Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-20, 11:30
KimmyA KimmyA är inte uppkopplad

Reducerat vin på vandring

Hej
Jag vill ha med mig matlagnignsvin till några av rätterna i sommar.

Det verkar rimligt att reducera det hemma och ta med sig en flaska med nån slags sirap?

Tidigare har jag haft bra resultat med att använda vin i hela rätter (soppa) och torka hela rätten, vinsmaken har blivit jättebra.

Men hur fungerar det egentligen att lagra reducerat vin i vandringstemperatur i 10 dagar?

Eller finns det andra knep? Finns det vinbuljonpulver? Någon som torkat vin till pulver själv?
Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 11:51
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu

Inte för att jag provat, men skulle tro att att reducera funkar jättebra. Frågan är väl hur länge det står sig. Viss sötma, men inte särkilt mkt och alkoholen är ju borta.
Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 16:18
Almgren Almgren är inte uppkopplad

SVaret är nog att det går bra, men lufttätt. Ska du använda det flera gånger, fundera på flera små, fulla, flaskor , istället för en som du pyttsar ur. Det är syret som är boven ( i detta fall)
Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 10:44
KimmyA KimmyA är inte uppkopplad

Det får bli sånt där fusk-matlagningsvin från mataffären. Det är väl fullspäckat med lämpliga tillsatser ändå. Och så vacumpackar jag det i portionsstorlek helt enkelt.
Tack för input.
Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 10:50
whynot whynot är inte uppkopplad

Varför krångla, Rödvinssås i pulverform bör bli ungefär samma grej, eller rödvinspulver från t.ex. matpoolen.

Har annars lite svårt att se hur man kan återuppliva en Châteauneuf-du-Pape med fjällvatten...
Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 10:42
honkydory honkydory är inte uppkopplad

Balsamicosirap!

Ger en liknande smak som rödtjut men är väldigt kompakt, passar till annat och man slipper slösa bränsle på att reducera bort vattnet:
https://www.gp.se/livsstil/kon ... est-1.453668
Några droppar tryffeloja på maten före servering är inte heller fel!
Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 07:12
turep turep är inte uppkopplad

glad

Man kanske kan hitta lite Vinogel (https://en.wikipedia.org/wiki/Vinogel) i något franskt mobförråd. =)
Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 08:29
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Jag tar ibland med såna 3 dl tetrapak med rödvin på kajakturer men kan väl funka på vandring också första kvällen eller så . Borde väl gå att elda upp förpackningen efteråt.
Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 09:41
kurono kurono är inte uppkopplad

Är ni starka o flera kanske en dunk rödvin är värt att bära med? Ta bara ur påsen ur kartongen och häng den sen utanpå väskan i en nätpåse. Bara ta när man är sugen på turen!
Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 10:53
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av turep Visa inlägg
Man kanske kan hitta lite Vinogel (https://en.wikipedia.org/wiki/Vinogel) i något franskt mobförråd. =)
Oh là là! De lyckades t.o.m. bevara alkoholen!
Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 13:46
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Och om hållbarheten var tillräcklig för att tiotalet år senare, och i Afrika, använda det som (inte) hade skickats till Dien-Bien-Phu under mitten av 50-talet - då är hållbarhet och förväntad kvalitet outstanding!

Var köper man underverket? (Jag har redan en av franska försvarets gröna 10L Jerrycans avsedd för/präglad: "VIN" Vore helt tidstypiskt att fylla upp den med den där gojan... Kan få ingå i mitt MSB-prepping-kit. ) :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:57.

Logga in

Tips!