jag främst ska kika efter eller?

(Sista inlägget innan helgen för min del, nu ska jag ut i skogen i dagarna 3 och njuta av naturen....)

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
Raskesven Att laga sin fisk Friluftsmat 14
apport Laga mat över eld? Friluftsmat 3
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.