Bloggar > Traneving Outdoor

Traneving Outdoor

2016 Peak of Denmark 2014 - 2015 Peak of Sweden 2013 Adventure Nights 2012 Årets Näräventyrare 2011. Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet. Titta gärna in på vår hemsida http://www.traneving.se för att se allt vi har gjort.

Norra Kvill Nationalpark

Peak of Sweden : Vi åkte från Stora Mosse nationalpark till Norra Kvill och fick skynda oss innan det blev mörkt. Eftersom snön föll mer nu var det rätt svårt för oss att ta oss genom Smålands djupa skogar. Vi insåg att vi hade ”fel bil”. Vår lilla cab är inte gjord för skogskörning i 10-15 cm nysnö.

Vi passerade Astrid Lindgren land och Emil i Lönneberga land innan vi på småvägar hittade fram till Norra Kvill Nationalpark.

När vi startade från Stora Mosse var det ingen snö alls. När vi kom fram till Norra Kvill var det massor av snö ett par timmar senare.

En fin skylt som en ingång till nationalparken och en brant backe rätt upp i urskogen.

Norra Kvill är något så ovanligt som en välbevarad gammelskog på sydsvenska höglandet. Här finns gott om omkullfallna träd, väldiga mossbeklädda stenblock och trolska små tjärnar.

Genom parken går också en bäck som kastar sig ner genom en svårtillgänglig ravin. Här trivs ädellövträd och växter som är ovanliga i denna del av länet, t ex dvärghäxört och missne.

När vi kom upp på höjden kom vi fram till Stora Idgölen som vi gick runt och skyndade på så att vi hann innan mörkret faller. På sommaren finns här mycket näckrosor men nu var den isbetäckt.  Längre bort ligger även Lilla Idgölen

Runt vi gick och kom så småningom tillbaka till gå och tog backen ner mot ingången av Norra Kvill Nationalpark.'

Vi kom fram till bilen i kolmörker och for iväg hemåt. Tur att någon har uppfunnit pannlampor!

Se mer bilder på vår hemsida om Norra Kvill Nationalpark

Här finns även en broschyr med karta mm

Postat 2014-02-24 22:46 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Gotska Sandön Nationalpark 2

Gotska Sandön Andra dagen

På natten hade det spöregnat och vi hade ställt tältet i en liten sänka så våra madrasser flöt ovanpå tältet och vatten. Som tur var har vi bra grejer så inget blev genomblött.

Det var rätt kul att gå på dass på lägerplatsen.  (det enda stället man får tälta på Gotska Sandön)  I varje del av dasslängan fanns en liten berättelse att läsa. Här ett exempel.

Vi åt frukost på det gemensamma utrymmet och träffade Johan Niska som just kommit från de svenska fjällen från en vandringstur. Vi håller lite kontakt med honom än idag.

Idag gav vi oss iväg norrut vilket inte var så långt, men vi började i fyrbyn där ett Naturum fanns,

Inne i fyren gjorde vi ett besök där gammal utrustning fanns kvar.

Vilken nostalgi.

Ut mot sanddynorna och den vackra naturen var nästa vandring.

Här var det fantastiskt fint och vi tog många bilder. Se mer på vår hemsida där det finns många fina bilder Länk nedan.

Vi kom fram till Bredsandsudde där vågorna möttes från två håll.

En massa fåglar fanns det ute på udden.

I lä la vi oss och sola ett tag,

Samt ett litet dopp bland de höga vågorna gick ju inte att undvika

Väl tillbaka till lägerplatsen gick vi förbi Johan Niskas sovplats som var en hängmatta under ett tarp.

Kvällsmat och natti den 1 september i tältet

Se alla bilder och berättelser på vår hemsida

Gotska Sandön Dag 2 Sveriges Nationalparker

Fortsättning följer

Postat 2014-02-18 23:55 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Vandring i Store Mosse Nationalpark, Småland – Peak of Sweden Placerad på karta

Store Mosse ligger på småländska höglandet och är det största svenska myrområdet söder om Lappland. Den väldiga myren breder ut sig över tiotusen hektar och bildar ett landskap med ursprunglig karaktär. Här ligger Kävsjön som är en av landets berömda fågelsjöar. I Nationalparken finns det 30 km vandringsleder som är väldigt fint underhållna.

Helena vid informationstavlan som står precis vid Naturrum........

Vi anlände till Skillingaryd kvällen innan besöket vid Store Mosse Nationalpark. Vi tog in på Hotell Småland som ligger nära Nationalparken för att kunna vara på plats tidigt nästa dag. Att sova på hotell kändes väldigt ovant när man som vi är vana (och bäst gillar) att sova i tält. Men det var väldigt skönt att basta kvällen innan eftersom vi kom fram genomfrusna efter vår vandring på Höglandsleden.

Vi inledde vårt besök i Nationalparken med att vandra runt i omgivningarna kring Naturrum. Vi hann med ett par kilometers vandring innan de öppnade för dagen på Naturrum.

Thomas på vandring längs med stigarna vid Naturrum. Naturrum ligger inte vid själva stormossen vilket är lite underligt.......

Inne på Naturrum träffade vi Hans som visade oss runt och berättade att han kände Thomas pappa (Naturfotograf Sture Traneving) som är den som har sina foton och böcker om Tranor vid Naturrum i nationalparken.

Helena och Hans pratar om Kunsörn och Havsörn som matas vid en speciell plats i parken (kan följas via webbkamera på nätet)

Hans bad oss hälsa hem till Thomas föräldrar som hade varit på besök och hållit föredrag så sent som förra våren. Inte visste vi det. Nog för att vi såg Stures bilder på väggarna men det är ju inget ovanligt när man besöker en mosse där tranor häckar....
Om du är intresserad av att se bilder tagna av Thomas pappa, Sture så är här en länk till hans sida http://www.tranor.se

Vidsträckt utsikt ut mot Store Mosse Nationalpark....

Efter besöket vid Naturrum tog vi oss vidare till Östra Rockne för att försöka ta oss ut på den riktigt fina mossen. Här är mossen nämligen så vidsträckt att man ser horisonten. Det är en väldigt mäktig känsla.  Att vandra på mossen för osökt tankarna till fjällen.

Det är blött ute.......

Vi var lite tveksamma till om det skulle fungera eftersom det var så blött ute. Allt gick bra ända fram till rastplatsen innan själva stormossen. Sen blev det blött och spängerna låg under vatten. Vi tog oss ut en bit men sen var det stopp. Ett par fina bilder fick vi i alla fall till innan vi fick vända tillbaka.  Fjällkänslan är uppenbar!

Thomas ute på mossen,........

Tur i oturen att det tog stopp där det gjorde för sen kom snöovädret. Det var även dags för oss att ta oss vidare till nästa Nationalpark i Småland innan vi skulle hem till våra ungdomar för kvällen.

Det blev en besvärlig resa hem genom Sverige (och fram till nästa nationalpark) eftersom det var denna helg då hela mellersta Sverige drabbades av ”det stora snöovädret”.

Vill du ladda ner kartor till nationalparken eller se fler bilder är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

Postat 2014-02-15 14:06 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Geocaching Peak of Sweden

Peak of Sweden Geocaching

Vi har ju hållit på med Geocaching ett bra tag men på senare tid har det dött ut lite. Nu ska det få en renässans med Peak of Sweden.

När vi besöker alla landskaps högsta toppar ska vi hitta och registrera en Geocaching Cache på toppen. Om det inte finns någon utlagd på toppen ska vi själva lägga dit en och registrera den på Geocaching.com.

Ni som inte känner till Geocaching kan se mer på www.geocaching.com och även www.geocaching.se

En snabbkurs = Man letar med en GPS.  Man kan införskaffa en GPS som är specialgjord för detta eller om man är nybörjare går det lika bra med en Smart-telefon där du hämtar hem en app. om Geocaching.

Du letar dig fram till en liten matlåda eller liknande och däri ligger det små skatter.  In del av dessa ligger det en travelbug eller andra spårbara figurer som har en egen hemsida och ett uppdrag att skickas över hela jordklotet. När man hittat lådan (Cachen) registrerar man detta på geocaching.com och försöker få så många som möjligt. Ibland får man lösa svåra eller lätta gåtor för att hitta skatten.

Ja hur som helst, hittills, som en del av er märkt, har vi hittat