Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Septemberpaddling i Tjeggelvas, fem dagar vid inloppet till fjällen

September i norra landet blev en grå och blöt tillställning, och även mild. Kanske är det därför som färgprakten blivit så försenad, och björkarna inte riktigt vill få den klargula färg som dom brukar kunna. Men september är september, och ut måste jag förstås ändå, så den tredje veckan i månaden tog jag kajaken på biltaket och körde inåt.

Över Tjeggelvas och uppströms Piteälven med kajak

Här följer en berättelse från en paddling som jag gjorde i mitten av juli i Piteälvens sjösystem, från Tjeggelvas och uppströms till Kåtaselet. Hela turen finns även att beskåda i videoformat. Länk till videon ligger i slutet av inlägget.

Det var från början tänkt att ta mig ända upp till fiskecampen Miekak, strax under Pieskehaure, men så långt kom jag aldrig. Vissa paddlar hela sträckan upp till Norge och byn Sulitelma, eller tvärtom. Det är en lång sträcka, och många slitsamma lyft. På min paddling gjorde jag två lyft (åt vardera hållet) vilket var fullt tillräckligt! Ska man ta sig längre upp så bör man ordna ett annat färdmedel i den ena riktningen. Att veta att man har att göra om alla lyft ytterligare en gång tär inte så lite på motivationen...