Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Glad!

I vinter har jag tittat litegrann på kartor över hemområdet för att försöka hitta en lämplig slinga att gå för att slippa gå längs landsvägen åt ett håll för att sen vända och gå precis samma väg tillbaks. Det är ju så fruktansvärt tråkigt och själsdödande.

Jag hittade en lämplig stig som jag tänkt leta rätt på senare under våren när all snö försvunnit och markerna torkat upp en del. Om jag kunde hitta den stigen skulle det innebära att jag bara behövde gå samma väg ungefär 1,5km.

Igår gick jag ut på en runda och hade bestämt mig för att gå en timme längs landsvägen och sedan vända om. Jag brukar alltid gå åt "fel" håll dvs den väg som jag inte kör när jag ska på jobbet bara för att få lite omväxling.

När jag gått i ungefär 40 minuter dök det helt plötsligt upp en ny väg som jag aldrig sett förut. Tydligen hade skogsbolaget brytit en ny väg i höstas men eftersom jag aldrig kört den vägen i vinter så var det en ny bekantskap.

Nyfiken som man är så gick jag naturligtvis in efter den vägen....

När jag kom längst in hade det gått ungefär en timme och då skulle jag ju egentligen ha vänt om men jag började fundera om jag inte var i närheten av den stig som jag sett på kartan som skulle leda till ett gammalt övergivet boställe. Det var då jag ringde en vän.....

Kompisen (som är inföding) sa att det skulle finnas en gammal körväg där eftersom det var längs den dom brytit den nya vägen. Den kunde vara svår att se men om jag hittade den så borde den leda mig rätt.

Sagt och gjort, jag letade en stund och hittade en gammal stig. Eftersom det inte finns så många boställen i det här området borde stigen leda till rätt plats. Efter ungefär 10 minuter fick jag det bekräftat eftersom det längs stigen satt en skylt (!) som förkunnade att jag nyss passerat genom ett naturreservat. På skylten var det en röd punkt (HÄR BEFINNER DU DIG) och stigen som jag följt var markerad på skylten och den ledde mycket riktigt till rätt plats. När jag såg stigen på skylten så insåg jag att det även var den stig som jag sett tidigare under vintern på min karta.

Stundtals var det en del snöfält längs stigen men de var lätt att runda. Ibland var stigen lite svår att se eftersom den antagligen varit sparsamt använd de senaste 30 åren. Men fram kom jag, efter ungefär 25 minuter var jag vid det gamla bostället och därifrån är det ungefär 3km hem varav 1,5km efter landsvägen.

Väl hemma hade det tagit ungefär 2 timmar hela rundan och jag känner mig så glad att jag äntligen hittat en lämplig runda som jag kan gå under barmarksperioden. Att jag dessutom får gå en hel del längs stigar i skogen gör det ju bara så mycket bättre.

Ha det!

2009-05-11 16:50   Karin Hofvander
Vad härligt att vara lite 'stigfinnare', förstår att du blev glad! :-)

2009-05-11 21:11   Geronimo
Härligt med dessa gamla stigar! Min "sommarträning" kommer att ske just efter liknande stigar. Balsa för själen att promenera/springa efter dessa stigar. Snart har vi även snöfritt här i Gällivare!

2009-05-12 11:09   Thomas Traneving
Visst är det roligt att först sitta och fundera ut nya vägar hemma med en karta och sedan ge sig ut och testa sin idé! Skönt att du slipper gå på "tråkig väg" hela din tur. Förstår att du är lycklig över ditt fynd!

2009-05-12 11:16   Staffan Andersson
Har ju flyttat ut på landet nu och hittar jämt och städnigt nya stigar, småvägar, ko-stigar =)

2009-05-12 22:17   seobserver
Roligt att finna nya rundor hemmavid, grattis!

2009-05-12 23:11   Öhrnell
Det låter nästan som om du hittat en magisk garderob på vinden som tar dig till okända världar. Man får ett visst lyckorus av att hitta en ny stig! Grattis!

Väl begagnad Segebaden pulka inköpt, behöver tips!

Idag köpte jag en väl begagnad Segebaden träpulka på blocket. I köpet ingick även moderna skaklar med sele. Skaklarna är nästan oanvända, i glasfiber med förstärkningar av metall och bara det gjorde köpet väl värt.

Pulkan är inte alltför sliten men den har ett par ganska rejäla sprickor i botten.
Nu är jag ju ingen pulkexpert men behövcer man åtgärda dessa sprickor eller kan man använda den som den är? Naturligtvis kommer jag att tjära in den, precis som med Tegsnäsarna, men räcker det?

Vinterplanering!

I februari bär det iväg till Muddus. Äntligen!

Jag har länge längtat att göra en vintertripp till Muddus och i mitten av februari bär det äntligen av. Jag har hittills lyckats locka 3 andra hängmattesovare att göra mig sällskap.

Projekt Stigfinnare!

Jag älskar stigar! Punkt!

Men det är ju inte alltid så lätt att hitta stigar och många av dom ser man inte heller på kartor.