Liggcykel för långfärd

I våras köpte jag en liggcykel av långfärdsmodell. Den heter HP Velotechnik Street Machine GT.

Alla ni som har rygg eller nackproblem men längtar efter att kunna göra en långfärd på cykel ska definitivt fundera på en liggcykel.

Tyvärr är de inte billiga men att uppfylla drömmar kan vara värt mycket.

Jag kan just p.g.a. av nackproblem inte cykla på en vanlig cykel men med den inköpta liggcykeln gick en Danmarks tur på ca 100 mil utan problem.

Länkar för er som vill veta mera:

http://www.liggister.org
http://www.hpvelotechnik.com
http://home.swipnet.se/hmarkstrom/langfard.htm

/Håkan
 
Är den växlad så att man klarar uppförsbackar bra, lika bra som "vanlig" cykel? Är det inte problem att starta (komma igång) om man har med sig packning så att den blir tung? En liggande cykel minskar ju luftmotståndet avsevärt, så det borde ju lättare än vanlig cykel. Men känner man sig inte väldigt utsatt på en trafikerad väg när man ligger så lågt?
 
Liggcyklar har samma växlar som vanliga cyklar. På min sitter Shimano 105 (52, 42, 30) fram och Shimano XT (11-34, 9 kransar) bak. Utväxlingen klarar alla backar utom de mest branta med packning.
En liggcykel ger mycket riktigt lägre luftmotstånd så det går fortare i motvinden. Liggcykeln ska också gå sämre i uppförsbackar men många liggcyklister inklusive mig själv har upptäckt att skillnaden inte är så stor, ibland omärkbar.

Att komma igång är lite besvärligare än en vanlig cykel. Man måste komma ihåg att växla ner när man stannar. Glömmer man det så blir starten besvärligt särskilt med packning.

Man har huvudet på samma höjd som bilisterna på min liggcykel så man är inte så lågt. Sedan finns cykelbanor i de flesta städer. De som har de lägsta liggcyklarna brukar ha en flagga på den för att synas.

/Håkan
 
beror på.

Brukar cykla tillsammans med en kille som
cyklar racer medans jag cyklar på lågracer
liggcykel, vi brukar ta någon runda på några
mil, det märks väldigt tydligt på skillnaderna
i luftmotstånd kontra vikt. Vid uppförsbackar
kan min kompis resa sig, pressa racern mot
varje bentag medans jag får veva på och pressa
ryggen mot stolen så gott det går och där kommer
jag efter. när det är plant/motvind eller nerför
så cyklar jag alltid snabbare, racern kan lägga
sig så lågt och rakt som möjligt samt pressa så
mycket som möjligt och ändå inte komma upp i någon
högre fart, medans jag då stadigt fortsätter öka farten.

Som långfärdscykel är liggcykeln nog det komfortablaste
man kan använda sig av (om man skall cykla) att
skaffa en modell avsedd för långfärd är nog det viktigaste som tex HP Streetmachine fast HP har ju
väldigt hög prissättning för min del.

måste lägga in en länk till min absoluta favorit
liggcykel, http://www.liggister.org/jester.htm

[Ändrat av jonaswes 2003-10-19 kl 21:01]
 
blev JÄVLIGT nyfiken på liggcykel nu =) .... berätta ni som har såna.. fördelar nackdelar.. kommer ju mest sånafall cykla till jobbet.. ca 8km.. dom ser ju så läckra ut =)
 
Fördelar med liggcyklar:

Man får inte ont i nacke, rygg eller händer.
Det går lättare i motvind p.g.a. den låga profilen.
Man ser bättre framåt.
Man träffar fler människor. Liggcyklar väcker ofta nyfikenheten hos människor företrädesvis män.

Nackdelar:

Man ser sämre bakåt. Backspegel behövs.
Det går trögare i uppförsbacke än en vanlig cykel.
Liggcyklar med styret under sätet (USS) har dålig vändradie.
Skillnaden mellan en långfärds liggcykel och vanlig är dock inte så står. Ofta går de lika fort.

En psykologisk sak som jag upplevde när jag började cykla på liggcykel var att man såg uppförsbacken hela tiden vilket gjorde den upplevdes längre än på en vanlig cykel där man oftare än man tror tittar ned i backen i uppförsbackar.

På den liggcykel jag har, HP Velotechnik Street Machine GT, sitter huvudet i samma höjd som i en bil. Man får alltså en bra framåtsikt. Detta gjorde att jag upplevde landskapen bättre än jag gjort på min vanliga långfärdscykel (Cannondale T1000).

Min liggcykel är stabil som en fura. Lika stabil med och utan packning.

Ska man cyklar till och från jobbet ska man köpa en liggcykel för stadstrafik. Liknar mer en vanlig cykel och har bra vändradie. Är dessutom ofta billigare än långfärdscyklarna.

/Håkan
 
3-hjulig/2-hjulig?

Engelsmännen ovan använde 3-hjuliga cyklar (tyngre och dyrare), var det pga av de åkte på dåliga vägar? Alla jag har sett i Sverige verkar ha 2-hjuliga cyklar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.