Hur lång torktid i tork?

Hej!

Jag har fått låna en elektrisk tork som jag tänkte använda. Det är en Evermat med massor med trådlådor och det verkar vara en termostatreglerad sak åxå. Problemet är att det saknas manual och ägarna går inte att få tag på. Såååå... jag undrar om nån kan hjälpa mig med några enklare fårgor:

1. Hur många trådlådor kan man använda? Jag tror det var sju i mitt sett. Är det bättre med färre eller bör det funka med alla sju?

2. Ungefärlig temperatur och torktid för följande
Skivade jordgubbar - temp och tid?
Förkokt skivad potatis - temp och tid?
Strimlad stekt biff - temp och tid?
Skivade champinjoner - temp och tid?

Då bör man väl få några riktvärden för att även torka andra saker. Varför jag frågar är för att man kanske kan göra nåt annat om det nu tar ca 8 timmar att torka kött. Så man slipper sitta och glo på torken hela tiden. Så har någon några riktvärden att bjuda på så tackar jag och tar emot.

Tack för hjälpen.

Stalle
 
Kung Stalle; sa:
1. Hur många trådlådor kan man använda? Jag tror det var sju i mitt sett. Är det bättre med färre eller bör det funka med alla sju?

Du bör kunna köra alla sju, men du kan behöva flytta omkring dem eftersom värmen kanske inte är jämnt fördelad.

2. Ungefärlig temperatur och torktid för följande
Skivade jordgubbar - temp och tid?
Förkokt skivad potatis - temp och tid?
Strimlad stekt biff - temp och tid?
Skivade champinjoner - temp och tid?

Det beror på så många faktorer men generellt kan man ju säga att nån timme hit eller dit på tiden inte spelar så stor roll (så du behöver inte sitta och titta på grejerna). Första gångerna man torkar kan det vara ide att börja på kvällen (för de första timmarna lär det inte vara klart och det är dumt att behöva sitta uppe till tre på natten för att man började torka på förmiddan).

4-8 timmar om man kör med 40-60 grader är väl en grov tumregel, men det beror ju mycket på hur fuktigt det är från början, vad det är för luftfuktighet etc.

Vissa saker bör man torka vid olika temperaturer i början och slutet (ex. först 60 grader 1 timme för att torka ytan, sen 40 grader i fyra timmar och sen 60 grader igen sista timman för att få bort den sista fukten). Det finns en hel del böcker om torkning och det kan kanske vara en ide att kolla på biblioteket.

Svamp ska man torka vid väldigt låg värme har jag för mig (rumstemperatur är nästan bättre än tork där vad jag förstått).

Det finns normalt ingen hälsorisk med ett torka för länge (vilket det gör om man torkar för lite), men det kan bli svårt att blöta upp det torkade igen om man torkar för hårt. Det kan alltså vara ide att prova sig fram lite först. Man ska nog inte börja sina torkäventyr med att torka mat för en hel vandring direkt utan man kan börja med lite enklare grejer.
 
Tack!

Då har jag en ungefärlig uppfattning.

Nej, jag tänkte inte prova hela vandringens proviant. Vissa delar bara. Lite surt att bli magsjuk eller att få äta barkhård kost en hel vecka.

Men det låter som det är något kortare torktid i tork än i en ugn.

Men jag skall prova i natt.

Tack så mycket!

Stalle
 
Re: Tack!

Kung Stalle; sa:
Men det låter som det är något kortare torktid i tork än i en ugn.

Det beror på. En tork har oftast högre luftväxling och det är primärt luftväxlingen som står för torkandet (värmen har mest som syfte att göra luften relativt torrare så den tar upp mer fukt).
 
Förvaring och blötläggning.

Att torka potatis, morötter och lök verkade gå finfint.

Tre frågor till:
1. Hur förvarar jag det lämpligt (plastpåse, papperspåse mm)?

2. Hur länge håller sånt (minimitid)?

3.Hur länge behöver det ligga i blöt?

Jag inser att det finns massor med parametrar med som bestämmer de olika frågornas svar. Men några riktvärden?

Tack på förhand.

Stalle
 
Glasburk med tätt lock är antagligen bäst (fram tills med det ska med ut i skogen). Man kan slå in det i kuvert i av omslagspapper som tar eventuell fukt som det ger ifrån sig (har jag läst). Går säkert bra med lite salt på botten också.

Hållbarheten på korrekt torkade grejer är LÅNG. Räkna med ett år eller fler om det förvaras korrekt. Kött och liknande håller inte lika länge eftersom fettet härsknar så småningom.

Uppblötningen beror på många faktorer, en del saker går på 5 minuter och annat kan behöva ett par timmar (om man nu ska blöta det tillbaka till normalkonsistens med kallt vatten, kokning gör såklart att det blöts upp snabbare).
 
Ugn med varmluft

kanske lite offtopic men har en varm lufts ugn och undrar ifall den fungerar bättre än en vanlig ung(=snabbare?)
den har ju en fläkt som suger ut fukten så den borde väl fungera lika bra som en tork eller???
kanske behöver jag inte ha luckan öppen?
MVH Jocke
 
Hej å hallå

Har en Evermat själv så nog ska jag kunna svara.

1. Alla sju. Däremot kan det vara smart att skifta runt dem lite under torkningen. Rotera dem lite och byta plats på dem å så

2.
Ang tid och temperatur så beror ju tiden på temperaturen och luftfuktighet och hur tjocka skivor man har å massa sånt. Jag brukar köra på 40 grader mest hela tiden. Sen är det ju bara att torka tills det är torrt.
Ungefär så här allafall:
Skivade jordgubbar: ca 6 - 8 timmar
Potatis: ca 8 timmar
Champinjoner: ca 6 timmar

Kött har jag inte vågat torka i min Evermat än faktiskt. Det brukar jag torka i ugnen. Temperaturen när man torkar kött får inte vara över 50 grader tror jag det är, för då koagulerar proteinet eller nåt sånt. Annars brukar kött i ugn ta ganska lång tid, typ 10-14 timmar eller så. Se till att ha ugnsluckan på glänt så det blir lite cirkulation på luften.

Hoppas det var till nån hjälp. Säg till om du undrar nåt mer.
Jag kan även rekommendera boken Torkning av Sigri Sahlin.


Martin

Kung Stalle; sa:
Hej!

Jag har fått låna en elektrisk tork som jag tänkte använda. Det är en Evermat med massor med trådlådor och det verkar vara en termostatreglerad sak åxå. Problemet är att det saknas manual och ägarna går inte att få tag på. Såååå... jag undrar om nån kan hjälpa mig med några enklare fårgor:

1. Hur många trådlådor kan man använda? Jag tror det var sju i mitt sett. Är det bättre med färre eller bör det funka med alla sju?

2. Ungefärlig temperatur och torktid för följande
Skivade jordgubbar - temp och tid?
Förkokt skivad potatis - temp och tid?
Strimlad stekt biff - temp och tid?
Skivade champinjoner - temp och tid?

Då bör man väl få några riktvärden för att även torka andra saker. Varför jag frågar är för att man kanske kan göra nåt annat om det nu tar ca 8 timmar att torka kött. Så man slipper sitta och glo på torken hela tiden. Så har någon några riktvärden att bjuda på så tackar jag och tar emot.

Tack för hjälpen.

Stalle
 
varmluftsugnar

Så sant så. Varmluftsugnar fungerar kanon. Fördelen med dem är ju också att du kan ha flera lager när du torkar (flera lager med galler eller så alltså)

// Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.