Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Sköna svängar på Telisskidorna... :::OBS ÄVEN RÖRLIGT MATERIAL:::

Dagen var självast juldagen. Morgonen började med slipning av kanter på de vid det här laget rejält välåkta telisskidorna. Rost och grader avlägsnades med ett tålmodigt bearbetande... Peter vallade med lite gult och lite blått uppblandat... sikla, sikla, sikla, hemligheten bakom bra glid... Ute var det ca -2 grader...

Julmaten låg tung i magen och jag och svågern insåg att detta var bra... Lätt att få ett tryck på sidorna...

KUNGLIG HOVLEVERANTÖR på Tur runt källtorpsjön...

Jag tog, dom av kungen godkända, skidorna under armen och satte av mot skogsbrynet....

Den här vintern är som en dröm, vit, kall och knarrandes. Att i Stockholm åter få uppleva en vargavinter (vilken kanske får omdöpas till något annat om några idiotjägare får bestämma) är fantastiskt.

Ett friluftstips...

Om sommarens tänkta vandringstur eller annan friluftsaktivitet gör sig outhärdligt långt bort påmind kan man alltid göra som min fru...

Plocka fram ett friluftspussel och sukta dig mot sommaren... Under ett par dagar levde vi med detta 1000 bitar stora pussel som enda målbild. Kanske inte motivet innehåller den senaste modellan av tält men det fungerar bra ändå...

NYA ÅRETS FÖRSTA SKIDTUR, glädjande information + NY BILD...

Helt i linje med nya året förnyar jag min personliga bild. Bilden föreställer mig när jag fångat min första röding på flugspö. Året är 2004 och platsen är sorkojaure i lappland...