Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Fånga guld vid regnbågens slut och ett mycket kärt återseende... Kaitumälven 2011 - Del 2

Efter en snabb lunch gjorde vi äntligen loss med våra vällastade pontoner. Vi lämnade land och rodde med bestämda roddtag ut mot de dansande strömmarna. Målet med dagen var att ta oss till renvaktarstugan ett par timmars rodd bort. Vattnet var betänkligt mycket högre än vid den förra resan längst denna sträckning (2009). Vinden friskade i, precis som den gjort under större delen av gårdagen, natten och morgonen. Det gick fort där jag gled fram bakom Tobbes ekipage, fortare än jag kunde minnas att det gjorde vid förra tillfället. Vattentrycket var mycket högre. Med spänning närmade jag mig den första kurvan på älven, kurvan där jag landade min första ädelfisk från pontonbåten 2009. Jag mindes det som i går: Jag gled fram över forsnacken, ett vak, det högg till. Jag kämpade mig genom den lilla forsen och håvade fisken efter någon minuts drillning, lyckan var total.

Myggnät med inbyggda glasögon testade i skarpt läge... Resultat...

I våras förärades jag med en förfrågan om jag ville testa ett myggnät med inbyggda glasögon.

Leverantören för produkten Linsnätet hade läst inlägg ur min blogg och inte minst mitt inlägg om liggunderlaget från Exped som jag skrivit tidigare i våras. Han tyckte att jag skrev på ett intressant sätt och han undrade om jag ville ha ett linsnät skickat till mig. Jag fick gärna testa det och berätta för honom vad jag tyckte. Jag fick även, om jag ville, skriva ett inlägg på min blogg. Jag funderade lite på om man kunde se det som en muta men blev snart glad över att alla timmar vid datorn resulterat i min första "LÖN" :-)

Äventyr på hög höjd, ett kärt återseende och vatten i brallorna... Kaitumälven 2011 - Del 1

Sommaren är redan långt borta, hösten har tagit en järngrepp om landet. Äventyr blir till vackra minnen och skapar en längtan till nästa utmaning. Mitt bästa äventyrsminne denna sommar kommer att krydda min vinter och få mig att glädjas frihet, vänskap och näst intill orörd natur.

Studsade fram i 18 sekundmeter... VILKET ÄVENTYR! (se filmen)

I 18 sekundmeter studsade vi ut i vindbyarna mot Kaitumälven i helikopter. Efter en hissnande flygtur stundade 4 dagars pontoonrodd och flugfiske längst den okvoterade sträckan Riehkko - Aranjatga. Denna sträcka, knappt 2 mil nedströms fiskecampen Tjuonajokk, med kilometerlånga forsar, var till bredden fylld av öring och grov harr...  Vilket äventyr...!!!

Tobbe väntar på avfärd... Arctic heli flyger oss ut, underbar service.

Uppfinning upptäckt mer än 1000 år för sent... Öringmums... RECEPT!!!

Hösten närmar sig nu med stormsteg och sommaren har fyllts med lika delar vila och äventyr. NU finns ett lager av berättelser och uppslag som skall sättas i print samt redigeras som film.

Den stora äventyrsresan som jag gjorde till Kaitum i Juli kommer att beskrivas vad tiden lider. Från resan kommer vissa delar att dyka upp vid flera tillfällen då detta äventyr är avstampet för flera olika berättelser... Gobitarna kommer att fogas samman till en hel paddelberättelse framöver.