Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

Till Helags från Härjångsdalen

Gåsenstugorna är en av mina favoritplatser. Efter frukost skulle vi passera där.

Vi hade sovit ganska gott i vindskyddet Härjångsdalen. Jag hade fortfarande lite dåligt samvete över att vi sovit där fast det inte var nöd.

Efter att vi hade ätit frukost och städat ut vindskyddet fortsatte vi vandringen. Målet var Helags, där vi dagen efter skulle göra en topptur.

Vi hade tidigare gemensamt varit till Helags och gjort en topptur. Det var 2007, när vi i vår klubb Stockholm Långdistansklubb i i aug/sept hade en träningsresa i fjällen. Vi sprang mellan stugorna och sov i dem. Då sprang vi från Kläppen till Helags fjällstation, lunchade där och besteg Helags på eftermiddagen. Det var en fin upplevelse, där det var snö uppe på toppen, och vi kunde nöjda gå ned på norra sidan och åka ned på snön mot den sjö som är där. Vi var naturligtvis inte på sjön, det vore dumt.

Nåja, Johan och jag fortsatte vandringen och första stoppet skulle bli Gåsenstugorna ungefär 4 km bort. Vi träffade ett par som dagen innan berättade att det blåst 20 m/s vid Gåsen.

Gåsestugorna dök upp framför oss, röda som de är. Sylarna var täckt av moln.

Nu gick vi inte in i stugorna, och vi tog inte ens av oss ryggsäckarna, utan fortsatte mor Helags. Men. om man är vid Gåsenstugorna är det obligatoriskt att titta på duschen här. Jag har "intressanta" minnen av att duscha här. Brrr...

Nu skulle vi följa leden mot Helags och den var, som alla andra leder, välmarkerad och upptrampad.

Det blåste en del så pausen blev bakom en sten. Det var ganska lätt att gå, då det gick utför.

Längre ned finns en dold pärla, Holkendurrie.

Det är oerhört vackert i Holkendurrie som går söder om Stora Härjångsstöten. Tydligen behöver området skyddas, då det finns informationsskyltar uppsatta om att det är cyklingsförbud i Holkendurrie.

Vi stannade till vid Holkendurrie och lunchade. Knappt 7 km hade vi vandrat, så det var dags. En något tidig lunch, men vi startade dagsetappen lite tidigare än vi brukat göra.

Efter lunch bar det av uppåt igen. Vi skulle upp och över Härjångsåsen. Det var ganska flackt, så de 60 höjdmeter det kanske handlade om var inga problem.

Vi tog en kort paus vid vindskyddet Holke.

Nu var det uppåt igen, återigen ganska flackt. Vi skulle gå mellan Soenehketjärra, 1162 möh, till vänster om oss, och Miesehketjahke, 1152 möh, till höger om oss. Vandringen var inte speciellt spännande. Vi såg hela tiden Helags framför oss.

Vädret hade blivit sämre nu, och när vi närmade oss Helags funderade vi på om vi inte skulle ta en dusch och bastu där. Johan, som varit ute en vecka längre än mig pratade om en riktig säng.

Det var fullbokat på fjällstationen, så det blev att tälta. Vi kunde dock ta en dusch, ganska skönt.

Om vädrets makter var med oss skulle vi göra en toppbestigning av Helags dagen därpå.

Vi somnade och sov ganska bra trots regn och blåst, eller kanske tack vare det.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.