Torkad kycklingfilebitar ?

Hallå !
Är det någon som har erfarenhet av att torka flisor av kycklingfile ?
Det skulle vara praktiskt att blanda i olika sopppulver så att det blir lite mer att "bita" i...
Det skulle kunna bli goda grytor som mättar.
Beskriv gärna hur du gjort o hur det är med hållbarhet.
 

Bilagor

  • imageskycklingfile.jpg
    imageskycklingfile.jpg
    3.5 KB · Visningar: 857
Jag steker en hel kyckling i ugnen på vanlig sätt. Tar sedan bort benen och skär i små bitar som jag saltar lite och torkar i ugnen på en plåt över natten. (I 50 grader med ugnsluckan lite öppen så att fukten vädras ut.) Det går lika bra med bara filé.

När vi ska äta får köttet ligga en stund i grytan täckt i vatten (om vi inte är så hungriga så vi inte tar oss tid till det men då är det lite torrt att äta...). Sedan kokar vi upp det i samma vatten. Smakar av och om vi tycker det är för torrt tillsätter vi lite mer vatten. Man kan också koka upp vattnet först, då går det lite fortare, men man tappar mer näring.

Jag brukar torka köttet någon dag innan vandringen. Det har alltid hållit sig bra, men det har nog alltid blivit uppätet inom en vecka och det har varit sensommartemperatur, vilket ju är ungefär detsamma som kylskåp. Jag tror att det mycket väl håller sig i flera veckor, bara man har torkat det ordentligt.

Här åt vi det med ris, ärter, majs och paprika (som jag också hade torkat innan och tillagade i samma vatten) och kryddor:

Kycklinggryta.jpg


Jag brukar göra på samma sätt med annat sorts kött också, bland annat lammstek.
 
Visste inte att jag varit ett proffs, men Mountain House mat åt jag på vandringar på 70-talet, bra kvalitet, men inte gratis precis...
Älskade deras efterrätter som man kunde äta utan att tillaga som godischips...

Kokar du soppa på gammal äcklig höna så är du inget proffs. Proffs äter bara filé av bra kvalite.
 
Jag gjorde en stor laddning ugnsstekt, skivad och torkad kycklingfilé en gång, men måste ha torkat lite för bra, för dessa krävde nästan ett dygns blötläggning för att ens bli tuggbara. Så ni har antagligen hitttat en lämplig torktid, ni som fått det att funka. Krydda och salta rejält, kyckling smakar ju i princip ingenting (tastes like chicken...)
 
Marinerade kycklingfile 1dygn sedan kokade jag dem så de blev färdiga (recept från boken vars namn jag ej kommer ihåg men den är liten :) Skivade sedan upp dem i 3mm skivor och la dem i trådbackar med myggnät inuti. Monterade backarna i en brödkartong och värmde med motorvärmare. Torkade även skinka som jag hade fått rökt, kanon gott att äta som chips eller ha i maten. Jag hade inga problem med att få det mjukt blötla det ca.3 timmar innan.
Hållbarhet? Åt upp allt inom en vecka och mådde som en prins.
/Henrik
 
måste ha torkat lite för bra, för dessa krävde nästan ett dygns blötläggning för att ens bli tuggbara. Så ni har antagligen hitttat en lämplig torktid, ni som fått det att funka.
När jag skriver "över natten" så menar jag 7-8 timmar, eller mindre. Jag kan inte ange någon exakt tid, man ser och hör (genom att släppa ner dem på plåten) när det är klart. Det ska ju bara precis bli torrt, inte mer. Jag brukar titta till köttet flera gånger så det inte bli kvar i ugnen för länge.

Nu ska man ju inte tro sig att det smakar som när man tillagat köttet i stekgryta. Men jämfört med köpt frystorkat är det rena lyxen, i alla fall för en livsmedelskräsen person som jag.

Det enda jag inte lyckats torka så att det blivit bra är potatis. De innehåller ju så mycket vatten så det tar väldigt länge att få dem nog torra, och sedan ska ju hela vattenmängden tillbaka igen... Det är för tålamodskrävande för mig... blir kort sagt inte bra - men hellre det än färdigköpt.
 
Jag har skurit potatis ungefär som när man ska göra gratäng ca.2-3mm och det har funkat bra.
Det kanske beror på att jag inte använder ugn och får stor luftväxling. /Henrik
 
När jag skriver "över natten" så menar jag 7-8 timmar, eller mindre. Jag kan inte ange någon exakt tid, man ser och hör (genom att släppa ner dem på plåten) när det är klart. Det ska ju bara precis bli torrt, inte mer. Jag brukar titta till köttet flera gånger så det inte bli kvar i ugnen för länge.
Nå, för mig som inte ens brukar ha frystorkat pga kostnad och gammal vana (en gång student, alltid student), så är hemtorkat lyx-lyx. Köttfärsen blir alltid bra. Tror hemligheten ligger i det du skriver "precis bli torrt, inte mer". Mina kycklingbitar brukar vara ungefär som trä när jag ger mig av, tro f-n att de inte går att blöta upp...

Får prova era kycklingrecept till hösten, då jag hoppas på nån vandring. Där jag är just nu äter man inplastade lågkalori-bars med bilder av fotomodeller på. Men imorgon ska vi till bergen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.