Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torkad köttfärs
- Trådstartare Lennyosd
- Start datum
Köttfärs är ett känsligt livsmedel. När man mal köttet ökar ytan som eventuella bakterier kan växa på samt ytan som kan komma i kontakt med syre, ökad risk att det kan surna/härskna.
Som alltid är det bäst att det är så färskt som möjligt samt att det är magert. Nöt-, vilt- eller ren-kött är bra att torka!
Personligen använder jag färskmalen, mager nötfärs till torkning. Torka tills det blir knastertorrt det ger en låååång hållbarhet.
Lycka till!
Lars Östlin
Som alltid är det bäst att det är så färskt som möjligt samt att det är magert. Nöt-, vilt- eller ren-kött är bra att torka!
Personligen använder jag färskmalen, mager nötfärs till torkning. Torka tills det blir knastertorrt det ger en låååång hållbarhet.
Lycka till!
Lars Östlin
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
När det gäller mat så kan det gälla mer än att spara 15:-. Det senaste bakterieutbrottet borde leda till lite mera förståelse till livsmedelshygien och rötmånader.
3 dagar gammal rå (packad under vilken atmosfär?) eller 3 dagar efter att den tillagats?
Tack för svaren. =)
Köttfärsen har stått vakuumförpackat i affären i 3 dagar, om man går efter förpackningsdatumet.
Jag har lagt in tre plåtar nu så får vi se hur det blir, ska ju iväg till veckan så jag vet inte om jag hinner vänta tills affärerna får in färskare köttfärs, tog de färskaste jag hittade.
Senast ändrad:
Ni som har kört mycket med egen torkad köttfärs, hur tillagar ni?
Blötlägger ni färsen först eller kör ni "real" stuket dvs varmt vatten och vänta.
Koka upp och låt det stå tills det blir "lagom" varmt. Det har alltid räckt för mig.
Däremot kan man behöva blötlägga kött som är torkad, men inte köttfärs.
Köttfärsen skall ju praktiskt taget pulveriseras när den torkas och då går det fort att tillaga den.
//Peter
Ni som har kört mycket med egen torkad köttfärs, hur tillagar ni?
Blötlägger ni färsen först eller kör ni "real" stuket dvs varmt vatten och vänta.
Jag skulle påstå att den tjänar på att blötläggas ett tag (även om den funkar direkt). Torkad mat tar längre tid att blöta upp igen eftersom den krymper med torkningen vilket inte frystorkat gör, vilket gör att porer finns kvar där vatten smiter in och mjukar upp snabbare.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg