Ny långfärd och brukscykel

Hejsan

Skall köpa en ny långfärdscykel och brukscykel inom snarast. Har tittat lite på olika hybrider och har smalat av valet till två olika. Nishiki 422 och crescent logic 700. Jag vet inte vad ni inbitna långfärdscyklister säger om dämpade gafflar, mig spelar det mindre roll om jag har dem eller ej. Den är tänkt till lite längre turer om sommrar och vårar och som brukscykel främst till jobb och dylikt. Jag cyklar racer på motionsnivå annars och jag har inte koll på så mycket med delar och så mer än kanske lite djupare än vanliga bilister.
 
Rena långfärdscyklar saknas dämpade gafflar. Min touringliggcykel har dämpning fram och bak men den är konstruerad så det inte ska påverka cyklingen genom att sits och trampor sitter i samma del. Med dämpning fram och bak så sjunker cykeln ihop när man lastar den. Man måste också kolla att cyklar med dämpning inte påverkar cyklingen när man lastat cykeln. Det som kan hända är att när man tar i så börjar dämpningen svaja med tramptagen.

Jag har innan liggcykeln haft vanliga långfärdscyklar och måste rekommendera sådan om du tänkt ta längre turer. Rena långfärdscyklar är mycket stabila och måste vara så när du packat den full och cyklar på en mindre väg som övergår från asfalt till en sämre grusväg. Nu ska den fullastade cykeln klara alla gupp, gropar och hoppade utan att något går sönder.

En fördel med långfärdscyklar är att de har fästen för alla pakethållare, skärmar och flaskhållare man kan vilja montera på den.

Stabiliteten i långfärdscyklar tycker jag ger an stor frihet även som brukcykel då den klarar hur usla vägar som helst. Vägverket kan inte ordna ett vägarbete den inte klarar av. Man behöver alltså aldrig fundera på vägens standard även om asfalt är roligare än ett stenigt vägarbete.

Tyvärr är rena långfärdscyklar dyrare än de du funderat på men min erfarenhet är att man får en cykel man stortrivs med då de är snabba utan packning och stabila med packning. Den senaste vanliga långfärdscykeln var en Cannondale T1000. Den gick så bra att jag upptäckte under en cykelsemester att man utan problem skulle kunna cykla jorden runt med den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.