Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

På Isjakt i Stockholmsskärgård...

Solen jobbade på hårt för att bryta igenom den tunna molnhinnan uppe på himlen när jag svängde upp på parkeringen i Djursholm. På den röda stugan vid Värtans vatten stod det med stora bokstäver "Djursholm Scoutförening." Jag funderade på om det jag nu skulle göra räknades till friluftsliv. På 1930-talet gjorde det säkerligen så. 1930 var farkosten, som denna dag skulle föra mig ut på äventyr, byggd i Estland. Modellen kallas skeeter och har sin styrmed bak, detta försäkrade mig min Isjaktskapten och skeppare Ulf Torberger.

Ulf Gör i ordning Jakten för en härlig tur.

Det går om man vill... Skridsko med vagn...

Dagen badade i sol när vi satte av mot Hellasgården. Det skrek ÄVENTYR i min hela min kropp... Det stora äventyret var förstås bara att lägga åt sidan och i stället rikta in sig på den lite beskedligare friluftsaktiviteten "äventyr". Vi är EN FAMILJ och eftersom hela veckorna går åt till att jobba, äta, skita, sova och  mysa med barnen så mycket som det bara går, blir det inte mycket andra aktiviteter.

Vad är det som kommer på isen?

Sjungande skenor på soldränkt is...

Dagens sammordnare David, gav tydliga direktioner...

"Vi träffas på Norrviken (Sollentuna) 10.30. Här finns en plogad och hyvlad bana på typ 1,5 mil. SMHI säger: 1 plusgrad och sol mellan 12-14, då ska vi sitta på vår fikaplats och njuta!"