Positioner för vevaxlar vid tandemcykling?

Med vevaxel menar jag "tramparmarna"...

Min tandem har nu tramparmarna i samma positioner fram och bak. Fast jag märker att det knakar då vi båda tar i samtidigt.

Är det bättre att trampor fram är lodrätt ställda och de fram vågrätt ställda så att cykeln trampas med jämn kraft hela tiden?
 
argento; sa:
Min tandem har nu tramparmarna i samma positioner fram och bak. Fast jag märker att det knakar då vi båda tar i samtidigt.
Beror ju på var knaket kommer ifrån. Om det är från tramporna/vevlagret så kommer ju inte trampornas inbördes position innebära ngn skillnad. Om knaket kommer från någon annan del av cykeln som påverkas av kedjespänningen när båda tar i så skulle en förskjutning kunna hjälpa.

Är det bättre att trampor fram är lodrätt ställda och de fram vågrätt ställda så att cykeln trampas med jämn kraft hela tiden?
Om ni skulle stå och cykla tror jag att det skulle bli konstigt med balansen vid förskjutna pedaler. Tittar man dessutom på kanotister och roddare så verkar de iallafall övertygade om förträffligheten i synkroniserade kraftimpulser...
 
Tittar man dessutom på kanotister och roddare så verkar de iallafall övertygade om förträffligheten i synkroniserade kraftimpulser...

Där handlar det väl om att undvika kollision (mellan paddlar/åror)?

Men kan kan ju titta på motorer. Där är det väl så att även om man har en V8 så sitter vevslängarna inte jämnt fördelade över varvet utan bara i två vinklar? Fast även det kanske beror på nåt annat än att det skulle vara optimalt ur kraftöverföringssynpunkt...
 
Jag har aldrig sett någon tandem som inte har vevarna i synk. Det torde som sagt bli mer eller mindre omöjligt att båda står och trampar med någon annan uppsättning.
Världsledande tandemmärket Santana har dock som option att "stokerns" vevparti har frihjulsfuntion.

Bengt
 
Prova

Jag tror att det känns obehagligt om inte tramprörelserna är synkrona men det kostar ju inget att prova.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-09-09 kl 15:09]
 
Vi har själva en tandem och det blir bökigare att starta och att stanna med pedalerna i osynk. Rekommenderar det inte.
Har för mig att resonemanget kring att köra osynkat är draget ska bli jämnare. Men jag tycker att säkerheten och lättheten vid start och stopp överväger klart den fördelen. Speciellt viktigt när tandemen är lastad.
 
nermander; sa:
Tittar man dessutom på kanotister och roddare så verkar de iallafall övertygade om förträffligheten i synkroniserade kraftimpulser...

Där handlar det väl om att undvika kollision (mellan paddlar/åror)?

Skulle gälla för roddare då, men men inte för kanotister som använder enkelpaddel.
Resonemanget som jag hört det: farkostens friktion genom vattnet är densamma oavsett om den framdrivande kraften momentant kommer från en eller två paddlare/roddare. Men friktionens storlek jämfört med den framdrivande impulsens storlek blir proportionellt större om varje paddlare/roddare lämnar sitt bidrag individuellt istället för synkroniserat.

Eller lite halvmatematiskt:

bromsande kraft: X
framåtdrivande kraft: Y
Osynkad paddling/rodd: fart framåt=y-x
Synkad paddling: fart framåt=2y-x

Momentant så verkar det ju vettigt, men hur det egentligen blir under en längre tidsaspekt har jag inte tänkt så mycket på. Osynkad/motfassynkad paddling/rodd borde ju ge fler(men mindre) bidrag till rörrelsen framåt per tidsenhet än vad den synkade paddlingen/rodden ger.
 
eccentern

med 99% sannolikhet vågar jag påstå att knarret fösvinner om du tar ut och gör rent eccenterlagret. Jag smorde in mitt med kopparpasta och har inte haft kanrrproblem på väldigt länge.

Är det inte eccentern så är det bara att gå igenom alla andra skruvar på cyklen tills du hittat knarret. Man skall kunna köra i synk utan att det knarrar =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.