Friluftsmat på vårvintern

avslutad210712

Gäst
På sommaren äter jag mest egentorkad mat men skall jag satsa på "påsmat" under vårvintern med tanke på den begränsade tillgången på rinnande vatten? Känns onekligen enklare att smälta lite snö och slå ner det i en påse och sen äta jämfört med att smälta snö och sedan tillaga tex pasta. Dessutom torde det bli enklare att diska.

Om man satsar på påsmat hur skall man då räkna ut hur många påsar man behöver? Om man tex tar Wildlifes mat skall man då räkna en enkelportion var till varje mål eller kan man räkna med en dubbelportion på två till varje mål? Kompletterar med några skivor knäckebröd till varje mål.
 
vårvintern är utmärkt för att ta med färskt kött och kylvaror! Är det max 5+ ute så går det perfekt utan risk för att det blir dåligt. Så varför inte satsa på en oxfilé?

Brist på rinnande vatten är ett problem så påsmat kan ju va ett alternativ eller mat där man inte behöver hälla bort vatten (som tex pasta och vissa rissorter).

Rinnande vatten kan dock finnas om du åker sent på våren. Inte omöjligt att vattendrag har gått upp och då är det ju inga problem. Hör med STF innan du åker.

om du är osäker på dosering av påsmat så är det ju bara att testa hemma innan hur mycket du behöver för att bli mätt.
 

avslutad210712

Gäst
nr23se; sa:
vårvintern är utmärkt för att ta med färskt kött och kylvaror! Är det max 5+ ute så går det perfekt utan risk för att det blir dåligt. Så varför inte satsa på en oxfilé?

Ibland tänker man inte längre än näsan räcker och då tänkte jag inte på dig *L*. Självklart skall vi plocka med oss en del färskvaror speciellt eftersom vi kommer att använda oss av pulka.
 
Man behöver inte hälla bort vatten om man kokar pasta eller ris. Vad är det för fel på en gryta eller soppa när man är på tur?
Diskningen brukar lösa sig vilker fall som helst. Oftast har det inte någon betydelse om man har lite rester i botten av kastrullen. Är det kallt är risken med bakterier lika med noll. De hinner inte växa till på ett halvt dygn i kyla.
Jag brukar ta pasta eller ris i lagom mycket vatten tillsammans med torkade grönsaker och någon färdig soppa. Kan varieras i det oändliga och är enkelt.
 

avslutad210712

Gäst
MTB; sa:
Vad är det för fel på en gryta eller soppa när man är på tur?

Inget som helst fel snarare tvärtom. Torkar min mat själv och på sommaren värmer jag oftast maten i blötläggningsvattnet som jag INTE spiller bort. Brukar smaksätta det med en halv buljongtärning som komplement till matens egen smak och sedan dricker jag det som varm buljong innan jag äter resten av maten som jag kompletterar med mos eller pasta. Helt kanon att få i sig lite varm buljong innan maten ifall vädret inte är det allra bästa. Dessutom äter jag ofta egengjord fisksoppa med potatis och hela köret.

Problemet är bara det att jag aldrig förut gjort en vintertur med tältning så det är lätt att man ser problemen istället för möjligheterna *L*.
 
Wildlifeportionerna är rejäla

Två enkelportioner och en dubbelportion innehåller lika mycket och räcker bra till två personer. Akta dig bara för den där som heter nåt med bacon...
 
200 g

I The Backpackers Handbook rekommenderar författaren att man satsar på ca 7 oz torr mat (ca 200g), oavsett hur många portioner förpackningen anger. Detta är alltså per person.

Min erfarenhet är att det är en bra tumregel och blir ett rejält middagsmål. Det funkar bra på "vanliga" snabbrätter på ICA, där portionsberäkningarna kan variera rejält.

Jörgen
 
Är det kallt är risken med bakterier lika med noll. De hinner inte växa till på ett halvt dygn i kyla.

Hur blir det om man kokar upp vatten i en grisig kastrull och häller det i termosen och låter den stå över natten? Fortfarande ingen bakterierisk?
 
Re: 200 g

NUI; sa:
I The Backpackers Handbook rekommenderar författaren att man satsar på ca 7 oz torr mat (ca 200g), oavsett hur många portioner förpackningen anger. Detta är alltså per person.


Jörgen

Är väl lättare att ta reda på hur mycket energi du behöver i ett mål mat när du anstränger dig. Sen är det ju bara att gå och kolla på påsmaten hur mycket energi de innehåller.
Kan redomendera knorrs oilka pastapåsar(ca 5-600 kcal/påse). Bara att tillsätta vatten och koka. Finns 5-6 olika och det bästa är att de kostar runt 15 kr.
 
Instämmer med föregående talare. Testa Knorrs pastarätter, ruskigt goda efter en dags ansträngning.
Ett ännu billigare alternativ är att handla dylika påsar på ÖoB, tror de tar 7kr/påsen och de smakar också bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.