Pedalen klickar och kedjan (möjligtvis) låter mycket vid kullersten

Hej, jag har köpt en ny Kona Dew Drop och ska till italien på onsdag med den.

När jag åker på ett gupp eller kullersten eller liknande så slår möjligtvis kedjan till, har inte hittat något annat som det kan vara, den började göra det idag och jag undrar om det kan vara något. låter som metall mot någon lös lätt metall (typ kedja). tror inte det är kedjestaget.

Pedalen, eller möjligtvis vevarmen, klickar när vevarmen ligger riktad typ klockan fem eller något sånt, bara lite lätt och när man lägger tyngd. Känns konstigt att den ska göra det då den är helt nyköpt.

Skulle vara tacksam med hjälp, tack på förhand!
 
Uppenbart har du inte tänkt köra in den först. Ta med dig hela verktygsutrustningen och cykla på. Men nya hojar brukar kräva justeringar efter några hundra km. Tror inte din är något undantag.
Lyssna efter felen och glappen får du göra själv men åtgärda dem bör du kunna som cyklist.
go tur

De få lagren är enkla. Kan du spänna ekrar är resten enkelt.
 
Senast ändrad:
jo, verkar som att det är framdreven som inte sitter åt, håller på o försöker fixa nu, tror den delen kommer lösa sig. undrar bara om kedjan kan vara något, eller om liknande kan vara lite löst eller så, tänkte bara om någon kan veta, för det ser bara ut som att kedjan slår till lite, men vill vara säker
 
Om du inte lyckats skita ner kedjan så att den är styv i länkarna, tror jag att felet kan sitta i klingåtdraget. Eller i pedallagren. Lite för stort spel där ger både ljud och märkliga förnimmelser.
Verktyg och fett bör alltid följa med på längre turer.
go tur
 
jo, tack. har fett o sånt med mig. ska kolla om ett tag, tack för hjälpen, har mycket som jag kan kolla på
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.