Torkad quorn i bitar?

Jag har läst om torkad quorn i bitar, som med lite god vilja kunde passera som kycklingbitar i en gryta. Vet någon var man kan köpa? Kyckling är ju svårt att torka själv, eller snarare, går bra att torka själv men går inte att blöta upp igen...

Mange tack!

Boel
 
Sojabitarna finns och köpa på det flesta "riktiga" hälsokoster, då menar jag inte piller-hälsokoster. Brukar även finnas på Coop och Hemköp..
Mycket trevligt och gott att dryga ut div. grytor med.
 
Quorn innehåller ju inte särskilt mycket vatten (jämfört med kött), så det borde ju gå lätt att torka vanliga quornbitar. Eller?

Hur bra håller sig vanlig Quorn förresten i rumstemperatur?
 
Nordesjö; sa:
Quorn innehåller ju inte särskilt mycket vatten (jämfört med kött), så det borde ju gå lätt att torka vanliga quornbitar. Eller?

Det finns en faktor till att ta hänsyn till: Det ska gå att blöt upp igen.

Det finns en hel del saker (ost är väl det första jag kommer att tänka på) som fungerar rätt bra att torka men som inte är nån höjdare att försöka få mjukt igen.
 
Problemet med quorn är väl också att det bara är ett företag som har rättigheter att tillverka det? Och de tjänar nog mera på frysta färdigrätter.

I USA finns det också en proteströrelse mot quorn http://www.cspinet.org/quorn/ . Den har nog ingen vetenskaplig grund, men quorn kommer ju dels från Europa, dessutom hotar det, indirekt, de amerikanska biffkorna.
[Ändrat av KLAGER 2005-05-26 kl 15:25]
 
KLAGER; sa:
I USA finns det också en proteströrelse mot quorn

Synd bara att de använder så fjantig retorik.

"Svampen i Quorn har visat innehålla en allergen, men stoppas ändå inte" (snabbt översatt)

Hoppas ingen berättar för dem att apelsiner, fisk och nötter innehåller allergener.
 
Angående allergi av quorn

Hej!

Som jag har förstått det så kan en del personer utveckla en allergi mot quorn som yttrar sig i illamående och kräkningar, det kan bli så illa att man tvingas uppsöka sjukhus. Detta kan uppkomma varierande tid efter att man har använt produkten, alltså behöver det inte bli en reaktion precis första gångerna.

Själv använder jag quorn ibland, men kontentan är väl att det kan vara bra att vara medveten om vad som kan hända, så att man kopplar ihop symptomen med quorn den eventuella dagen som man får en reaktion.

Mvh, Beatrice
 
Torka själv kanske?

Jag har vid något tillfälle köpt torkade grytbitar men det är möjligt att det inte var just quorn.

I vintras gjorde jag en laddning trevlig quornfärs som jag torkade och jag tycker resultatet såg mycket lovande ut. Jag har dock inte provätit eftersom den planerade vegetariska turen avblåstes, men jag ska ta mig an rätterna på nästa långtur. Nu ligger de i frysen och väntar. Så mitt tips är att prova att torka sjäv men jag lovar inte att det blir bra...

"jag lovar ingenting det är det enda jag kan hålla"
L. Winnerbäck



/Andreas
 
Har ni några bra uterecept där de där sojabitarna ingår? Har själv burit med mig dessa på samtliga turer och försökt laga till dem efter förmåga, men oftast har resultatet inte varit helt tillfyllest. Hur tillagar ni dem?
 
I USA finns det också en proteströrelse mot quorn http://www.cspinet.org/quorn/ . Den har nog ingen vetenskaplig grund, men quorn kommer ju dels från Europa, dessutom hotar det, indirekt, de amerikanska biffkorna.
Kollade upp länken och blev överraskad, själv fick jag nämligen en allergisk reaktion av quorn (läs kräktes!) Jag trodde inte att det var speciellt vanligt.
Däremot så förundras jag av den här "proteströrelsen"!?! Det är väl jättebra med ett alternativ till kött som många tycker är enkelt att laga, eftersom man kan göra klassiska "kötträtter" med det. Själv väjer jag att laga köttfri mat utan det här alternativet, och får mat som i mitt tycke blir mycket godare.
För att följa upp trådens början så tycker jag att soyafärs är ett utmärkt val att laga till ute i naturen eftersom det redan är torkat, billigt och enkelt att laga till. Bara att koka upp tillsammans med valfri torr pulver sås! det finns ju tex färdiga rätter som man bara ska tillsätta kött eller färs till och det brukar smaka bra så länge man är ute i naturen =)
[Ändrat av sockersmulan 2005-05-27 kl 15:23]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.