Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Norra Kvill Nationalpark

Peak of Sweden : Vi åkte från Stora Mosse nationalpark till Norra Kvill och fick skynda oss innan det blev mörkt. Eftersom snön föll mer nu var det rätt svårt för oss att ta oss genom Smålands djupa skogar. Vi insåg att vi hade ”fel bil”. Vår lilla cab är inte gjord för skogskörning i 10-15 cm nysnö.

Vi passerade Astrid Lindgren land och Emil i Lönneberga land innan vi på småvägar hittade fram till Norra Kvill Nationalpark.

När vi startade från Stora Mosse var det ingen snö alls. När vi kom fram till Norra Kvill var det massor av snö ett par timmar senare.

En fin skylt som en ingång till nationalparken och en brant backe rätt upp i urskogen.

Norra Kvill är något så ovanligt som en välbevarad gammelskog på sydsvenska höglandet. Här finns gott om omkullfallna träd, väldiga mossbeklädda stenblock och trolska små tjärnar.

Genom parken går också en bäck som kastar sig ner genom en svårtillgänglig ravin. Här trivs ädellövträd och växter som är ovanliga i denna del av länet, t ex dvärghäxört och missne.

När vi kom upp på höjden kom vi fram till Stora Idgölen som vi gick runt och skyndade på så att vi hann innan mörkret faller. På sommaren finns här mycket näckrosor men nu var den isbetäckt.  Längre bort ligger även Lilla Idgölen

Runt vi gick och kom så småningom tillbaka till gå och tog backen ner mot ingången av Norra Kvill Nationalpark.'

Vi kom fram till bilen i kolmörker och for iväg hemåt. Tur att någon har uppfunnit pannlampor!

Se mer bilder på vår hemsida om Norra Kvill Nationalpark

Här finns även en broschyr med karta mm

Thomas & Helena

2014-03-01 22:56   fowwe
Kul att ni också har varit här! Jag känner igen mig trots att det var höst när jag var där och parken inte var skrudad i snö. Fin skogsatmosfär när man gick omkring bland träden. Men någon väldigt imponerande "peak" fanns det ju inte...

Svar 2014-03-02 11:58   Thomas Traneving
Jo det var fint med snö men skulle även vilja se parken på sommaren.
Peaken tog vi dagen innan i Tomtabacken Götalands högsta punkt

2014-03-09 22:26   Franss0n
Hej! Lustigt nog så var vi där innan er samma dag! Så vi måste fråga, såg ni några spindlar i snön? För vi såg mängder! Dessutom, om ni tittar riktigt noga på ett av era kort över Stora Idgölen så ser man spår av en älg som gått i sjön. Om ni inte tror det, kolla gärna:
Synd att vi inte sågs där ute!
Go tur,
Stefan och Alexandra

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.