Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Över Tjeggelvas och uppströms Piteälven med kajak

Här följer en berättelse från en paddling som jag gjorde i mitten av juli i Piteälvens sjösystem, från Tjeggelvas och uppströms till Kåtaselet. Hela turen finns även att beskåda i videoformat. Länk till videon ligger i slutet av inlägget.

Det var från början tänkt att ta mig ända upp till fiskecampen Miekak, strax under Pieskehaure, men så långt kom jag aldrig. Vissa paddlar hela sträckan upp till Norge och byn Sulitelma, eller tvärtom. Det är en lång sträcka, och många slitsamma lyft. På min paddling gjorde jag två lyft (åt vardera hållet) vilket var fullt tillräckligt! Ska man ta sig längre upp så bör man ordna ett annat färdmedel i den ena riktningen. Att veta att man har att göra om alla lyft ytterligare en gång tär inte så lite på motivationen...

örnvik

Vägs ände i Örnvik, Tjeggelvas

___

Tjeggelvas är en stor sjö i ett land av klippor och sten. Branta bergssidor stupar på många håll rätt ner i vattnet, och ger en mäktig känsla där man sitter liten i bräcklig farkost. Blåser det upp kan vågorna gå höga, så kajak kan vara ett tryggare val jämfört med en öppen kanot.

Det karismatiska Tjeggelvas med sina öar i sten

Bara en tur runt Tjeggelvas ger tillräckligt med möjligheter för några dagars spännande upptäcktsfärd, om man inte känner sig hågad att kämpa sig längre upp i systemet. Och är man dessutom fiskare så har man nog tillräckligt att göra. Det är populära fiskevatten.

västerfjäll

Byn Västerfjäll med kapell i väglöst land. Under fjället till höger går Kungsleden, bara ett par mil vidare upp till Kvikkjokk

___

Jag tog mig så sakta åt väster över ett soligt och spegelblankt Tjeggelvas med fjällen uppmuntrande i fonden. Det är fördelen med att göra turen i västlig riktning. Paddlar man åt öster så har man fjällandskapet mestadels i ryggen.

Behaglig färd över ett spegelblankt Tjeggelvas

En kajak ej i sitt rätta element. Dvärgbjörk kan dock duga som underlag i brist på vatten

___

Fram på eftermiddan kom jag slutligen fram till Piteälvens inlopp, där också Kungsleden passerar. Och där tog den behagliga delen av dagen slut. Det är ungefär en kilometers bärning upp till Falehaure. Jag har en plastkajak som är oöm, så jag tänkte vara smart och dra kajaken med packning och allt rakt genom terrängen. Det är kuperat och klippigt, men faktiskt möjligt att snirkla sig upp genom landskapet på det sättet. Men slitsamt! Ett par kanotister kom upp med en kanadensare vilande på tvärsan över en motorbåt när jag precis skulle inleda min ansträngning. Dom valde den mer sansade varianten att gå två gånger och bära packning och kanot var för sig. Det var väl en timme att kämpa, men jag kom upp, och slår sedan läger vid forsnacken mot Falehaure.

Vackra rastplatser råder det ingen brist på! Vila i lä på Falehaure.

Nästa dag blåser det närmare kuling, rak motvind! Falehaure är en liten sjö, men de tre kilometrarna blir slitsamma och jag får ta rast en stund på en vacker strand i lä. I andra änden av sjön väntar nästa bärsträcka, denna gång endast cirka 300 meter, och i mer flack terräng. Det går förhållandevis smidigt och jag når vattnet i Kåtaselet efter knappt en halvtimme.

Skoterleden över Kåtaselet. Det rikliga regnandet under försommarn har gett extrema vattenflöden.

___

I Kåtaselet paddlar jag upp till det vackra vattenfallet och forsen där Piteälven kommer in, rastar och funderar över fortsättningen. Jag har fortfarande många lyft kvar upp till Miekak. Vetskapen om att varje lyft som jag gör måste göras om på tillbakavägen gör att jag beslutar mig för att stanna. På kvällen tar jag en promenad upp på lågfjället Buoktjatjåkkå och får en fin överblick över landet som jag har färdats igenom, och fjällen runt om. Här uppifrån ser avstånden inte så märkvärdiga ut.

Vy uppifrån Buoktjatjåkkå över den del jag paddlat. Kåtaselet närmast, Falehaure där ovan, och längst bort till höger skymtar Tjeggelvas

Jag tältar på stranden av Kåtaselet och påbörjar så sakta min returfärd nästa dag. Vinden lägger sig helt, det blir varmt och ett par fantastiskt sköna paddeldagar.

Det är lätt att hitta lika myggfria som bedårande lägerplatser ute på Tjeggelvas. En av många fördelar med att röra sig på vattenvägar under sommaren

___

Länk till video från turen:

/E

2015-10-04 21:05   ripnils
Som exilarjeplogare är det alltid extra kul att läsa om äventyr i hemkommunen.
Tack för en fin skildring av ett fint område.

Svar 2015-10-05 17:45   scandiaca
Tack! Det är verkligen en pärla.

2015-10-05 05:52   såg
Härlig läsning.
kommer nog göra nån sån tur om man vinner på lotto, fast då blir som den turen du gjorde och vidare upp till Luleå och paddla Luleå älv hem. Fast det är bara om man vinner.

Svar 2015-10-05 17:47   scandiaca
Tack Torgny! Det blir en rejäl resa. Jag hoppas du vinner och kan göra den!

2016-02-16 05:59   Imsevimsa
Jag gillar verkligen dina filmer, tack så mycket för att du gör dem 😊

Svar 2016-02-16 18:36   scandiaca
Väldigt roligt att höra! Det sporrar mig att göra fler filmer.

Porten till Sarek - Ett Soloäventyr i Nedre Rapadalen

Tjaktjajavrre, degraderat till vattenmagasin, och såhär strax innan vårfloden helt tömt på vatten. Isen ligger vrapperad över sjöbottnen. Ingen uppmuntrande syn. Snön är isigt hård och skidåkningen går snabbt den dryga milen upp till magasinets nordvästra hörn. Där viker jag in i skogen mot skoterspåret längs ”cykelstigen” till Laidaure.

Bygga egen fjärilshåv

Småkryp har alltid fascinerat mig, men det har tilltagit på senare år. Som med allt annat i livet så växer ett intresse ju mer man lär sig om ämnet. Den enorma mångfald och variation som dessa utgör är imponerande! Och skönheten hos de flesta gör dom dessutom till lockande motiv för den som likt mig har ett stort fotointresse.

Ruonekvagge - 5 dagar i blomster och fjärilseldorado

Ruonekvagge. Om dalen verkligen heter så vet jag inte, på kartan har den inget namn, men jåkken heter Ruonekjåhkå, så med enkel logik så får det bli Ruonekvagge! Platsen ligger i Arjeplogsfjällen strax väst Vuoggatjålme och nordväst Sädvajaure, där jag tillbragte fem fina och varma dagar i början av juli detta år. Lättåtkomligt från väg 95 aka Silvervägen.