Mat utan kök?

Om man inte vill släpa med sig köket på turen, vad skall man ta med sig för mat då, några tips? Vintertid är det kanske ingenting att rekommendera men under de lite varmare årstiderna går det ju faktiskt att arbeta sig varm (bara man har mat nog för att hålla igång).

Någon som provat?
 
på fjället

ska du till fjällen så behöver du ju inget eget kök om då går stugtur och lagar maten i stuga.

Var det fjället du tänkte på eller skogstrakter hemikring ?

MVH Mats
 
Mat utan värme

Jag är nog mest nyfiken på hur man får i sig mat utan värme, iofs så är ju en liten lägereld inte fel, men då bör man nästan ha med sig en liten yxa som väger ungefär som ett kök... iofs mycket smidigare.

Men mina funderingar går nog mest kring:
Hur får man i sig tillräckligt med mat utan att behöva lägga ned för mycket tid på matlagning samt framförallt slippa släpa köket. Blir kanske inte så kulinariskt.... :)

Som jag ser det kan detta vara intressant vid lite olika tillfällen:

-Ibland när man vandrar så vill man inte (kan man inte) laga maten. För trött, för regnigt,för blåsigt, vill inte elda upp tältet, etc..

-Ibland vill man packa super lätt.

-Lämplig mat för dagsetapper utifrån någon bas. (Här kan man iofs tänka sig termosen.)
 
Sempern behöver värme....

Länken ovan pekar ju på något som behöver varmt vatten...

Bodybuilder föda kanske kan vara något, bra idé. Vill bara klargöra att jag är långtifrån säker på att jag någonsin ska ge mig ut på något äventyr som inte har plats för ett kök, men jag är klart nyfiken. Man borde väl kunna klara sig ganska bra utan värme.

Skulle kunna tänka mig att havre skorpor eller något liknande skulle kunna utgöra en ganska bra bas kombinerat med fett i något slag... (chocklad gör mig glad ;-)
 
Överlevnadstur?

Maten är ibland största behållningen med en tur så varför begränsa glädjen?

Alltnog. Visst går det bra utan kök. Utan kaffe blir många abstinenta men en liten burk att koka vatten i + kaffepulver kanske du kan tänka dig att ta med.

Samerna kan gå ganska långa turer med bara torkat renkött och kokkaffe i packningen. Rätt OK friluftmat och mycket näring per vikt även om fett är ännu effektivare bränslemässigt.

Pratar vi ren överlevnad och stor ansträngning kan potatismospulver och fett t ex rapsolja fungera under långa perioder men hur kul är det? Potatismoset blir nog godare med uppvärmt vatten och skall du ändå koka så varför inte bära med dig pasta.

En kastrull med lock från Trangian väger betydligt mindre än ett helt kök. Skall du gå upp på högfjället kan du bära med dig ved.

I skogslandet kan man göra pinnbröd kolbullar fiska mm.

Mackor.

Efterrätter som krämer chokladpudding mm.

För kortare turer finns det naturligtvis oändligt med förslag. Pastasallad. Gröt. Godis. Torkad frukt.


Lycka till hungern är bästa kryddan hälsar Thure
 
Mandelmassa

Enligt vad jag har hört berättas är det några gramjägare som undersökt vilken mat med det rätta förhållandet mellan kolhydrater, proteiner och fett som har det bästa energi/vikt förhållandet. Resultatet ska tydligen ha varit mandelmassa. Hur bra det fungerar i praktiken och hur gott det blir i längden är ju en annan fråga. Men det behöver ju inte tillagas!

/ morgan
 
Under långresor där det varit litet si och så med kosten har vi ibland använt oss av vitaminiserade baby och barn-produkter. Finns en hel del användbara grejer typ vitaminiserat mjölkpulver, milkshakepulver etc som blandas ut i kallt vatten. Kombinera med müsli el liknande, så räcker energin ganska långt! Knappast läckert i längden, men...

Välkryddat torkat maletkött knastrar angenämt och smakar ok utan uppvärmning. Härskar dock lätt :(

Efter ett antal dagar på endast "energikäk" finns det dock risk att vandrandet förbyts till ett slags heliumsvävande... Magen brukar gilla vanligt käk mellan varven!
 
Maxim

Maxim har några pulverbaserade saker som kan ersätta mat. Se http://www.maxim-energy.com jag tror sorten heter Balance nånting.Den innehåller alla näringsämnen som man behöver. Och är tänkt som återhämtningsdryck efteråt. Man blandar det med mjölk tror jag. Torrmjölk funkar ju.

Har använts vid bla ultracykling Nordkap-Gibraltar 600 mil på 18 dar tror jag det var.

MVH Mats
 
Mat utan värme ute!

Varmt vatten och matthermos kan man ju bära med sig! Jag gör det på emkvällsutflyckter ofta.
Traditionell vandrings, karavan mat är torkat kött, nötter, russin, dadlar, fikon ringäpplen, torkade aprikoser, yogurt, ost, tungt bröd, konjak/Whiskey, kokablad (inte fullt så bra ävenså kat mfl) mm.
Om du lever på pulver några dagar sväller din mage och du mår pyton, du måste käka fibrer för att inte svälla upp och så att tarmfunktionen blir någorlunda normal. Ett stolbesök per dygn är viktigt!
Koncertrationssätning typ mandelmasa, mörk choklad, näringspulver fungerar illa, du tröttnar helt enkelt på det om intaget fortsätter dag efter dag, själv levde jag en månad på kyckling/får och ris, utan grönsaker, för sådana fanns inte!. Blev nästan allergisk mot ris! Uppvisade närings och spårämnesbrister.
Många burkkonserver kan du äta kalla även om de smakar betydligt bättre uppvärmda!
Korv och rökt kött funkar ju ävenså direkt. De flesta rötter behöver lång koktid, kan prepareras hemma och de kan därefter torkas i ugnen eller torkskåpet hemma. Linser och frön kan kokas hemma och frystorkas direkt i frysboxen hemma.
Köpefrystorkat vill du nog inte äta kallt men med varmt vatten kommer vi ju i en annan division både ur njutnings och tillgänglighet, vintertid behöver du varm mat i magen för att må bra, vid övriga årstider förhöjer det måltidsvärdet mycket. Själv har jag alltid med mig ljus just för stämningens skull, men även som funktionell del i övelevnadssatsen.
Engelska Försvarets Esbitpastiller jämte en lätt gryta kan ju vara ett alternativ! Själv har jag ett underbart litet Esbitkök med en 4 dl kastrull och det värmer snabbt (4 min) en kåsa med vatten vid skyddade lägen till dricktemp + så att pulvret löser sig väl och värme upplevs.
Att helt räkna ut värmekälla fungerar nog bäst på endagspromenixer med matthermos och envars vattenthermos jämte vattenflaska.

Vänligen

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-09-28 kl 09:59]
 
Nutrielett

Det finns en uppsjö olika bantningspulver, bl.a Nutrilett. Bara blanda med vatten och svälja.
Nackdelen är att det kostar en del. Finns på de flesta större livsmedelsbutiker.

Min far levde på enbart Nutrilett och skorpor under ett helt år.

Mvh Per Wiklund, Umeå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...