Shimano Nexus, kedjan hoppar av ofta

Hej, jag har cyklat under hela vintern nu fram och tillbaka till arbete. Jag har noterat att kedjan ofta hoppar av då det är skumpigt på vägen av snö och packad is. Är det fler som har detta problem? Jag spänner bakhjulet ganska ofta på min Crescent från -98. Men det hjälper inte. Funderade på om det finns något tillbehör som man kan koppla på och få en trissa som spänner kedjan, liknande som flerväxlade cyklar med utanpåliggande växel.

För övrigt så tycker jag att växeln, Shimano Nexus, fungerar bra i Stockholm, en dag slask och en annan minus grader.
Nästa vinter cykel blir säkert med liknande växeltyp fast med Al. ram istället. Är det någon som sett om Shimano planerar att göra en motsvarighet till Rohloff?
 
Korta kedjan

Gissar att det är Nexus växelnav du menar. Jag har skrivit en del om det navet här i tidigare trådar.

Korta kedjan en dubbellänk.

På mitt Nexusnav (7 växlar med handbromsrullbroms) så kan man vända på distansbrickan innanför kupolmuttern som fixerar bakhjulets axel för att kunna sträcka kedjan lite mer.

Så det kan du kanske prova innan du tar fram kedjebrytaren.

Man kan alltid diskutera om det är bättre att byta kedja än att korta kedjan ur slitagesynpunkt på drev och kedjehjul.

Att sätta på en kedjespännare tycker jag skulle vara tveksamt ur underhållssynpunkt vintertid.

Thure
 
Re: Korta kedjan

thureb; sa:
Gissar att det är Nexus växelnav du menar. Jag har skrivit en del om det navet här i tidigare trådar.

Stämmer, det är typ Nexus.

Kedjan jag har är inte ett år gammal än, så den har väl knappast blivit för sliten med 400 mil.

Jag har lossat på dom båda kupolmutrarna ett flertal gånger senaste tiden för att dra tillbaka bakhjulet och på så sätt få bättre sträckning på kedjan. Men efter ett tag så är jag tillbaka till det läget att kedjan hoppar av... suck. Verkar vara vibrationerna som får hjulet att röra på sig. Vill inte heller dra sönder gängorna på navet där bak.

Såg att Orbea hade en cykel med Shimano Nexus växel som hade en kort arm med trissa som såg till att kedjan var spänd hela tiden.....

Får väl hoppas att snön försvinner snart och vägarna blir jämnare.
 
Re: Re: Korta kedjan

swejaan; sa:
Jag har lossat på dom båda kupolmutrarna ett flertal gånger senaste tiden för att dra tillbaka bakhjulet och på så sätt få bättre sträckning på kedjan. Men efter ett tag så är jag tillbaka till det läget att kedjan hoppar av... suck. Verkar vara vibrationerna som får hjulet att röra på sig. Vill inte heller dra sönder gängorna på navet där bak.

Jag har av och till haft liknande problem men det har löst sig med rejält tilldragna kupolmuttrar. Man skulle kunna överväga Loctite.

Har du kollat om drev och kedjehjul är hårt slitna? 400 mil på vintervägar innebär rejält slitage även om man smörjer kedjan regelbundet.

Thure
 
Jag hänger inte riktigt med här. Först gäller det att reda ut om kedjans hoppa-av-vilja beror på sliten kedja/sliten krans eller på kedjespänningen. Det är ju helt olika saker, värst förstås om både sliten och ospänd...

Problemet med att hjulet inte vill sitta fast i ramen har jag erfarenhet av (utan att ha lyckats lösa det), fast det innebar inte att kedjan hoppade av. Har svårt att se att vibrationer kan göra att hjulet dras fram, det är dragkraften i kedjan som orsakar. Hjulet borde hamna snett i ramen dessutom. Det vibrationerna i vinterväglaget gör är väl att "slänga av" kedjan.
 
Re: Re: Re: Korta kedjan

thureb; sa:
swejaan; sa:
Jag har lossat på dom båda kupolmutrarna ett flertal gånger senaste tiden för att dra tillbaka bakhjulet och på så sätt få bättre sträckning på kedjan. Men efter ett tag så är jag tillbaka till det läget att kedjan hoppar av... suck. Verkar vara vibrationerna som får hjulet att röra på sig. Vill inte heller dra sönder gängorna på navet där bak.

Jag har av och till haft liknande problem men det har löst sig med rejält tilldragna kupolmuttrar. Man skulle kunna överväga Loctite.

Har du kollat om drev och kedjehjul är hårt slitna? 400 mil på vintervägar innebär rejält slitage även om man smörjer kedjan regelbundet.

Thure

Jag skall byta ut slitdelarna till våren nu när snö/ salt och grus försvinner. Misstänker att dessa är hårt slitna. Vad brukar vara intrevalltiden vara för byte av drev och kedjehjul på en cykel?
 
Byta delar

När man ändå skall byta slitdelarna fram och bak så kanske man kan passa på att byta kedjehjulet bak till ett större med ett par kuggtänder till.

Bakgrund:

På min 7 växlade Shimano Nexus så upplever jag att det är nästan aldrig jag använder dom högsta växlarna 5,6 och 7. Undantag är Västerbron mot Hornstull då jag ibland kan peta in 7:an. Enligt min påmonterade hastighetsmätare kör jag då mellan 35-40km/h, kadensen är då normal. Men på en landsväg tror jag knappast att jag skulle orka med det. Så funderar på att byta ut kedjehjulet bak till ett större för att få lite annan utväxling. Har någon provat på det?

/Jaan
 
Re: Byta delar

swejaan; sa:
Så funderar på att byta ut kedjehjulet bak till ett större för att få lite annan utväxling. Har någon provat på det?
En mycket klok idé. Av någon obegriplig anledning är cyklar som säljs till normalt folk precis som du beskriver utväxlade för nerförsbackar.

Senaste gången jag bytte krans var på en ny cykel med sjuväxlat Shimanonav. Mycket smidigt att byta. Hade tänkt att skarva kedjan och blev lite paff att man utrustat cykeln med en smalare kedja som inte passade på den standardkrans jag monterade. Blev att byta hela kedjan istället...

Konstigt för övrigt att använda smalare grejer än nödvändigt, viktskillnaden är ju helt ovidkommande. Varför vill cykelfabrikören att framdrev och bakkrans ska slitas ut fortare?
 
Re:Byta delar

Har en Skeppshult elit med 7-växlat Nexusnav där jag bytt bakdrev till 22T (från original 18). Jag är mycket nöjd med resultatet. Det är dock fråga om ren stadscykling där jag prioriterar att kunna cykla uppför, även med barn på cykeln, framför att cykla fort. Till dryga 30km/h är kadensen fortfarande rimlig.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.