Torkad mat, hur? :-)

Hur kan man torka mat på ett effektivt sätt?

Har funderingar på att torka mat av olika slag, men hur går man tillväga?
Kan man konstruera något så att man sliper ha ugnen på under längre tider?
Kan man frystorka sjävl?
Finns det någon bra litteratur om hur man kan gå till väga?
Hur kan man kompnera ihop måltider på ett lämpligt sätt så att man får tillräckligt stora portioner?

Lite funderingar bar, mer funderingar kommer att komma så småningom.

Mikael
 
Torka mat - självklart

Hur kan man torka mat på ett effektivt sätt?

Svar: Använd alternativen sol/lufttorkning, ugn eller en torkapparat

Har funderingar på att torka mat av olika slag, men hur går man tillväga?

Svar: Skär råvaran i mindre bitar - lägg det luftigt och låt torka på varm (ej över 50 grader!) och välventilerad plats. Om torkning i ugn - låt ugnsluckan vara något öppen (ett knivblad duger). Varmluftugn är att föredra, men inget krav.
Rotfrukter (potatis mm) bör förkokas i saltat vatten
Helt kött och fisk skärs i mindre bitar - saltas och torkas. Köttfärs saltas och genomsteks innan torkning. Jag brukar torka animaliska produkter samt rödbetor på bakplåtspapper - för att undvika att slibba ned ugnen. Det frigörs en del fett.

Ärter och bönor förkokas tills de är nästan färdigkokta innan de torkas på vanligt sätt (förkortar koktiden avsevärt...). Ärtsoppa till fjälls är ingen dålig maträtt... - glöm inte timjan och senapen bara.

Lämplig storlek, beror på vad det handlar om, rotfrukters fiberriktning, köttstruktur mm, men håll tjockleken under ca 1 cm.

Kan man konstruera något så att man sliper ha ugnen på under längre tider?

Svar: Problemet är att få ihop ett bra ramverk av sk "torkollar" - värmekällan kan man göra själv genom några vanliga 60W lampor kopplade till en termostat. Problemet är att burken lär ta plats...

Kan man frystorka sjävl?

Svar: Om du kan fixa vakum och lämlig kyla så javisst, men jag har inte prövat. Ser inte behovet...

Finns det någon bra litteratur om hur man kan gå till väga?

Svar: Siri Sahlins bok "torkning" är husbibeln vad gäller grönsaker. Jag har inte hittat någon lika bra vad gäller animailiska produkter, men Sjöviks folkhögskolas vägledarlinje (i Avesta) har publicerat en del intressanta elevarbeten inom områdettror jag.

Hur kan man kompnera ihop måltider på ett lämpligt sätt så att man får tillräckligt stora portioner?

Svar: Det finns lite receptförslag både under Utsidans sidor som under http://www.scout.se, kika där. Annars gäller att prova och experimentera själv. Råvarumängden brukar inte skilja sig så mycket oavsett om du torkar maten eller ej.

Det är bara att börja torka, nästan alla livsmedel är torkbara, det enda jag hittills inte torkat är ägg - men de håller ju bra ändå i rå form...
- jag har inte ätit frystorkade produkter på mina färder på fjäll och hav sedan 1989...

Att torka själv ger godare mat, billigare mat och kontroll på vad som finns i maten - det senare är ju inte helt ointressant med tanke på alla diskussioner om tillsatser i mat och BSE smittat kött mm.

och du, glöm inte vitlöken... ;-)

Lycka till
Vänligen/Dag
 
Boktips!

Jg har rekommenderat den förut här på Utsidan - Friluftsmat av Anita Forssell utgiven på Rabén Prisma i samarbete med STF. Liten bok utanpå men stor inuti! Innehåller praktiska tips om torkning,tillagning samt nätingslära!

Hälsn. BrittMarie
 
Det jag tycker är absolut enklast och som funkar mycket bra, är att bara laga mat som vanligt och sedan torka det i ugnen. Man bör välja fettsnåla rätter (annars härsknar det lätt) och använda så lite vatten som möjligt. Laga maten som vanligt, skär sedan i pyttebitar och bred ut på en ugnsplåt. Lägg på precis så mycket som du tror kommer att behövas (det är lätt att se när maten är färsk). Torka ca 6 h i femtio grader. Busenkelt. Prova köttfärssås, chili con carne, köttgryta, grönsaksgryta...
 
torkning...

Min åsikt är att det bästa stället att torka saker på är i bastun. Där ryms mycket och temperaturen är ställbar inom ett lagom intervall. Dessvärre är det väl långt ifrån alla som har en bastu (men de som har borde använda den mer, både till bad och torkning)

//B
 
Troka på..

Hej!

Jag har torkat mycket mat både animaliskt (köttfärs, skinka, biff och hamburgerkött) samt veg. Min personliga erfaranhet är att det både blir bra och billigt. Kom ihåg att använda råvaror med lite fett, ju mindre desto bättre.

Ugn funkar utmärkt att torka i. Tänk på att det är bra om maten är finfördelad. Skinka och hamburgerkött kan torkas i tunna skivor. Grönsaker (tomat, paprika, osv) kan vara i lite större bitar. Ungen skall inte vara varmare än 50 C. Spärra upp luckan med en matkniv eller ngt annat för att få bra ventilation.

Annars kan en enkel tork konstrueras av kraftig kartong, gaffa-tejp, tunn träram och myggnät. Som värmekälla kan man använda en kupèfläkt till en bil.

När man har torkat köttfärs kan den användas till allt möjligt smaskigt, prova "vanliga" pastasåser på påse (här funkar torrmjölk utmärkt) och blanda med uppblött torkad köttfärs. Servera med rikligt med snabbmakaroner. Gott, kvickt, enkelt och billigt.

Om intresse finns kan jag lägga upp en sida med recept och beskrivingar.


Mvh
Ulf
 
vore kul med recept sida.

En receptsida vore kul! Egentligen är det väl bara fantasin som begränsar så lite nya idéer är alltid bra. Själv har jag mest torkat köttfärsrätter, lite grönsaker och bacon. Om man steker bacon som vanligt i stekpannan knaprigt och låter den "rinna av" på hushållspapper är det sedan utmärkt att torka den på gallret i ugnen. När den är torkad kan man lägga den i en plastpåse och åpulverisera den mer eller mindre.
I fält tömmer man sedan påsen i en gryta med lagom mycket vatten....kokar upp, när vattenet kokar fyller man på med potatismos pulver....klart! Smaskig lappskojs som knappast tar någon plats....
En variant är att nyttja pulvermos med smak av rotmoos istället, detta är en höjdare. Kompletterar man baconen med torkade morotsstrimmlor så blir det ännu bättre, smakar verkligen riktig morot. Vill man ha mindre morotsssmak men ha färgen av färska morötter kan man förkoka innan torkning....då blir smaken mindre skarp... Morötter tex försvinner nästan helt när man torkar dem så man kan verkligen frossa i dessa i maträtter, torkade skivad championer, squash har också varit mycket lyckat. Skinka (kokt) i tunna skivor har jag också torkat men jag upplevde att den sög åt sig vatten sämre än bacon.
Köttfärsrätter är ypperligt! Köttfärsås med vitlök och tacokryddor är verkligen lyx på en fjälltur. Jag blandar mina torkade köttfärsrätter med en pulverpåse för köttfärsssås och det funkade riktigt bra! Serveras med pasta. Blir dock inte alls lika kompakt som bacon med mos. Pulvermos känns nära nog optimalt vad gäller vikt och mättnad...tycker jag....
Skinka eller kassler med grönsaker och Cous Cous blir en annan tevlig rätt som även kan ersätta en sopplunch på ett smidigt sätt.

Blötläggning långt i förväg pratar vissa om men jag har bara provat en gång med köttfärs och det blev sörjigt och kändes onödigt. Med skinka/kassler kanske det kunde ha varit bra kan jag tänka....

En undring...hur förvarar ni er torkade mat under längre tider? Jag brukar lägga den i plastpåse i frysen. Det känns som fett i tex köttfärs och bacon inte försvinner helt och att det lär bli äckligt om man har det i rumstemp mer än tex en vecka....någon som vet.... Däremot har jag tex torkade kantareller/trattkantareller inknutna i en handduk bara.......

/Andreas
 
Läs om torkning på Utsidan!

Det står om torkning och hur man bygger en torkmaskin på Utsidan, http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html. Vi (det var min man som skrev sidan) använder fortfarande den torkmaskinen för torkning av grönsaker, rotsaker och frukt. Vi tycker också att kycklingköttet vi torkar i den torken blir godare än det som vi torkat i ugnen. Vi har också torkat äpplen och jordgubbar i (vårt eget) torkskåp. När vi torkade lök i torkskåpet fick vi vädra något dygn innan vi torkade kläder där, mindre bra ide' alltså.
När vi ger oss upp i svenska fjällen brukar vi också komplettera med lite suovas (samiska för torkat renkött, osäker stavningen) på vägen. Det kan man skära bitar av som snack medan man väntar på att maten ska bli färdig eller koka en stund och sedan göra gryta med torkade grönsaker, svamp mm.

Den mat vi torkat förvarar vi i små tygpåsar i ett skafferi. I varje påse lägger vi också en lapp där det står hur mycket som finns i påsen och när det torkades. Påsarna är sydda av lakansväv.
 
länken är lite fel.....
utan punkten på slutet så funkar den bättre....om någonmer än jag stöter på problem.....
 
lock eller ej???

Kartong torken ser ju enkel och bra ut men jag undrar hur man bör göra med lock? Det står det inget opm på ritningen. Jag skulle gissa att det bör vara ett lock men att det bör finnas ventilationshål men det vore ju bra om konstruktören/konstruktörens respektive kunde svara hur det ska vara.

/Andreas
 
Tonfisk

Har precis torkat ett lass tonfisk på plåt i ugn. Väger nu nästan ingenting, ser ut som sågspån, luktar gott av tonfisk och tar knappt någon plats alls när jag packat det i plastpåse. Varför har jag hittills släpat på tonfiskburkar ut i naturen... Känner mig som en fårskalle :)

/Markus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.