Jämförelse Campagnolo respektive Shimano

Är avståndet mellan klingorna samma för 9-delat Campagnolo, SRAM respektive Shimano?

För några dar sedan övertog jag en 19-år gammal liggcykel med i original 9-delat Campagnolo Mirage bak. Detta har behållts men växelreglagen är numera SRAM vridreglage.

Med cykeln fick jag en extra hjuluppsättning men det sitter fel frihjulsmekanism/ body på bakhjulet så Campagnolos bakklingor som jag också fick med ett par uppsättningar av passar inte. Inget fel på hjulen som sitter på cykeln så jag funderar på om jag skall sätta på Shimanos bakkransar på reservbakhjulet.

Skulle det funka?

Thure
 

Bilagor

  • 20200617_125106.jpg
    20200617_125106.jpg
    62.3 KB · Visningar: 277
Nej, Campagnolo 9 vxl har 4,55 mm mellan, Shimano/SRAM 4,35mm.
Hur kan det vara ett reservbakhjul om det har en annan body?
 
Kolla med ECI

Jag vet inte om jag förstår ditt inlägg riktigt,
eller varför du inte har postat det i Landsvägscykling?

Men är det så att de hjul som du frågar om har en 9-delad Campa-"body"?
("Body" är ngn sorts swenglish för kassettinfästningen på navet)
Campa och Shimano har olika "bodys" och det funkar inte att blanda dem
På Campas "body" passar endast Campas egna kassetter, eller kassetter som är gjorda för Campa-"bodys"

Även om Campa inte längre säljer 9- (eller 10-)grupper finns det fortfarande kassetter att köpa, hos tex Rose finns det några att välja på
Campagnolo 9-delade kassetter

Men Campa är en väldigt liten tillverkare, och vill sälja hjul även till Shimano-cyklister, därför finns det till åtminstone en del av Campas hjul HG-bodys (dvs body för Shimano-kassetter).
Men om det finns till just ditt hjul, var man får tag på det eller vad det kostar har jag ingen aning om.
Bättre svar kan du nog få från en kunnig cykelhandlare med flerårig erfarenhet av Campa,
en sådan är Europeiska Cykel Importen
https://eci.nu/
 
Tack för svaren. Det finns flera tidigare ägare till cykeln. Nån av dem verkar helt enkelt köpt hjul med fel "body". Så jag får försöka sälja hjulen storleken är 451 mm en lite ovanligare 20-tumsdimension. Finns på vissa fällbara cyklar.

Märkligt att cykeln har SRAM-reglage till Campagnolo kassett. Det borde inte funka och alla klickningar ger heller inte växling. Så ett alternativ blir då att byta body till Shimano.

Thure
 
Förstår att du inte förstod frågan Håkan, jag fattade inte heller hur det hängde ihop. Nu har jag satt på det nya bakhjulet som har Shimano body och satt på Shimanokassett. Gamla hjulets fälg är nästan nedsliten. Dock mkt färre ekar i det nya hjulet 20 i stället för 36.

Nästa problem är att det nya framhjulet med bara 16 ekar i stället för 36 har för kort/smalt framnav och framaxel. Framnavet är bara 74 mm brett det gamla ca 100 mm navet avsett för vanlig smal snabbkoppling. Nån som har koll om det finns adaptrar att köpa?

Thure
 

Bilagor

  • 20200627_134147.jpg
    20200627_134147.jpg
    859.7 KB · Visningar: 120
Senast ändrad:
Tack för svaren. Det finns flera tidigare ägare till cykeln. Nån av dem verkar helt enkelt köpt hjul med fel "body". Så jag får försöka sälja hjulen storleken är 451 mm en lite ovanligare 20-tumsdimension. Finns på vissa fällbara cyklar.

Märkligt att cykeln har SRAM-reglage till Campagnolo kassett. Det borde inte funka och alla klickningar ger heller inte växling. Så ett alternativ blir då att byta body till Shimano.

Thure

Jag har dålig koll på 9-delad campa, men eftersom du är Ståkkhålmare Thure, ;) så har cycling på Norrtullsgatan bra koll på Campagnolo.
 
...nya framhjulet med bara 16 ekar i stället för 36 har för kort/smalt framnav och framaxel. Framnavet är bara 74 mm brett det gamla ca 100 mm navet avsett för vanlig smal snabbkoppling. Nån som har koll om det finns adaptrar att köpa?

Thure
Fick hjälp på liggcykelforumet Trampkraft med länk till Aliexpress.com på "EIOSIX Alloy Front Hub Adapter 74mm Concerta to 100mm Hub Spacing Adpators Extender Conversion Kit"
 
Ditt hjulinnehav med cykeln tyder väl på att en eller flera har handlat utan att veta vad.
Linjen reglage, växel och kassett måste passa, i praktiken nav med kasettfäste. Att sätta på en Shimano bakväxel för att kunna nyttja hjul och kassetter förefaller enklast. Om du kan hitta en 9 delad.

go tur
 
Nej, Campagnolo 9 vxl har 4,55 mm mellan, Shimano/SRAM 4,35mm.
Hur kan det vara ett reservbakhjul om det har en annan body?

Skillnaden är då 0,2 mm per bakkedjehjul. I praktiken verkar det funka rätt OK. Ett annat problem är att kedjan får en brytning i sidled över den så kallade idlern (ett hjul under sitsen som kedjan på sträckhalvan av banan passerar) vilket ger irriterande ljud och förmodligen effektförlust på de lättaste växlarna. https://www.dutchbikebits.com/alligt-chain-idlers

Thure
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.