Shimano Nexus SG-7C26

Tjena.
Plockar ibland isär naven på mina cyklar för att göra rent, kolla så att lagrena är schyssta och smörja upp igen. Det brukar alltid vara rätt lätt att få ihop det igen men nu har jag mött min överman.

Har en ny Cresent Tarfek med ett fint Shimano Nexus SG-7C26 nav som har gått 500 mil, tänkte ta mig en titt och smörja lite innan vintern men nu ångrar jag mig lite. Sprängskissen finns på:
http://www.shimano-europe.com/cycling/phpimages/product/exp_view/SG-7C26.pdf
Har kämpat i tre dagar nu med att försöka få ihop det men det är som att jävulen bor i mitt nav, ena stunden skiner man av lycka för att i nästa stund upptäcka att man är tillbaka på ruta ett.

Grundproblemet ligger i att det sitter fyra stycken små "spärrar", två är nog inget problem för Carrier Unit 1 glider för bi dem en milimeter eller så men de andra två fastnar det på. "Spärrarna sitter förstås på insidan (mot axeln) av Driver Unit.
Har lyckats få dit Carrier Unit 1 ett antal gånger men då har jag inte kunnat få dit Sun Gear Unit 2 & 3.

Jag lyckades ett tag få ihop allting så fint, genom att jag satte ihop, Carrier Unit 2 - Ring Gear Unit 2 - Sun Gear Unit 2 & 3 - Carrier Unit 1, till ett stycker för att sedan montera dessa på axeln. Men det visade sig i slutändan att hjulet inte riktigt snurrade som det skulle, väldigt dåligt för att vara tydlig.
Funderar på om det kan ha varit så att jag satte Sun Gear Unit 2 & 3 åt fel håll, man ser väldigt dåligt på reservdels listan från Shimano hur den ska sitta.

Försöker nu sätta ihop den igen med Sun Gear Unit 2 & 3 vänt åt andra hållet för att se om det fungerar.

Kan inte se att något skulle ha gått sönder i och med att jag plockat med det, så det är nog bara att sakerna inte riktigt sitter som de ska.

Tack på förhand för alla tipps.
 
Gå en kurs?

Min favoritcykelreparatör vill inte ge sig på dessa nav. För att ge sig på dem anses det att man behöver en omfattande kurs från Shimano.
Jag har ett sådant nav och jag tycker att det är bra frånsett att det verkar som det behövs smörjning = service på kompetent verkstad varje år åtminstone om man använder navet vintertid.

Så mitt förslag är att anlita en reparatör som har gått Shimanos specialkurs.

Thure
 
Halva jobbet med en navrengöring är att veta vad man ska riva och tvätta ur och vad man INTE river.

EDIT:

I del no8 sitter det en liten fjäder som skall sitta i ett hål i sjävla axelbiten (del no10). Sitter den fel så kan det bli skumma fel.

Hur såg det ut inuti navet? Någon rost? Funkade det innan du rev det?

Man BÖR rengöra första gången inom 2 år på de där naven. Sedan vart annat år..


Men.. man bör veta vad man gör.. EN navinsats till ett sånt dära system kostar kring 1200kr :/


[Ändrat av FC-M560 2003-09-08 kl 19:51]
 
Re: Gå en kurs?

thureb; sa:
Min favoritcykelreparatör vill inte ge sig på dessa nav. För att ge sig på dem anses det att man behöver en omfattande kurs från Shimano.
Jag har ett sådant nav och jag tycker att det är bra frånsett att det verkar som det behövs smörjning = service på kompetent verkstad varje år åtminstone om man använder navet vintertid.

Så mitt förslag är att anlita en reparatör som har gått Shimanos specialkurs.

Thure

Det är alltid så i det flesta branscher att tillverkarna och leverantörerna vill få en att tro att det är för svårt för att klara av själv.
Det förslag du ger mig, att jag bör anlita en auktoriserad repartör, verkar lite fånigt. Då det brukar gå rätt lätt att riva och plocka ihop nav, men det vill ju varken Shimano eller repartören att vi som kunder ska veta.
Det är ju klart att det kan bli fel om man inte vet vad man gör men med lite sunt förnuft brukar ju allt gå bra.
Problemet med detta nav är att det är lite bökigt, minst sagt, att få ihop om man inte vet exakt hur man ska göra. Men det har jag efter många timmar nu kommit på.
På sprängskissen verkar det som om man ska montera ihop axeln först med Driver Unit men om man gör det är det sedan näst intill omöjligt att få ihop det.
Om man istället monterar ihop No. 7, 6, 5, 4 och 3 på axeln No. 14. Sedan monterar man No. 8 på No. 19. Och sist men inte minst tar man och trär igenom axeln genom No. 19.
Det är faktiskt j!%¤#"= enkelt när man väl kan det, vem som helst som kan byta bromsar på sin bil klarar detta.
Tycker det är dålig stil att Shimano ska dölja allt i mystiken. "Det är magi, det är därför navet fungerar". Dem borde ha en enkel guide, hur man plockar isär och ihop sitt nav. Eller man skulle kanske göra en själv, fast jag äger ingen digitalkamera.

Jaja, tack för ditt björn tips.
 
FC-M560; sa:
Halva jobbet med en navrengöring är att veta vad man ska riva och tvätta ur och vad man INTE river.

EDIT:

I del no8 sitter det en liten fjäder som skall sitta i ett hål i sjävla axelbiten (del no10). Sitter den fel så kan det bli skumma fel.

Hur såg det ut inuti navet? Någon rost? Funkade det innan du rev det?

Man BÖR rengöra första gången inom 2 år på de där naven. Sedan vart annat år..


Men.. man bör veta vad man gör.. EN navinsats till ett sånt dära system kostar kring 1200kr :/


[Ändrat av FC-M560 2003-09-08 kl 19:51]

Finns det något i detta nav som man INTE ska riva???

Nu hängde jag inte med, skulle det sitta en liten fjäder på Ring Gear Unit 1 som ska sitta i ett hål på Driver Unit. På Ring Gear Unit 1 vill jag hävda att det bara sitter en styrtapp som ska sitta i ett hål på Driver unit, det finns två hål som den kan sitta i, ett större och ett mindre, om den sitter i det mindre hålet kan man ej få ihop navet så då återstår bara det lite större hålet.

I lagret mot kedjesidan så fanns det en del sand och skit, det såg för jävligt ut men lagret var ändå okej.
Mot bromssidan var fettet aldeles svart och lite smått metallspån i, så det var nog bra för detta lager också med lite nytt fett. Annars var allt väldigt fint och tajt, vilket gjorde det lite svårt att få ihop alla delar. Bättre med nav som är några år gammla och lite glappa. Huvudanledningen till att jag öppnade var att bromsen skrek som en gris och att det knackade i navet ibland (förmodligen grus), men nu går det så fint och bromsen låter inget.

När man ska öppna och kolla på sitt nav beror ju på hur man använder det. En bra generell regel är ju varje år, som du säger, och när det låter konstigt.
 
Vissa Nexus 7or har varit otäta från fabriken och då kan de läcka och rosta upp. Ett sådant nav går inte att tvätta upp och få att fungera igen. Man måste byta navinsatsen och den är dyr. Kostar kring 1100 har jah för mig. Grejen med att göra det på en nästan ny cykel är att Shimano ger 2 års garanti på naven.. Har det rostat och du är inom garantin så sparar du en rejäl slant..

Summan av kardemumman är att man BÖR ta upp och rengöra 7orna vartannat år.. Kör man riktigt mycket och hela året kan man behöva göra det oftare än så.
 
FC-M560; sa:
Summan av kardemumman är att man BÖR ta upp och rengöra 7orna vartannat år.. Kör man riktigt mycket och hela året kan man behöva göra det oftare än så.
För att fetta in hjullagret och smörja bromshylsan - ja, för att ta isär insatsen - nej.

Fast jag skulle nog känna mig lockad att ta isär den ändå för att se hur delarna ser ut och försöka lista ut hur navet fungerar. Ett treväxelnav är enkelt och Sachs/SRAMs fem- och sjuväxlade nav fungerar lika dant, man växlar bara mellan två respektive tre planetväxlar.

Bara lite nyfiken om du (Mickael) blev klokare av att ta isär navet än jag blir när jag tittar på sprängskissen. Från den kan jag inte lista ut någonting nämligen (förutom att det verkar vara fyra planetväxlar).
 
Re: Re: Gå en kurs?

Mickael83; sa:
Det är alltid så i det flesta branscher att tillverkarna och leverantörerna vill få en att tro att det är för svårt för att klara av själv.
Det förslag du ger mig, att jag bör anlita en auktoriserad repartör, verkar lite fånigt. Då det brukar gå rätt lätt att riva och plocka ihop nav, men det vill ju varken Shimano eller repartören att vi som kunder ska veta.
Det är ju klart att det kan bli fel om man inte vet vad man gör men med lite sunt förnuft brukar ju allt gå bra.
Problemet med detta nav är att det är lite bökigt, minst sagt, att få ihop om man inte vet exakt hur man ska göra. Men det har jag efter många timmar nu kommit på.

Kul att du lyckats. Jättebra att du beskriver hur du gör också. Även jag känner en aversion mot Shimanos ovilja att hjälpa till för den som vill mecka själv. Jag beskrev verkligheten som jag såg den i mitt tidigare inlägg nu har du och flera andra i den här tråden tillfört en hel del till min uppfattning om det här navet.

Tack för det.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-09-15 kl 10:55]
 
FC-M560; sa:
Vissa Nexus 7or har varit otäta från fabriken och då kan de läcka och rosta upp. Ett sådant nav går inte att tvätta upp och få att fungera igen. Man måste byta navinsatsen och den är dyr. Kostar kring 1100 har jah för mig. Grejen med att göra det på en nästan ny cykel är att Shimano ger 2 års garanti på naven.. Har det rostat och du är inom garantin så sparar du en rejäl slant..

Summan av kardemumman är att man BÖR ta upp och rengöra 7orna vartannat år.. Kör man riktigt mycket och hela året kan man behöva göra det oftare än så.

Hur ska Shimano kunna avgöra om man själv har varit framme och smörjt upp sitt nav. Klart att det är onödigt om den skulle börja rosta inom två år, men då skulle väll ändå garantin gälla, eller har jag missat någon viktig punkt?
 
kaw; sa:
FC-M560; sa:
Summan av kardemumman är att man BÖR ta upp och rengöra 7orna vartannat år.. Kör man riktigt mycket och hela året kan man behöva göra det oftare än så.
För att fetta in hjullagret och smörja bromshylsan - ja, för att ta isär insatsen - nej.

Fast jag skulle nog känna mig lockad att ta isär den ändå för att se hur delarna ser ut och försöka lista ut hur navet fungerar. Ett treväxelnav är enkelt och Sachs/SRAMs fem- och sjuväxlade nav fungerar lika dant, man växlar bara mellan två respektive tre planetväxlar.

Bara lite nyfiken om du (Mickael) blev klokare av att ta isär navet än jag blir när jag tittar på sprängskissen. Från den kan jag inte lista ut någonting nämligen (förutom att det verkar vara fyra planetväxlar).
Som du säger verkar det lite onödigt att plocka isär insattsen på en vanlig cykel om den går fint, räcker med bromshylsan och hjullagren.
Jag kan då inget säga om hur det fungerar i navet, för det begriper jag mig inte på. Näe men skämt och sido så vet jag inte mycket om hur det fungerar bara att det gör. Jag har tidigare plockat sönder SG-7C18 och 20 och de var rätt lätta att sätta ihop. Men denna måste man trixa med lite som jag skrev.
Du får väll plocka isär ett nav själv, och sedan kan du ju berätta för mig hur det fungerar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.