Lufttryck för långfärd

Tja!
Vilket lufttryck (om ni har mätt...) brukar ni ha om ni kör 28" och ca 30 kg packning? Jag har Continental Top Touring-däck
/Magnus
 
Jag brukar köra på strax under va det står att däcken pallar för helt enkelt, men då har jag åxå mesta packningen i stora väskor på framhjulet för att avlasta bakhjulet lite.
 
Jo jag skall nog prova det.. tack... tankar också mycket på framhjulet. Kanske 50% av vikten ligger där. Jag gillar när det är trögstyrt :)
 
Pumpa fullt!

Hej!
Mitt råd är att kolla vad däcket pallar o pumpa så nära som du kan. Finns mätare på en del pumpar annars brukar det finnas i Schwalbes slangar en liten tryckmätare.
Om du kör på för mjuka däck slits de mot fälgen och nöts snabbt slut. Spelar ingen roll om det är dyra eller billiga däck.
Jag kör på billiga Nokia däck som jag hört att flera cykelbud kör på i Stockholm. Bakdäcket räckte över 400 mil med tung packning förra sommaren, sen började det bli sprickor i däcket vilket medförde att stenar/glas mm fastnade i sprickorna o tryckte sönder innerslangen. Har även kört på betydligt dyrare däck, Schwalbe, Continental o samma sak sker med dessa. Tror "färskheten" på däcken har större betydelse än priset.

Lycka till med cyklingen!
Håkan
 
CCT är inte dumma

Continental Top Touring menar du?
De är bra, har aldrig haft en punktering med dem. Inte en enda punktering på väg till Gibraltar för 2 år sedan trots att jag körde mycket grus och ca 35 kg packning. Backdäcket gick ca 600 mil med full packning, ganska svårslaget
Det finns en tjockare variant av CCT också men de ffick ine rum i min bakgaffel. Jag hade i och för sig kunnat ha olika dimensioner fram och bak men det hade kanske sett lite dumt ut (?)
/Magnus
 
Top-Touring

Jag har heller aldrig råkat ut för en vanlig punktering på mina TopTouring men däremot en "däcksexplosion" på ett bakdäck, sidoväggen kollapsade med en ljudlig "knall".
Vet ej varför det gick sönder men jag kör alltid med max tryck.
Nu har jag skaffat ett par "Travel-contact" som ska ha kraftigare sidoväggar, så får vi se...
Jag kommer att fortsätta att pumpa till maxtryck tillsvidare, men jag blir lite fundersam när jag tittar på "Conti:s" hemsida och ser att det är skillnad på rekomenderat tryck och max tryck. http://www.conti-online.com/generat.../city/toptouring_2000/toptouring_2000_en.html
[Ändrat av Micke-Gurra 2002-06-17 kl 12:23]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.