Långfärd och rullstol. Alternativ och inspiration sökes!

Hej!

Jag är en kille som gillar lite längre turer (men inom Sveriges gränser än så länge) på cykel och med tältövernattningar osv. Nu har jag en flickvän som jag så klart vill dela upplevelsen med. Hon är rullstolsburen, och även om det går att rulla långt med en vanlig rullstol så finns det säkerligen många alternativ, bättre och sämre. Från räserhandcyklar, handcykel-påhäng till vanlig rullstol, kärror, draganordningar, varianter på tandemcyklar osv osv.

En handräser är ju riktigt häftigt, men den kanske är svår att köra med inne på restaurangen. Ett alternativ är ju då att jag kan ha någon form av vanlig rullstol på en cykelvagn eller liknande, tillsammans med övrig packning.

En påhängshandcykel är ju båda i ett, men kanske inte lika optimal för längre sträckor?

En något modifierad kärra dragen av mig på cykel, som hon kan åka på, sittandes i rullstol kan ju fungera, men hon skulle nog bli less ganska snart på att bara sitta där. Kanske blir svårt med sån hög tyngdpunkt också...

Är det någon som har erfarenhet? Någon som har några relevanta reseberättelser eller bloggar att länka till?

På lördag ska vi till Eskilstuna och provcykla både påhängshandcykel och en riktig handcykel av räserstuk. Tror att jag även själv får möjlighet att prova en sportig trike :). Ska bli riktigt spännande att få prova på allt detta :).
 
Kanske nån form av liggcykel m två hjul bak o handdriven. Dvs stadig även när den står still o skulle kunna användas i låga hastigheter. Kanske m en vanlig rullstol som komplement om den inte går att göra tillräckligt smidig för resturangbesöken.
 
Kanske nån form av liggcykel m två hjul bak o handdriven. Dvs stadig även när den står still o skulle kunna användas i låga hastigheter. Kanske m en vanlig rullstol som komplement om den inte går att göra tillräckligt smidig för resturangbesöken.

Uppenbarligen är TS väl medveten om vilka handcyklar som finns, så det handlar ju knappast om att konstruera nya modeller!
 
En påhängshandcykel är ju båda i ett, men kanske inte lika optimal för längre sträckor?

Stricker har påhängscyklar med hjälpmotor, ungefär som elcyklar. Stabilt och lättkört (kör 0% motor eller ta hjälp). Vill minnas maxfart är 26km/h vilket är adekvat utomhus på vanliga vägar.
http://www.stricker-handbikes.de/

Sen finns svenska armbike, ser fånigt ut men är rejäl utväxling i dessa. Skulle kunna funka?
http://www.armbike.se/

Freewheel finns ju också men då kommer man ju inte upp i cykelhastigheter under längre stunder.
http://www.gofreewheel.com/

Tror mest på alternativ: Kör riktig handcykel, och så har du eller hon en cykelkärra ni packar vanlig rullstol i för smidighet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Sombrer0 Långfärd med småbarn Långcykling 44
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Henrik.nu regnkläder för riktig långfärd Långcykling 12
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Macc Planera för en långfärd Långcykling 3
bikebug Långfärd för två, billigt Långcykling 15
Lucas.vM Billig stålramshoj för långfärd? Långcykling 9
Enzopojken Ny långfärd och brukscykel Långcykling 1
hmarkstrom Liggcykel för långfärd Långcykling 18
patrikskoog vilket lås vid långfärd? Långcykling 9
patrikskoog budget på långfärd Långcykling 1
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
mothesta Lufttryck för långfärd Långcykling 6
abielk Långfärd med liggcykel Långcykling 3
Mole Skeppshult för långfärd? Långcykling 6
nkp Långfärd med CyclePro, Crescent el. motsv.? Långcykling 3
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Berkke Alternativ sträcka i Dalarna Långcykling 2
The_Lost_Cyclist Alternativ till panniers/trailer Långcykling 10
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
jimpaw Upplysningar om rese alternativ i Norge. Långcykling 3
Wisentdual Alternativ Långcykling 0
Shockstone Hållbarhet hos tubdäck, alternativ sökes! Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.