Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Pulkbygge (Fjellpulken transporter 155)

Jag har vanligtvis åkt med ryggsäck på vinterturer, men ofta sneglat åt en pulka. Den enda fördelen med ryggsäck är väl rörligheten genom skog och i väldigt kuperad terräng. Nackdelen är förstås tyngden över axlarna och mindre volym att packa den mer skrymmande vinterutrustningen i. Och inget som helst utrymme för lyx!

Senhöst är rätt tid för pyssel och byggprojekt, så härom veckan slog jag till och beställde så en pulka. Det stod mellan Fjellpulken transporter 155 och Paris expedition sled, båda lämpliga objekt för hemmapulare. Det blev den förstnämnda, mycket för att det var den enda som jag kunde hitta till salu på nätet. De få svenska butiker som hade parispulkan i sitt sortiment hade den inte hemma. Men fjellpulken ser bra ut. Väger nästan det dubbla mot parispulkan (4 vs 2,2kg), men är å andra sidan stadigare och något större.