Rädd för att bli lurad vid köp av begagnad cykel

Hej!

Jag har tänkt köpa en begangnad mountinbike, men jag är inte någon cykelfantast så jag är lite rädd för att bli lurad. Det ska inte vara en tävlingscykel utan en hyfasd cykel med några år på nacken för ca 2000. Vad är det jag ska vara uppmärksam på? Har någon något tips om vad som kan vara prisvärt i den här prisklassen? Och var jag ska leta? Cyeklaffär eller privatperson? Jag vet att de flesta här inte använder så billiga cyklar, men jag ska som sagt inte tävla eller ge mig ut på äventyr med den, så det räcker förhoppningsvis för mig. Det är bara så skönt att cykla på en mountinbike jämfört med en "vanlig" gubbcykel, typ kronans =) Tacksam för lite hjälp!

mvh Markus
 
Kolla att dom dyra grejorna är hela

Kolla att fälgarna är fina och inte
sönderbromsade. Ryck lite i lagren också, hjullager, vevlager och styrlager. Och kolla bakväxeln, den kan också bli glapp. Växlarna måste funka bra, bromsarna gör inte så mycket om dom inte är super, det är lätt och billigt att fixa. Kolla dreven också.

Om något är slitet, kolla vad det kostar att byta.
 
Köp ingen cykel so är spraymålad någon färg och är utan dekaler med mera. Chansen är stor att det är stöldgods. Och cykeltjuvar skall inte gynnas för då fortsätter de bara att försvinna med våra hojar.

Har du inga speciella krav på kvalitetsbitar borde det inte vara nåt problem att hitta en fin cykel för de pengarna. Kan du nöja dig med "piratdelar" när du repar ditt nyförvärv behöver det inte bli så dyrt.

Se till att inget glappar, att den är cykelbar och att fälgbanorna inte är för slitna.

Se till att cykeln är utrustad med shimano eller shimano kompatibla delar. Suntour är att sky som pesten (utom framväxlar som funkar med shimano).

Annars har väl det mesta sagts redan?
 
tips och trix

Om det är en aluminiumram, så borde du kolla om
ramen "svajar" när du trampar på höga växlar, eller
tar i i en uppförsbacke. Hör du några knäppande eller
knakande ljud från vevlagren så borde du ta bort pedalerna och se efter om det ligger grus och annat skit där. Om det inte gör det så är det troligt att ramen kommer gå, speciellt utsatt är den vid svetsfogarna. De flesta hojar går inte så långt varje
år, men det finns långkörare som ser rätt så fräscha
uu men döljer en hel del fel.

Fälgar är dyra att köpa, känn efter runt om fälgen om det finns spår i fälgen. Det beror ofta på att bromsklossarna har legat fel mot fälgen eller att man har glömt att byta bromsklossar och att metall har gått mot metall. Kolla också efter andra skador
som kan ha uppstått genom att man har bytt däck och
bänt bort däcket med en skruvmejsel eller annat verktyg i metall,det är inte bra. Då har man tillfälle att pruta .Kolla hur framdreven ser ut. Är de synligt
slitna?

Växlar som inte fungerar helt som de ska är ofta en
fråga om lite småjusteringar och det kan en cykelverkstad göra åt dig, men kolla extra noga hur bakväxeln ser ut eftersom den sitter lågt och är utsatt om man cyklar i stenig terräng. Finns det brytmärken på den?, då har den fått sig en smäll och böjt sig.

Bra system är Shimano XT tycker jag, LX är okej.
XTR är mycket bra prylar, men dyra. Så om det behöver
köpas nya komponenter är XT att föredra.

Hoppas att det hjälper, kom ihåg att kolla ramen så gott det går!

/Stefan
 
Re: tips och trix

straylight; sa:
Bra system är Shimano XT tycker jag, LX är okej.
XTR är mycket bra prylar, men dyra. Så om det behöver
köpas nya komponenter är XT att föredra.
/Stefan

Vem tycker inte det? Nu var det ju fråga om en 2000 kr cykel. Då kanske det i bästa fall sitter Shimano Deore växlar på. En Deore bakväxel går lös på ca 600:- och nivån under på ca 450:-
 
Re: Re: tips och trix

Begagnade cyklar finns det mängder av. Många av dom
är skit eller stulna.Antingen eller så vill man ju inte ha dom eller hur?
För runt 2000 spänn KAN man få en bra mountainbike MED
XT för kring 2000 kr. Den kanske är gammal, men det betyder inte att det är en långmilare.Den kan vara
i gott skick. Värst att köpa är en cykel som har gått som "budcykel". Köp inte sånt. De går 8-12 mil per dag,
320 dagar per år.

Polisen har ett stort lager av cyklar utan ägare. De
blir "lagliga" efter en tids förvaring så et tips är att uppsöka deras lager och ta en titt. De har oftast bra priser. Du får, med ytterst få undantag, riktigt dåliga erbjudanden när du köper från en privatperson. Man överskattar oftast värdet på prylar som man har lagt ut mycket pengar på och tror att andrahandsvärdet efter 5 år skulle vara något lägre än vad man köpte den för.

Personligen,for 2000 kr skulle jag rekommendera en
äldre Scott modell eller en Marin.

/Stefan
 
Hej!

Tack till alla som svarat! Det har gett mig lite mer kött på benen. Men vandraren har en poäng i sitt inlägg, det är svårt att få tag i såna prylar för 2000 kr. Särskilt om man som jag inte är så insatt i cykelvärlden.

Straylight: Du säger att jag kanske skulle kunna få tag på en äldre Scott eller Marin för den pengen. Var rekommenderar du då att jag ska leta? Förutom på polisstationen =).

Här är en annons jag hittade på blocket:

Nevada Goldfield 21vxl Shimano STX,dämpad
framgaffel RST 400.
Ramstorlek 19",släta däck för
asfaltskörning,Shimano STX bromsar.
Cykeln är i mycket gott skick.
2000:-

Är den prisvärd? Tänk på att jag inte tvälingscyklar och inte har högre krav än att jag inte vill få mindre än jag betalar för.

Tack än en gång för hjälpen! mvh Markus
 
=) ok. Ja, jag har kollat alla annonser på blocket. Men vad tror du om den annonsen jag hittade? Kan det vara något, eller är det the worst of the worst?

Just det ja, det här med ramstorlekar, hur fungerar det till mountainbikes? Vad är standard storlek? Jag är ungefär 1.78 lång. Anledningen till att jag frågar är att min bror sa att hans flickvän har en så gott som ny cykel stående hemma som hon har tänkt sälja för hon använder den aldrig. Den kostade ca 6000-7000 för 3 år sen och är använd kanske 3-4 gånger och har stått innomhus sen dess. 2500 ville hon ha för den. Jag tycker det låter som en bra affär, men vet inte om den passar mig. Hon skulle kolla upp vad det var för storlek på den.


mvh Markus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_e Det kan bli KAAAAALt Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.