Köttfärsen är fet efter tork, för gammal?

Jag håller på och torkar köttfärs inför nästa veckas tur. Stekte utan fett och nu har den stått i ugn med luckan på glänt i drygt åtta timmar. Den verkar rätt torr, men däremot är den rätt fet. Tar jag upp lite i handen blir jag flottig... Inte bra va? Är det för att den inte var tillräckligt färskmald? (Visste inte att det var viktigt när jag köpte). Den var dock inte fryst.

Suck, hoppas jag inte slösat ett kilo köttfärs... Vad göra?
 
Hm, det är väl inte blandfärs du köpt? Även nötfärs kan ju variera i fetthalt en del, men inte så att den ska kännas fet efter torkning, väl? Pröva annars älgfärs, inga problem att få torr vid matlagning i alla fall...
 
Hrm... blandfärs var det. Men läste att det inte är så farligt med fettet för att det tar lång tid innan det härsknar. Och vi ska ut nästa vecka.

Suck, learning by doing.
 
All köttfärs innehåller ju lite fett, när du steket och torkar försvinner allt vatten så då blir det bara "torrt kött" och fett kvar.

Härskning av fett är detsamma som oxidation, d.v.s. lufttät förpackning gör att det håller sig bättre. Men titta på t.ex. lufttorkade skinkor och såna grejer. Det är mycket fett på dem men de klarar sig bra.
 
Du klarar dig till nästa vecka, jag skulle inte oroa mig. Men som tidigare sagts - så lite fett som möjligt. Ofta då det är rea kan färsen ha 15-20% fett. Själv försöker jag leta kalvfärs som har 5% fett.
Ett bra tips är att titta på färgen, ju vitare färs desto mera fett. Den lilla ICA-butiken i bostadsområdet hemma har jättefin färs, dom mal själva så det är nog mindre juver och trynen i den än den som mals i fabrik.

Även mindre fet torkad färs kan kännas lite "flottig" då man hanterar den.

/Ulf
 
För de flesta livsmedel är luktsinnet ett bra och underskattat hjälpmedel för att bedöma om det är tjänligt. Tyvärr har alla bästföredatum gjort att man nästan förlorat förtroendet för sina egna sinnen. Så länge det feta inte luktar just härsket så skulle inte jag bekymra mig.

När jag torkar kött för utebruk så förvarar jag det ändå alltid i frysen tills det är dags att sticka iväg. Hängslen och livrem..

Don't worry, be happy :)

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
För de flesta livsmedel är luktsinnet ett bra och underskattat hjälpmedel för att bedöma om det är tjänligt. Tyvärr har alla bästföredatum gjort att man nästan förlorat förtroendet för sina egna sinnen. Så länge det feta inte luktar just härsket så skulle inte jag bekymra mig.

När jag torkar kött för utebruk så förvarar jag det ändå alltid i frysen tills det är dags att sticka iväg. Hängslen och livrem..

Don't worry, be happy :)

Jörgen

Man räknar med att drygt 1 miljon människor/år matförgiftas. Jag skulle inte lita på luktsinnet! För Salmonella och Campylobacter räcker det med några få bakterier (mindre än 10 st!), man får ha bra luktsinne för att upptäcka det!


http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=41372&a=422819&lid=aldreNyheter_453933&lpos=rubrik_422819
 
KLAGER; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
För de flesta livsmedel är luktsinnet ett bra och underskattat hjälpmedel för att bedöma om det är tjänligt. Tyvärr har alla bästföredatum gjort att man nästan förlorat förtroendet för sina egna sinnen. Så länge det feta inte luktar just härsket så skulle inte jag bekymra mig.

När jag torkar kött för utebruk så förvarar jag det ändå alltid i frysen tills det är dags att sticka iväg. Hängslen och livrem..

Don't worry, be happy :)

Jörgen

Man räknar med att drygt 1 miljon människor/år matförgiftas. Jag skulle inte lita på luktsinnet! För Salmonella och Campylobacter räcker det med några få bakterier (mindre än 10 st!), man får ha bra luktsinne för att upptäcka det!


http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=41372&a=422819&lid=aldreNyheter_453933&lpos=rubrik_422819

Jag hävdar inte att luktsinnet kan upptäcka allt som är farligt och eländigt i vår värld. Men det slängs mängder av fullt tjänliga livsmedel i den rika delen av världen därför att många tror att matförgiftning inträffar så snart bäst före datum passeras.

Jag gav ett råd byggd på mina erfarenheter av torkat kött till trådskaparen. Anser du att campylobakter och salmonella är ett troligt problem i sammanhanget så kan du lämna ditt konkreta råd i den aktuella situationen så får trådskaparen själv göra en bedömning.

Jörgen
 
Jag har upplevt samma; att färsen är torr, men "kladdig" på ytan. Jag har förvarat den lång tid ändå, och sedan ätit det. Det gick bra. Tror inte det ska vara problem. Vore ju synd att kasta bort all färs!
Luktar det härsket om några dagar så tycker jag inte du ska äta det, men annars hade jag inte varit orolig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Easy Kokkaffe efter Blå Mocca Friluftsmat 9
pitata 3 år efter bäst före datum, mums? Friluftsmat 20
Ringnes Efter år av.... Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.