Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Nu vill vi äta fisk... Tacka Holland för det! Kaitumälven - Del 5

(...5:e delen ur Berättelsen om pontonpaddel och flugfiske äventyret i Kaitum sommaren 2009)

Det luktade fortfarande fuktig fiskare om vadarbyxorna när dom krängdes på för ytterligare ett fiskepass. Vi hade bestämt oss för att göra ett nytt försök uppe vid y-förgreningen där det hade vakat så infernaliskt kvällen innan.

Drömfiske, jungfrufärd och pyspunka... Kaitumälven - Del 4

(...4:e delen ur Berättelsen om pontonpaddel och flugfiske äventyret i Kaitum sommaren 2009)

...den fisken är den största som någonsin fångas... ahhh ta dennn hmmm... zzzzzz... nej inte tappa... zzzz.... JAG VAKNADE TILL!

Luftburet är bäst, vacker blomma och falukorv... Kaitumälven - Del 3

(...3:e delen ur Berättelsen om pontonpaddel och flugfiske äventyret i Kaitum sommaren 2009)

Hällregnet bedarrade. Klockan visade på 20.00 det var ljust som på dagen. När vi vaknade efter en välbehövlig sömn var helikopterfärden redan fjärran i tanken. Den fantastiska känslan av att klara sig själv liksom gned sig in i varje por, ja varje molekyl av kroppen. Doften av fjäll smög sig in genom tältets myggnät. Det var underbart att ligga och lyssna på älvens dansande vattenvirvlar samtidigt som svala kvällspustar svepte in i tältet och smekte mitt ansiktet. På andra sidan myggnätet där satt myggorna och knotten, de var inte lika härliga. Varje tur är likadan. Stålsättning mot mygg är jobbig i början av äventyret mot slutet märker man de knappt.

"Drop off" Kaitumälven... Kaitumälven - Del 2

Dag 1 flugfiske och pontonpaddling i Kaitumälven

Rotorbladen skar knivskarpt genom luften. I ett ögonblink lättade Helikoptern och sköt iväg som en kanonkula mot horrizonten. drygt Tio sekunder varade tystnaden, sedan kom Myggorna...

Äventyret till Kaitum börjar på Södermalms innergård... Kaitumälven - Del 1

Det här är berättelsen om en flugfiske och Pontonpaddling som jag och min vän Tobias gjorde i slutet av Juli i år 2009... 5 dagar på Kaitumälven i varsin underbar pontonbåt... (Positioneringen är lokaliserad till den plats där helikoptern satte av oss ett par dagar senare)

Allt började med ett telefonsamtal från Tobbe.