Självtorkad mat - hur förvarar ni det på turen?

Jag har med stigande intresse och lust läst (lusläst?) hur man kan torka matvaror och komponera egna rätter att ha med sig på tur. Jag gillar iofs Real och de är inte fullt så dyra i Norge där jag bor (ca 60 NOK på xxl), men jag tycker också om att laga mat ;) och vill gärna prova på mina egna tankar om god 'påsmat' i praktiken :)

NÅJO, till saken:
Hur förvarar ni de 'färdiga rätterna' när ni drar ut på tur?
Real etc ligger ju i färdiga ziplockpåsar, men inte vill jag återanvända de, och de ziplockpåsar jag har hittat tål inte hett vatten...

Jag vill kunna portionsförpacka maten hemma innan jag går ut, och sedan bara slå i vatten när jag ska äta. Är inte intresserad i att ha med de olika ingredienserna var för sig och blanda de när det är dags.

På förhand tack,
/FW.
(",)

Har heller inte hittat ziplockpåsar som tål kokhett vatten. Men förvarade till att börja med i smörgåspapper, ger mycket tände under turen. Har övergått till fryspåsar som jag svetsar ihop men efter mjukmedelsdebaklet är jag beredd att återgå till kuverteringstekniken igen, dessutom är den ju så samurajaktig. Ytterligare ett jobb i långsamttempot.
Lagar mat och äter ur kokkärlet,

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Egentorkad mat tillagad som real låter inte som någon hit. Den stora nackdelen med egentorkad mat är ju att den behöver lång tid på sig att blötas upp jämfört med exempelvis real. Jag förvarar maten i vanliga fryspåsar, färdigförpackat per måltid. För att minimera koktiden så hälls kvällens mat i en tät burk (nalgene med skruvlock) vid lunchtid ihop med lite vatten och får ligga och förblöta sig några timmar i ryggsäcken. Då räcker det med en kortare kokning för tillagning. Direkt från torrvara så kräver det mesta av hemtorkat lång kokning.

-EDIT
Attberopå tåliga ziplock så kanske ESD-påsar* i ziplockmodell kan funka, den plasten verkar ganska tålig. Jag vet dock inte hur bra de lirar med livsmedel... *(Alltså skyddspåsar för elektronik)

-EDIT
Attberopå tåliga ziplock så kanske ESD-påsar* i ziplockmodell kan funka, den plasten verkar ganska tålig. Jag vet dock inte hur bra de lirar med livsmedel... *(Alltså skyddspåsar för elektronik)

Dom påsarna har en belägning som gör att dom är ESD, dom påsarna ska du INTE ha mat i.
Men om du vill ha sådana påsar på prov så säg till så skickar jag över några stycken....

Jag vill kunna portionsförpacka maten hemma innan jag går ut, och sedan bara slå i vatten när jag ska äta. Är inte intresserad i att ha med de olika ingredienserna var för sig och blanda de när det är dags.
(",)
Det är skillnad på hemtorkad respektive frystorkad mat. Hemtorkade grönsaker kan tex. behöva ligga i blöt i en påse eller burk ett antal timmar innan tillagning. Den hemtorkade köttfärsen brukar jag aldrig blötlägga innan utan får koka med tillsammans med tex pastan och blir klar när pastan kokt färdigt.
Jag vill inte direkt påstå att det inte går att göra som du önskar, att bara slå på varmvatten på hemtorkad färdigblandad maträtt. Jag är dock tveksam till resultatet.
När det gäller påsar att hälla hetvatten i, skippa påsarna, ät direk ur tillagningskärlet istället. Mindre sopor!

Jag har förvarat min mat (t.ex. ett paket nudelsoppa spetsat med eget torkat kött och grönsaker) i ziplockpåsar som jag sedan har hällt kokande vatten i. Köpte t.om. ett startkit från trailcooking.com med receptbok och "cozie" för påsarna. Men sen lurade jag på om det var nyttigt att hälla kokande vatten i plastpåsar så numera vakuumförpackar jag maten, häller över den i en mattermos och sedan slår jag på vatten och låter det stå där tills allt är färdigt. Har inte tyckt att mina grönsaker behöver längre tid på sig att bli klara. Visst är det lite extra vikt med mattermosen och visst får jag diska den men det tycker jag är helt ok. Är helt enkelt roligare att laga egen mat än att köpa färdig tycker jag...

Vakuumpåsar!

Det mest hållbara och snabba sättet är att:

1. Tillaga maten innan du torkar den, dvs. förvälla, steka etc.
  2. Sedan förpacka den (när den svalnat!) i en vakuumpåse. Köp egen apparat eller be dem på ICA att packa åt dig
  3. Klipp sedan upp ett hörn på turen och häll i lite vatten någon timme eller två innan du ska äta, förslut med en påsförslutare
  4. Häll i gryta, koka upp - klart!

= mat SNABBARE än frystorkat OCH godare!

.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips