Planera för en långfärd

Jag tänkte cykla från Enköping till Frankrike sommaren 2012 och sitter och funderar över hur ni andra planerar era långfärder. Det verkar som att jag behöver köpa tonvis med kartor för att kunna planera min rutt.. Och hur vet jag vilka vägar som är bäst att färdas på? Jag har läst en del om cyklister som cyklat på hårt trafikerade vägar och med nöd och näppe klarat sig helskinnade, såna vill jag helst undvika. Fördelen med googles kartor och eniro i Sverige är ju att jag kan se massa småvägar för att undvika dom mest trafikerade, men jag kan ju inte vara beroende av dator och mobil... Eller? Annars hade jag föredragit att göra en grov planering av min rutt och sedan välja mindre vägar fram till olika delmål på vägen. Men då behövs väl nästan massa kartor? Skulle ju kunna investera i en ny bärbar dator med lång batteritid men hur fixar man trådlöst internet i alla länder? Är det krångligt? Att använda min iphone går väl också men det kostar väl en hel del att ständigt surfa utomlands.. Hur gör ni andra?
 
Det behövs inte en massa kartor. Några sidor ur en bilatlas och förmågan att fråga sig fram räcker utmärkt om du ska cykla till Frankrike.

Cyklade själv till Frankrike i somras och det var inga som helst problem. Skrev en reseskildring om turen som ligger under artiklar nånstans här på utsidan.
 
Tack för svaret! Läste din reseskildring som var väldigt underhållande! Vilket av länderna tyckte du bäst om att cykla i?

Allt gott! / Tomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.