Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

30 juli - Förbi Stensdalsstugorna

Jag sov riktigt gott och vaknade tidigt på min födelsedag. Hipp, hipp, hurrra för mig!  Jag stack ut huvudet ur tältöppningen och såg att solen lyste så fint på topparna. Klockan var inte mer än 04.30, och jag steg upp och slog en båge. Tog några bilder, sedan in i tältet igen.

Jag satte på mig dunjackan och mössan och gled ner i sovsäcken igen. Jag somnade om bums.

Jag vaknade 07.30 stekhet och på rekordtid åkte alla varma kläderna av. Jag tog mig ur sovsäcken, nästan lite svettig.

Det var en så härlig morgon!

Det var lika bra att sätta igång med frukosten på en gång, då jag hade tänkt att vandra lite längre denna dag, och planen var att gå förbi Stansdalsstugorna.

Hela vägen tillbaka till fjällstationen ville jag inte vandra på en dag, och det gjorde ingenting om morgondagens vandring blev lite kortare.

Jag kom iväg strax efter 9, helt ok med tanke på vilken slashas jag är på mornarna. Solen gassade och vinden kände man knappt av. Det skulle bli en varm dag med mycket sol. Viktigt att dricka mycket, och den huvudvärk jag hade i början av vandringen ville jag inte ha igen.

Min plan var att inte gå ner i Östra Bunnerskalet, utan att hålla mig på 1000-1100 m höjd, dvs en bra bit upp. Anledningen var att ha fin utsikt, men även att ha en bra och jämn höjd mot Stensdalsstugorna. Tobbege var ett givet mål och jag såg fram mot att upptäcka terrängen på väg till denna topp.

Utsikten åt alla håll var fantastisk. Det vara bara att njuta för fulla muggar. Jag såg Östra Bunnerstöten och bort mot Stor-Stensdalen.

Jag gick österut och höll höjden. Jag såg Östra Bunnerstöten förändras medans jag passerade den. Jag såg också Tjallingklumpen växa fram snett bakom min högra sida.

Jag gick moturs mot Tobbege, och kom till ett väldigt spännande landskap, det som ligger norr om Stäntja. Lunchen åts någonstans i detta landskap...ingen bild på det.

Bilderna får tala för sig själva.

Så började jag ta mig upp mot Tobbege.

Väl uppe på Tobbege så ville jag se ned i Stor-Stensdalen.

Det var riktigt trevligt att kunna komma upp på denna lilla topp, som är 1030 möh. Ganska enkelt att gå upp på den om man utgår från Stansdalsstugorna.

Nu skulle jag gå ned, till just Stensdalsstugorna. Tanken var att bara göra ett kort stopp där och sedan fortsätta en bit.

Nedfärden från Tobbege bjöd på skelett, som förevigades.

Då jag valde att gå ned på norra, eller kanske noröstra sidan av Tobbege och sedan vika av åt sydost mot leden letade jag efter en bra passage för att så torrskodd som möjligt ta mig till leden. Inte bara torrskodd, utan jag försökte hitta en väg med mark som skulle bära mig.

Jag gick nedåt, och på bilden ovan ser man den norra delen av Lill-Stensdalsfjället.

Jag kom ned och siktade mot leden, kom in i en fin björkskog, och plötsligt var leden framför mig.

Jag fortsatte till Stensdalsstugorna.

...och kom dit strax efter att en liten olycka hade hänt, och stugvärdens ena barnet hade benet i högläge. Allt var lugnt nu och under kontroll.

Efter att ha prata lite med pappan fortsatte jag på leden mot Vålådalen.

Det hade varit en varm dag och jag såg fram mot att få blaska av mig lite. En tanke var att gå till bron över Tvärån och slå upp tältet i närheten av ån.

Så fick det bli.

Vandringen fortsatte och jag kom fram till Tvärån. Slog upp tältet. Av med paltorna och hopp i vattnet. Det var riktigt skönt att få blaska av sig efter en varm dag.

Sedan dags för middag.

Och kaffe och utsikt…

Det var en riktigt bra dag och jag var så nöjd med att ha haft en bra vandringsdag, med strålande vyer åt alla möjliga håll. Bra väder också.

Det blev 14 km, denna födelsedag.

Gonatt!

2023-04-25 16:17   OBD
Grattis till en fin födelsedag!
Dina bilder visar på ett fint sätt hur terrängen är i området. Verkar relativt lättvandrat och med fina vyer.
Tack ska du ha!

Svar 2023-04-26 19:18   Thomas Lummi
Tack Bertil!
Ja, det var en riktigt fin dag.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.