Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer

Jag har precis läst böckerna Hemlige kocken och Äkta vara (rekommenderas) och blir så där lagom upprörd över vilken skit som läggs i processerad mat. Det är helt otroligt vad industrin gör med maten för att tjäna mera pengar. En billig produkt kan vara just billig för att den inte längre innehåller några råvaror. Det späds ut med vatten, förtjockningsmedel, stärkelse, aromer och mycket annat fuffens, för att inte nämna alla konserveringsmedel. Snålar man in på råvarorna måste de ju lägga till något annat. Det går inte att göra en lättgrädde utan fett, eftersom grädde består av mestadels fett. Även om jag inte är fanatisk (än) har detta har lett till att jag vänder på förpackningarna i affären och tittar efter på vilket sätt just denna vara är utspädd. Vilket de flesta är. Det mesta har lett till att jag väljer en vara med så liten innehållsförteckning som möjligt dvs. så mycket naturliga råvaror som möjligt. Det må vara dyrare, men som jag har hört någonstans ”man tankar väl inte sin Porsche med rysk diesel?”. De ekologiska alternativen är oftast de med minst tillsatser och samtidigt vet man ju att de inte har bekämpningsmedel på frukten och att djuren mått bra. Konserveringsämnen som stoppar de naturliga nedbrytningsprocesserna så att maten håller i flera veckor eller månader längre jämfört med det färska alternativet. Hur ska då min högst naturliga mage kunna bryta ner maten? Och var hamnar alla restprodukter?

Nu till problemet. För en friluftsmänniska är ju "färdiga" typer av mat ett bra alternativ. Soppan på pulver som bara behöver vispas med vatten. Färdiga pastasåser etc. Enkelt och snabbt att tillaga. Men fulla av tillsatser. Behöver man ha så bråttom? Är målet med turen att gå så fort som möjligt, hinka i sig en portion pulvermos och fortsätta gå? För mig är även resan en del av målet och jag njuter så gärna av riktig mat istället för konstgjorda pulvermixer.

Det enklaste alternativet verkar vara att torka maten, nästan allt verkar funka att torka hemma. Men det tar vi i en annan tråd. Det jag vill veta i denna tråd är alltså vilka varor som är färdiga och naturliga och kan köpas i affären utan tillsatser.

Några alternativ jag funderat på:
Nyponsoppa - istället för den vanliga som är full av tillsatser går det att köpa rent nyponmjöl och koka själv med i vatten med socker. Kanske något lättrinnig, men naturlig.

Choklad - Mörk choklad gärna ekologisk innehåller oftast bara kakao, kakaofett och socker.

Torkat kött ex ren. Har även köpt torkat nöt från Bastuträsk som var otroligt gott och relativt billigt.

Havregryn och andra mjöl man kan göra gröt på.

Fyll gärna på
 
Skrädmjöl kan man göra nävgröt på och bör serveras med stekt fläsk och lingonsylt. Ingen omöjlighet när man är ute oc hsen har det härliga skogstraditioner.
 
Skrädmjöl kan man göra nävgröt på och bör serveras med stekt fläsk och lingonsylt. Ingen omöjlighet när man är ute oc hsen har det härliga skogstraditioner.

Eftersom jag inte visste vad det var så sökte jag. Saxat från Saltå kvarn: Skrädmjöl tillverkas av hel havre som blötlagts, rostats och sedan malts. Det ger ett fint aromatiskt mjöl som passar bra till gröt och välling, i bröd och kakor

Är det gott? Hur förvarar du fläsket så det håller sig?
 
På mitt couscouspaket står det helt enkelt 'durumvete 100%' och på mitt jordnötspaket 95% jordnötter, vegetabilisk olja, salt' och det känns väl hyfsat oprocessat.

Gör nu inte det klassiska veganfelet och släng bort all mat du brukar äta för att leta kosmiska newage-produkter eller vad nu den där myskoboken lurat i dig. Mycket helt normal mat som vi vanliga människor äter kan vara helt ok. Kolla på innehållsförteckningarna.
 
Eftersom jag inte visste vad det var så sökte jag. Saxat från Saltå kvarn: Skrädmjöl tillverkas av hel havre som blötlagts, rostats och sedan malts. Det ger ett fint aromatiskt mjöl som passar bra till gröt och välling, i bröd och kakor

Är det gott? Hur förvarar du fläsket så det håller sig?

Förvarar det i sitt paket, precis osm hemma i kylskåpet. Det är ite precis varmt ute den här årstiden så fläsk klarar sig riktigt bra. Är det under den varmare årstiden så är det den färskare maten man äter först då den klarar sig sämst.

Salatad och ökt mat har länge varit ett sätt att få mat att hålla sig länge. Salami korvar klarar sig också väldigt bra och länge.
 
Gör nu inte det klassiska veganfelet och släng bort all mat du brukar äta för att leta kosmiska newage-produkter eller vad nu den där myskoboken lurat i dig. Mycket helt normal mat som vi vanliga människor äter kan vara helt ok. Kolla på innehållsförteckningarna.

Jag äter i stort som jag alltid gjort. Men när jag står och väljer mellan två varor så tar jag ju den med minst tillsatser. Jag har ju inte dött av den andra maten heller, den får successivt bytas ut när ny skall inhandlas. Det handlar egentligen inte om vad "boken" har lurat i mig, utan snarare om bokens budskap att livsmedelsindustrin lurar oss att köpa mat som inte längre innehåller mat.

Det har lett till att man uppskattar hemlagad mat på ett annat sätt. Och lagar mer mat från grunden gör man efter att ha läst boken. Det imponerar även stort på middagsgästerna när man sitter ned och äter exempelvis hemlagad bea till filén och hemgjord glass till efterrätt.
 
En tillverkare som heter Gotar säljer "soppmixer" som bara består av torkade grönsaker. Man får alltså själv tillsätta kryddor och ev buljong. Tyvärr är ju i allmänhet huvudingrediensen i buljong glutamat, men en tesked örtsalt och en tesked olja borde vara en god ersättning.
 
En tillverkare som heter Gotar säljer "soppmixer" som bara består av torkade grönsaker. Man får alltså själv tillsätta kryddor och ev buljong. Tyvärr är ju i allmänhet huvudingrediensen i buljong glutamat, men en tesked örtsalt och en tesked olja borde vara en god ersättning.

Testade de nyligen. Bra konsistens på grönsakerna. Rekommenderas!
 
En tillverkare som heter Gotar säljer "soppmixer" som bara består av torkade grönsaker. Man får alltså själv tillsätta kryddor och ev buljong. Tyvärr är ju i allmänhet huvudingrediensen i buljong glutamat, men en tesked örtsalt och en tesked olja borde vara en god ersättning.

Knorr har buljong som är giftfri/ fri från glutamat.Den är mycket god.

Det gäller bara att inte glömma att kolla hur det står till med kryddorna man använder.
Färdiga kryddblandningar innehåller oftast glutamat så det gäller att se upp,man måste titta noga...
 
Ett födoämne behöver knappast vara giftigt för att man skall vilja undvika det. Huvudskälet till att tillsätta glutamat i halvfabrikat är att man har processat dessa så hårt att ytterst lite arom finns kvar, och denna behöver en kraftig förstärkning. Glutamat är alltså en "signalart" för undermåliga produkter. Dessutom finns det risk för en överkänslighetsreaktion, "kina-krogs-syndromet".
 
Ja ni är roliga ni, läs och begrunda vad glutamat är och har för funktion.

Glutamat

Ordet roliga passar inte alls i samband med mononatriumglutamat.
Att vara överkänslig mot detta skit är inte heller speciellt roligt kan jag berätta av egen erfarenhet.
Jag har läst om det och det finns absolut inget positiivt med glutamat överhuvudtaget. Vissa grönsaker ,soja mm innehåller naturligt glutamat,vilken inte är lika stark och den påverkar iaf inte mig på samma sätt som den syntetiska glutamaten.

Att "försvara" eller åtminstone tycka att det är jättebra med glutamat och att sedan försöka påskina att någon som ifrågasätter detta skitgift skulle vara "rolig" är verkligen korkat.
Nog är det också märkligt att på ett friluftsforum stöta på så inskränkta människor,man trodde ju att det här borde finnas större kunskap om vad det innebär att äta och leva hälsosamt.

Jag tror dock att majoriteten av alla har börjat förstå att ifrågasätta livsmedelsproducenternas förehavanden.Seriösa tillverkare jobbar sedan en tid tillbaka på att helt fasa ut glutamatet ur deras produkter.
Men det är ju upp till var och en att välja vad dom äter,så är det någon som föredrar att äta
mat,chips,kryddor mm med detta i så varsågod.
Men var snäll och respektera de som har förstånd nog att vilja äta mat UTAN glutamat...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
Friluftsmat på vårvintern Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.