Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Äventyret är nära... vagga fram... jädrans vilken SVAMP.....

Jag älskar att läsa andras bloggar, den ena vaggen här den andra vaggen där och jokkar överallt... Lite avundsjuk är jag nog... Men som sagt mitt fantastiska barnäventyr väntar runt hörnet... Därför är jag glad att kunna delge er att en liten ävetyrsrunda i Skogarna i Tyresta..

Med högt buren mage vaggade min kvinna upp mot platsen där Trattisarna brukar stå. Skaror av andra svampplockare damsög slänterna.. I vår familj är det alltid ett hopp på överraskningar som får livet att skjuta fart även i de dunklaste stunder. När jag vände mig om på vägen kunde jag räkna till inte mindre än 7 svampkorgar, med där tillhörande människor, som var näst intill tomma. Tyresta används flitigt av personer som vill ut i skogen men inte har någon större vana. Detta resulterar i att de, i stor utsträckning, använder de vanliga vandringsstråken.

Härligt kurragömma-race i svampskogen...

Den efterlängtade helgturen till landstället i Dalarna bjöd på riktigt novemberruskväder. Jag och min familj tog plats i vår röda stuga, packade ur väskorna och gick in till mina föräldrar. Tidigare var det uppgjort så, att de skulle ha hand om lilla Maja i deras stuga medan jag och Charlotte skulle få KVALITÈTSTID...

Regnet öste ner på tunet utanför stugan, termometern visade på +6 grader. Vi tittade på varandra. Det glimmade till i min sambos ögon.

Skogens guld halad över relingen... också lite bäver

Paddling värd sin vikt i guld