Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Tjadnes - två nätter i urskogen

Skogslandet väster om Arvidsjaur och in mot Arjeplogsfjällen består av ett gytter av större och mindre naturreservat, många ännu inte slutförda. Reivo är ett av få reservat i trakten som folk i allmänhet känner till. Ett av de äldre och större reservaten är Tjadnesvare, numera ingående i Sveaskogs ekopark Tjadnes-Nimtek. Jag tillbringade två nätter där på skidor nu i början av mars.

Övernattning i månsken : Vinterprylar

När det nu är riktig vinter passade jag på att testa ny och gammal vinterutrustning. Det är ju bra att veta hur grejorna håller. Att testa prylar är ju också ett gott skäl till att göra en övernattning. Det är annars en aning motigt att lämna den trygga stugvärmen och bege sig ut i den mörka och kalla januariskogen.

Dagstur i senhöstskogen

Efter en oktober dominerad av förkylningar och jobb var det befriande att till slut få en dag ute i den fria naturen. I vackert frostig senhöstskog. Senhösten är rogivande vacker, om man bara hinner ut dom korta ljusa timmar som är. En promenad med kaffekok över öppen eld i skogarna runt Skellefteå har blivit standard när jag vill ut och andas, må bra och ibland kanske testa nån friluftspryl.

Över Tjeggelvas och uppströms Piteälven med kajak

Här följer en berättelse från en paddling som jag gjorde i mitten av juli i Piteälvens sjösystem, från Tjeggelvas och uppströms till Kåtaselet. Hela turen finns även att beskåda i videoformat. Länk till videon ligger i slutet av inlägget.

Det var från början tänkt att ta mig ända upp till fiskecampen Miekak, strax under Pieskehaure, men så långt kom jag aldrig. Vissa paddlar hela sträckan upp till Norge och byn Sulitelma, eller tvärtom. Det är en lång sträcka, och många slitsamma lyft. På min paddling gjorde jag två lyft (åt vardera hållet) vilket var fullt tillräckligt! Ska man ta sig längre upp så bör man ordna ett annat färdmedel i den ena riktningen. Att veta att man har att göra om alla lyft ytterligare en gång tär inte så lite på motivationen...

Övernattning och stjärnhimmel utan norrsken

Kanske dom sista fina dagarna på ett tag, om man ska lyssna till prognoserna, och jag längtade efter en paddeltur och uteliv inåt landet. Paddelsäsongen närmar sig ju sitt slut. Det har dessutom tydligen varit en period med fint norrsken, så jag tänkte att detta också kunde förgylla färden. Jag valde ett nytt vatten att utforska, i ett fint område med vacker skog och bergig terräng vid Kalvträsk, en bit inåt Västerbotten. Några långsmala sjöar sträcker sig runt ett bergsmassiv, med alla ingredienser för en trevlig och varierad tur, och med ett rikt djur- och fågelliv.