Skeppshult för långfärd?

Jag vill göra kortare och lite längre cykelturer i vår. Min gamla militärhoj är i och för sig charmig, men kanske lite tung . . .

Har tittat på Skeppshults cyklar. Är dom bra? Prisvärda? Deras "sportigare" varianter är väldigt vackra, men står dom sig i konkurrensen eller är Skeppshult bara nostalgi-faktor?

/Martin
 
TUNG!

Jag har en Skeppshult ELIT som jag är mkt nöjd med. Jag använder dock bara i stan och skulle tveka att cykla längre sträckor med den pga av att den är så enormt tung.
Mitt råd är att prova lite olika modeller och jämföra för se vilken cykel som passar dig bäst.
Ha det, Patrik.
 
Stålfarfar !

Visst gör en stålfarfar ! Så länge du inte planerar några långa sträckor spelar det ju ingen roll hur tung cyklen är. Dock ska det sägas att Även om de äldre miletär cyklarna känns våldsamt stadiga är det inte helt självklart att de håller för allt. Har under ett år cyklat med min miltär cykel till jobbet (2mil+) i alla väder och den klagar nu våldsamt efter ett års cykling och kräver en hel del omvårdnad för att fungera tillfredställande(byte till min MTB och har nu fått tilbaka cykel glädjen igen). Bröt också av styrstången (kunde slutat riktigt illa om det hänt i en nedförsbacke,helt plötsligt stod jag bara med styret i handen).

 
Hur tung är tung?

Jag har ganska dålig koll på vad en cykel "ska" väga. Skeppshult Elit verkar betydligt lättare än min militärhoj, men är tydligen "enormt tung". Jag antar att Skeppshults CrMo-ramar är tyngre än aluminium, men hur mycket?

Och så en helt annan fråga: Hur fungerar touringcyklar (i stil med Skeppshult Elit) i lite tuffare terräng (skogsstigar, kungsleden o. dyl)

/Martin
 
Re: Hur tung är tung?

Mole; sa:
Jag har ganska dålig koll på vad en cykel "ska" väga. Skeppshult Elit verkar betydligt lättare än min militärhoj, men är tydligen "enormt tung". Jag antar att Skeppshults CrMo-ramar är tyngre än aluminium, men hur mycket?

Och så en helt annan fråga: Hur fungerar touringcyklar (i stil med Skeppshult Elit) i lite tuffare terräng (skogsstigar, kungsleden o. dyl)

/Martin

Ramgeometrin gör touring/standard-cykeln ohanterlig när det börjar bli tekniskt krävande cykling. Den höga vikten och eventuella navväxlar gör det ju inte cykeln mer lätthanterlig precis... Fotbroms hör definitivt inte hemma i terränglådan!

När man jämför vikt mellan ståramar och aluminiumramar, ska man komma i håg att det är väldigt lätt att jämföra äpplen med päron. Det är en enorm skillnad mellan olika stålrör och mellan olika aluminiumramar. Är rören reducerade? Vilken legering är det vi talar om? Hur är rören sammnafogade? Är ramstorlek och geometri jämförbar?

Enklare (och billiga) ramar som är slarvigt ihopsatta måste ha mer gods för att hålla lika mycket som en mer avancerad ram med dubbelreducerade rör med bra muffar, bra svetsar och så vidare.

Min gissning ör att en fin stålram är betydligt lättare än en klumpig aluminiumram.

Men det viktigaste ärändå cykelkänslan. Känns den bra att cykla på för det användningsområde du tänkt dig, så kör på.

/Niklas
 
Aluminium !!!

-Har nu i tre års tid cyklat till jobbet (året runt)med min Cresent "Freke", och är toppen nöjd med den.

Jag köpte den på Cykloteket där man får gratis service på hojen så länge man själv äger den.
Detta var en starkt bidragande orsak till att jag köpte den just där.
Jag har regelbundet lämnat in den för en koll varje år för finjustering av lager och bromsar samt spännt ekrarna som tenderar att blir sladdriga med tiden.

Det ända jag behövt gjöra själv är att byta bromsklossar en gång och smörja kedjan regelbundet.

-Ingen rost att bry sig om vid omild hantering, och obefintligt med aluminiumoxid.

Köp Al. !

Mvh./ Martin
 
Impulsköp . . .

Tack för alla kommentarer. Idag impulsköpte jag min cykel: en Crescent Kebne. Handlaren hade både Skeppshult och Crescent så jag kunde jämföra direkt. Skeppshult STC är en enormt vacker cykel (tycker jag), men priset är på tok för hogt. Den väger också några kilo mer än Crescent-cykeln. Min cykel kostade 5500 kr, vilket i och för sig käns i plånboken, men måste väl ändå anses vara ett rätt ok pris.

/Martin
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.