vilket lås vid långfärd?

vad har ni för lås (om ni har lås överhuvudtaget?) när ni åker långfärd?
själv har jag ett tungt bygellås, men kanske är ett vajerlås att föredra?
tilläggas bör att jag kommer cykla i östeuropa ensam.

mvh patrik
 
Gunnebo LK7-2

Efter att blivit bestulen 2 cyklar + 2 framhjul + diverse tillbehör, det mesta hemma i cykelkällaren, använder jag förutom "vanligt lås" en plastöverdragen kätting Gunnebo LK7-2
2:an betyder försäkringsklass 2. Denna kätting är tung, inget för gramjägaren. Finns på massor av ställen t.ex Hjertmans http://www.hjertmans.se artikelnummer 7810-70 (70 cm) och 7817-150 (150 cm).
Sedan har jag ett ABLOY hänglås försäkringsklass 2. Köpt på en låsfirma. Det som är bra med ABLOY låset att man kan köpa fler lås med samma cykel (fixas på låsfirman). Samma nyckel passar nu till kajaken, cykeln och förrådet i källaren.

Per Brune
 
ok tack men som sagt jag ska cykla långfärd och är ganska mån om vikten...men vajerlås är ju relativt lätta att knipsa av med bultsax
 
patrikskoog; sa:
ok tack men som sagt jag ska cykla långfärd och är ganska mån om vikten...men vajerlås är ju relativt lätta att knipsa av med bultsax

Jo men om tjuv(aset) har med sig en bultsax så lär han ju oxå ha med sig utrustning för att bryta de flesta låstyper.

Vill dom verkligen sno din cykel så gör dom det oavsett låsanordning. Det du kan göra är att förhindra att någon får ett "gyllene tillfälle", när du tex är inne i en affär eller på annat vis lämnar cykeln en kortare tid.

När det gäller vikten så tror jag nog att vajerlås är det som väger minst, och det finns ganska graftiga sådana. Titta på vad tex Kryptonite kan erbjuda. Det kan även vara intressant att kika lite på olika MC lås.

Om du hittar ett lås som har strålande egenskaper och låg vikt så glöm inte att upplysa oss andra här på utsidan.se
 
Abus

Under mina långturer i Europa förlitar jag mig på ett bygellås av märket Abus. En av de få saker som får väga på cykeln. När jag långcyklar med min fru delar vi på ett som vi kopplar ihop cyklarna med. Sedan väger cykel och packning ca 45 kilo ihop vilket gör det otympligt att bära iväg allt. Jag parkerar väl synligt och gömmer aldrig cykeln då jag är ute ensam. En utrustad långfärdscykel drar till sig uppmärksamhet och är inget en tjyv plockar med sig i första taget. Utanför cafér finns det alltid någon vänlig själ som ser om cykeln medans du är ine på toaletten eller beställer mat (charma äldre tanter, dom är bäst i att ha reda på saker). Och sist: risken att bli av med hojen finns alltid fast jag skulle säga att den risken är försummbar. Att saker försvinner i en mörk källare utan insyn kan jag förstå, men utanför en affär eller café någonstans i Europa? Tveksamt!
Jag har alltid pass och plånbok på mig i en höftväska. Och tar med mig styrväskan med kameran. Och jag har mina egenhändigt sydda "Ortliebs"-bagar som går att låsa. Det har klarat sig bra.
Lycka till på turen :)

Jürgen
 
Håll reda på värdesakerna

Klaus; sa:
Utanför cafér finns det alltid någon vänlig själ som ser om cykeln medans du är ine på toaletten eller beställer mat (charma äldre tanter, dom är bäst i att ha reda på saker.
Jag har alltid pass och plånbok på mig i en höftväska. Och tar med mig styrväskan med kameran. Lycka till på turen :)

Jürgen
Håll reda på värdesakerna. När jag var på långsegling i sommaren 2002 blev en tjej bestulen på alla sina värdesaker när hon badade. Han som skulle vakta hennes saker (en medresenär i och för sig en riktig klantskalle) pratade i sin mobiltelefon och vaktade dåligt. Tjejen blev av med alla pengar 600 Euro (om jag minns rätt), körkort, mobiltelefon, solglasögon, Visa kort, passerkort till jobbet, kameran+ film, flygbiljetter och kvitton på gjorda hotellbokningar för fortsatt resa, dykcertifikatet och en del kläder. I princip alla värdesaker utom passet. Sedan kan man ju fråga sig varför hon tog med sig allt detta från båten när hon gick och badade. Även om jag är en ovan utlandsresenär, tar jag med mig så lite ”onödiga saker” som möjligt från båten när jag går i land.

Personligen tycker jag att största risken att bli av med något, är att jag råkar glömma kvar något efter ett toalettbesök. Störst risk att glömma är solglasögon, solskyddshatt, systemkamera.

Lycka till med din resa
Per Brune
 
Ett lås jag tror på är Abus vajerlås, det består av en mkt kraftig vajer överdragen med 2millimeters härdade stålhylsor. steel o flex Granit 1000 är namnet på låset. Detta lås kombinerat med en lätt och lång vajer för att låsa hjul och tillbehör så har du ett bra skydd för illasinnade personer. Det som man ska tänka på är att helst låsa fast hojen i så grova stolpar el dylikt som möjligt.
Då är det nämligen väldigt svårt för tjuven att komma åt och få ngn hävarm utan att förstöra cykeln. Dyker det däremot upp proffesionella cykeltjuvar så har dom säkert prylar som bryter upp allt...
Se till att ha försäkringar som täcker.

Mvh Bikerrog
 
Ett lås som är rejät och godkänt som du låser själva cykeln med. Helst genom ramen.
En vajer av god kvalitet som du slår runt någonting fast.
Låssatser för hjulen. Om du är på långtur och måste ha en insexnyckel för att få av hjulet. Vadå har du bråttom? ;)
 
Gardera med lås...

Jag har inte blivit bestulen på varken min cykel eller prylar. Och jag vill inte möta människor under mina resor med tanken att det kan vara en potentiell tjyv. Ska man våga sig ut ensam i en miljö man inte alltid är van vid eller känner sig trygg i då får man helt enkelt göra vad man kan för att skydda sig. Under en resa i Indien förra vintern fungerade det väldigt bra med att vara tillmötesgående och se omgivningen lite med positivt. Man ska givetvis låsa sin cykel och skydda sina prylar på den. Men det skulle bli en ohållbar resa om man inte kan ställa undan cykeln och koppla av. Ren och skär oförstånd- som att ta med alla viktiga papper på en strand och bli bestulen på dem där- får anses som rent dumdristiskt. Att befinna sig på fel plats på fel tidpunkt är inte heller bra, även om det händer. Men cyklar man ensam är det alltid bra att tänka till och hålla ordning på prylarna.
För en vecka sedan kom jag hem från en svettig och vacker tur i Andalusien med cykel och vagn (?). Jag måste lägga lite tro på att caféägaren håller ett öga på mina grejer då jag går på toan, eller kunna lämna tältet på campingen med andra långfärdscyklister som vakter för att ensam med tom cykel kunna utforska omgivningen, utan att vara nervös och orolig för att mitt allt ska var stulet vid hemkomsten.
Jag brukar alltid ta in på ett hotell om jag kommer till en större stad, baxar in cykeln på hotellrummet och promenerar runt. Jag har inte för vana att cykla runt på tur i en storstad eftersom jag vet att risken att förlora den där är större än det är i en Spansk by eller på en hed i Skottland.
Varning utfärdas för turistorter och storstäder. Lugnast är det på landet!
Vad sedan gäller lås på bagarna. Jag har ett tips på
http://www.klaus.nu
Hälsningar Jürgen
 
Hej
Jag har sjaelv cyklat i Oesteuropa daer jag till den stoersta delen bodde i taelt eller hemma hos folk jag traeffade. Jag klarade mig utan att bli av med naagra av mina saker.
De laas jag anvander aer ABUS bygellaas som jag brukar anvaenda foer att laasa fast cykeln i ett traed naer jag taelter. Sen har jag aeven ett ABUS kedjelaas som jag laaser fast hjulen med och aeven ett laagbudjet vejerlaas som jag saetter fast mellan taeltet och cykeln. Alla vaeskor och utrustning har jag inne i taeltet naer jag sover. Om jag ska goera naagot kortare utfaerd utan cykel brukar jag laemna cykeln paa naagot kafe eller dyligt och det aer aldrig naagra problem.
Var har du taenkt cykla? Jag spenderade tre maander paa cykel i Oesteuropa foerra aaret saa om du har naagra fraagor saa aer det bara att hoera av dig eller kolla min hemsidan.
http://www.ghdata.nu/stellan
/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Avslut090305 Kryptonit byter in osäkra lås! Långcykling 6
Avslut090305 Varning för osäkra lås! Långcykling 2
barend Lås till cykeln Långcykling 3
ehn Vilket lås? Långcykling 5
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
gusbo Sned aluram vid bakhjulet, inget växelöra, vad göra? Långcykling 5
Hinas Pedalen klickar och kedjan (möjligtvis) låter mycket vid kullersten Långcykling 4
Lillamy75 Korsa Nors/ryskagränsen vid Kirkenes Långcykling 4
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
argento Sevärt och vägtips vid Uppsalas skärgård (mälaren)? Långcykling 0
vid Skydd för cykeln mot smuts vid bilfärd Långcykling 0
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
krusbjorn Behöver tips vid köp av begagnat Långcykling 5
argento Positioner för vevaxlar vid tandemcykling? Långcykling 7
Jolop Sverigeleden vid Garpenberg Långcykling 0
emmloujan Camping vid Mont Blanc Långcykling 2
Thorn 26-grams kransavdragare vid ekerbrott Långcykling 5
walkerboh Knäpp vid trampning Långcykling 12
Nalleman Rädd för att bli lurad vid köp av begagnad cykel Långcykling 8
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Sombrer0 Långfärd med småbarn Långcykling 44
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Henrik.nu regnkläder för riktig långfärd Långcykling 12
Nattkryp Långfärd och rullstol. Alternativ och inspiration sökes! Långcykling 5
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Macc Planera för en långfärd Långcykling 3
bikebug Långfärd för två, billigt Långcykling 15
Lucas.vM Billig stålramshoj för långfärd? Långcykling 9
Enzopojken Ny långfärd och brukscykel Långcykling 1
hmarkstrom Liggcykel för långfärd Långcykling 18
patrikskoog budget på långfärd Långcykling 1
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
mothesta Lufttryck för långfärd Långcykling 6
abielk Långfärd med liggcykel Långcykling 3
Mole Skeppshult för långfärd? Långcykling 6
nkp Långfärd med CyclePro, Crescent el. motsv.? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.