Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp?

När jag var ute på min första cykeltur hade jag bara två väskor och dem kunde jag ju bära med mig in på restauranger och bibliotek (internet...) mm, men cykeln blev lite baktung och därför vill jag inför nästa tur införskaffa ett par low riders, tror jag att det heter. Men då har jag ju plötsligt fyra väskor, och det känns lite jobbigt att släpa på vid raster där jag och cykeln skiljs åt för en stund.

jag har hittat en styrväska med lås (det är i mitt fall ofta väskan som är det stöldbegärliga godset, innehållet - svettiga gamla kläder eller en nött karta - vill nog ingen sno) men jag vet inte hur jag ska göra med de andra cykelväskorna. Hur gör ni? Tips, snälla!

jag kan inte tänka mig att jag är den enda som ensamcyklar och inte har nån som kan stå och vakta...
 
När jag var ute på min första cykeltur hade jag bara två väskor och dem kunde jag ju bära med mig in på restauranger och bibliotek (internet...) mm, men cykeln blev lite baktung och därför vill jag inför nästa tur införskaffa ett par low riders, tror jag att det heter. Men då har jag ju plötsligt fyra väskor, och det känns lite jobbigt att släpa på vid raster där jag och cykeln skiljs åt för en stund.

jag har hittat en styrväska med lås (det är i mitt fall ofta väskan som är det stöldbegärliga godset, innehållet - svettiga gamla kläder eller en nött karta - vill nog ingen sno) men jag vet inte hur jag ska göra med de andra cykelväskorna. Hur gör ni? Tips, snälla!

jag kan inte tänka mig att jag är den enda som ensamcyklar och inte har nån som kan stå och vakta...

Jag försöker mest bara ha cykeln under uppsikt om jag sätter mig på ett fik eller så.
Men egentligen så har jag inget som jag inte har råd att bli av med. Pass och så lämnar jag dock inte.

Vid ett handfull tillfällen så har jag låst fast cykeln och bett någon som varit bunden till platsen, t.ex en kioskhandlare, att se så ingen rotar upp väskorna medans jag är borta.
 
Om det är väskorna i sig du är orolig för så se om du inte kan låsa dem med:

1. en vajer mellan väskan och det längsgående stag som väskan är fastsatt i, sen drar du vajern runt ett av pakethållarens rör och låser det med hänglås.

2. eller gör samma sak med ett par rejäla slangklämmor istället, då behöver du inte hänglås.
Billigare än hänglås och vajrar med.

3. själv har jag satt spännband bara, ska de få loss väskan så får de hålla på att klippa och leta upp alla vilket tar tid.

Styrväskan tar jag dock alltid med mig om jag går ifrån cyklen.

Det är nog så att om de kan få loss väskan/väskorna snabbt och gå iväg så gör de det.
Men om nån tar tag i väskan och får hela cyklen med sig så struntar de nog i det.
Det tar för lång tid och väcker uppmärksamhet att försöka få loss dem.

Det finns visst nåt metallnät som man kan ha runt ryggsäckar och låsa så ingen kan rota i dem.
Kan ju klart fungera till cykelväskor och övrig packning med, tror jag läst om det nätet här på forumet nånstans.
Med såna nät kanske du kan låsa både väskorna vid cyklen och förhindra att de kan rota i dem.:)
 
Jag kanske utmanar min tur när jag lämnar cykeln helt obevakad. Men än så länge har inget snott något ur mina väskor på ett och ett halt år och 32 länder.
 
Om det är väskorna i sig du är orolig för så se om du inte kan låsa dem med:

1. en vajer mellan väskan och det längsgående stag som väskan är fastsatt i, sen drar du vajern runt ett av pakethållarens rör och låser det med hänglås.

2. eller gör samma sak med ett par rejäla slangklämmor istället, då behöver du inte hänglås.
Billigare än hänglås och vajrar med.

3. själv har jag satt spännband bara, ska de få loss väskan så får de hålla på att klippa och leta upp alla vilket tar tid.

Tack för svar!

Du ser ut att ha kommit på knep för att låsa väskorna vid cykeln, och jag kanske förstår hur du menar när jag skriver ut texten och ställer mig framför cykeln med en vajer. Jag ska testa i alla fall.

Vad är ett spännband? Jag har nåt som jag TROR kan kallas spännband, men det är jättelätt att få loss utan att klippa...


Och för att förtydliga för ev andra som har tips:

Det är alltså v ä s k o r n a jag är orolig att nån ska sno, *** inte innehållet... ***

jag kan köpa nya gamla tröjor och pryttslar, men det kan bli knepigt (och jättedyrt) om nån snor 4 ortlieb-väskor - och även om jag har RÅD att ersätta dem, så vill jag ju inte behöva avbryta min semester.
 
Det heter buntband och finns här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76607.
Sen finns det ju smâ vajerlâs med kodlâs som jag brukar använda för o säkra hjälmen pâ min MC när jag fikar. t ex http://www.louis.de/_109fe61dd179e0...t_total=44&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10001959 Och det finns varianter med larm.
Om du hittar nâgonstans pâ din cykel att sätta dit ett sânt här skivbromslâs med larm sâ är det bara o trä vajern igenom oxâ. http://www.louis.de/_109fe61dd179e0...t_total=44&anzeige=0&page=2&artnr_gr=10001965
 
Jag tar med mig en väska som jag har värdesaker i, resten får sitta kvar. Väljer var jag ställer cyklen och har inte kännt mig osäker, folk håller gärna ett öga på den om man frågar också.
 
Jag har aldrig haft problem att lämna min cykel med väskor på. Jag låser inte ens min cykel. Däremot har jag en Bob vagn baktill, så vill någon sno cykeln så har dem lite problem. Å andra sidan går jag sällan på café eller restaurang när jag är ute.

Men:
Känn av läget, hur ser omgivningen ut och hur stor är orten? Att sno en expeditionscykel med massa väskor märks, att sno innehållet i väskorna, vem har intresse av det? Är det stöldbegärligt?
Min packning består utav kläder, mat, kök och klätter utrustning, det är inte så många som har intresse av att ta det.
Däremot lämna aldrig kamer, telefon, plånbok etc.

//Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Att sno en expeditionscykel med massa väskor märks, att sno innehållet i väskorna, vem har intresse av det? Är det stöldbegärligt?
Min packning består utav kläder, mat, kök och klätter utrustning, det är inte så många som har intresse av att ta det.

Jag håller helt med, och därför är jag heller inte rädd att någon tar innehållet.

Det är * v ä s k o r n a * som är stöldbegärliga.
 
Det heter buntband och finns här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76607.
Sen finns det ju smâ vajerlâs med kodlâs som jag brukar använda för o säkra hjälmen pâ min MC när jag fikar. t ex http://www.louis.de/_109fe61dd179e0...t_total=44&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10001959 Och det finns varianter med larm.
Om du hittar nâgonstans pâ din cykel att sätta dit ett sânt här skivbromslâs med larm sâ är det bara o trä vajern igenom oxâ. http://www.louis.de/_109fe61dd179e0...t_total=44&anzeige=0&page=2&artnr_gr=10001965

tack för tips och länkar!! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sts Vad gör ni av cykeln nattetid? Långcykling 4
mamil Hur gör ni med värdesaker/handlingar? Långcykling 4
StefanP- Hur gör ni med kamera på långfärder? Långcykling 12
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
martinj Hur gör dämparen hårdare? Långcykling 7
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
Nikhi Väskor fram och bak Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Frosten Väskor fram . . . Långcykling 2
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
a_gilljam Är dessa väskor nåt att ha? Långcykling 8
Swedish Berman Förslag till cykelvagn/väskor Långcykling 0
skog1 Cyklvagn eller väskor? Långcykling 13
Väskor och dämpad gaffel Långcykling 7
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
gusbo Sned aluram vid bakhjulet, inget växelöra, vad göra? Långcykling 5
Hinas Pedalen klickar och kedjan (möjligtvis) låter mycket vid kullersten Långcykling 4
Lillamy75 Korsa Nors/ryskagränsen vid Kirkenes Långcykling 4
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
argento Sevärt och vägtips vid Uppsalas skärgård (mälaren)? Långcykling 0
vid Skydd för cykeln mot smuts vid bilfärd Långcykling 0
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
krusbjorn Behöver tips vid köp av begagnat Långcykling 5
argento Positioner för vevaxlar vid tandemcykling? Långcykling 7
Jolop Sverigeleden vid Garpenberg Långcykling 0
emmloujan Camping vid Mont Blanc Långcykling 2
Thorn 26-grams kransavdragare vid ekerbrott Långcykling 5
walkerboh Knäpp vid trampning Långcykling 12
patrikskoog vilket lås vid långfärd? Långcykling 9
Nalleman Rädd för att bli lurad vid köp av begagnad cykel Långcykling 8
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.