Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Syndernas förlåtelse och första glidet under skidorna...

Glittrande snöflingor, knarrande snö, den bitande kylan rev i mina varmrosiga kinder. Cassiopeias klanderfria stjärnformation, liknande bokstaven W, klädde det djupmörka himlavalvet. Det var totalt stjärnklart. I den -10 gradiga kylan skapades ett vackert vitt gnister i trädtopparna. Kvällen var lugn och nästan ljudlös. Det enda som hördes var skidornas friktion mot den iskalla pudersnön.

Pulsen ökade när jag spårade genom ett orört snötäcke. Andetagen var djupa och den friska, klara luften fylde mina lungor. Jag andades in och kände frosten frysa till i näshåren. Framför mig studsade en kanin iväg och kilade upp för en backe och in under.... ja, in under Katarina kyrka... Jag har gett mig ut på skidtur på Katarina kyrkogård mitt i centrala Stockholm... :-)

KUNGLIG HOVLEVERANTÖR på Tur runt källtorpsjön...

Jag tog, dom av kungen godkända, skidorna under armen och satte av mot skogsbrynet....

Den här vintern är som en dröm, vit, kall och knarrandes. Att i Stockholm åter få uppleva en vargavinter (vilken kanske får omdöpas till något annat om några idiotjägare får bestämma) är fantastiskt.