Shimano v/s Campagnolo

Hej!
Tackar för svaren på min fråga om "Racer ????".
Det lutar åt en Columbus.
Men då kommer nästa fråga... Shimano eller Campagnolo?
Ät det någon kvalitetskillnad?
Verkar som campagnolo är något billigare.
Lokalt där jag bor finns nog bara shimano, men man kan alltid skicka efter delar om något går sönder.

Någon som har erfarenhet?
Cykelhandlaren blir lite partiska när man frågar :)

Tacksam för svar!
 
Eftersom asiater är taskigt utrustade så överkompenserar dom genom att vara OTROLIGT nitiska, detta leder till hög tillverkningskvalitet. Asiaternas produkter är hållbara men saknar känsla och design...

Italienarna å andra sidan tycker att dom är guds gåva till mänskligheten vilket leder till halvtaskig och ojämnn tillverkningskvalitet. Italienarna bryr sig bara om design och känsla men skiter i hållbarheten!!

Enkelt!!
 
jbm; sa:
Men då kommer nästa fråga... Shimano eller Campagnolo?
Ät det någon kvalitetskillnad?
Verkar som campagnolo är något billigare.
Det beror på. Både Shimano och Campagnolo gör fina prylar om man håller sig till de bättre komponentgrupperna. Största fördelen med Shimano är nog att det är mycket lättare att få tag på Shimanoprylar. Om man vill ha 10-delat baktill så är det dock Campa som gäller. Campa har väl historiskt sett haft bättre lager men jag vet inte hur det är idag. Personligen så föredrar jag nog Maviclager... ;)
För egen del så gynnar jag gärna de mindre fretagen eftersom jag anser att det är bra för konkurrensen och utvecklingen på sikt. Tyvärr så verkar det vara färre och färre personer som resonerar så. :-(
Oavsett vilket så är jag övertygad om att du kommer att bli nöjd med både Campa och Shimano. Vissa saker går f.ö. att kombinera mellan olika märken - inte bara Shimano och Campa - oavsett vad de själva säger...
Campa brukar nog inte anses vara billigare än Shimano, delvis beroende på att Shimano ofta dumpar priserna, bl.a. när de säljer till cykeltillverkarna.

Lokalt där jag bor finns nog bara shimano, men man kan alltid skicka efter delar om något går sönder.
Om man ser till att ha en passande kedja i reserv hemma så spelar det nog inte så stor roll idag, nej.
Till sist: Det är faktiskt ganska ofta känslorna som styr valet mellan Campa och Shimano bland cyklister...
Jag känner personer i båda lägren... :)

/Fredrik, som kör med gamla Shimano Ultegra/DuraAce och som tidigare haft en Reginakrans till detta vilket fungerade klart bättre än originalkransen (Ultegra)...
 
Aftonbladet eller Expressen?

Att välja mellan Campa eller Shimano är nästan en religiös fråga för en del.
Du kommer säkert att få en hel del svar av typen:
"Köp X det är bäst för det har jag"
Förutom de väldigt intelligenta svaren så finns det även, typ:
"På en italienskram så kan man inte ha annat än italienska prylar"
eller
"Duger det åt Lance för att vinna TdF så duger det åt mig"
osv osv

Både Campa och Shimano gör bra prylar. Priset kan dock skilja en hel del, beroende på vad du vill ha.

En stor skillnad är hur Sti- resp Ergo-handtagen känns och fungerar. De skall ju fungera bra och kännas bra för DIG!
Om du inte har provat dem tidigare så tycker jag att bör försöka att få 'provklämma' lite olika cyklar med Sti och Ergo. Tänk på att olika styren kan göra att handtagen känns väldigt olika.

Ytterligare saker att funder över är:
Skall du serva cykeln själv eller hos din lokale cykelmek?
Hur duktig är han på Campa? Även om mycket hos Campa går att reparera så är det inte alla cykelmekar som har alla reservdelar hemma.
Jag vet en kille som var tvungen att köpa ett helt nytt Ergo-handtag för att hans lokale cykelmek inte hade den lilla fjädern hemma som hade gått sönder. Detta var naturligtvis dagen före en tävling.

Om du har en MTB med Shimanoprylar så kan du använda många av MTB-prylarna som reservdelar till racern, och vice versa, tex: Kedja, kassett, bakväxel, (kanske tom) framväxel och växelreglagen. Däck, hjul och bromsar är svårt att byta mellan MTB och racer.

Ett noggrant test av Shimano och Campa finns här:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/shcamp98/test99.htm
Centaur innehåller idag istort sett det samma som Chorus/Record gjorde vid tiden för testet. Shimano har bara ändrats minimalt.

Veloce finns bara som 9-delat iår och skall tydligen bli 10-delat from nästa år och sedan dröjer det nog inte länge innan det blir både svårt och dyrt att hitta reservdelar till 9-delat.
Shimano DA blir 10-delat from nästa år, men Shimano kommer nog att fortsätta länge med 9-delat. De tillverkar ju fortfarande tom 7-delat.

Tester från nätet:
http://www.bike.com/template.asp?date=9/5/2001&lsectionnumber=6
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/prodreview/components/campyvda.html


Lycka till med din nya cykel


/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.