kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan?

HEJ!

JAG har en helt ny kedja nytt framdrev nästan ny kassett dessutom är bakhjulet och därmed även navet nästan nytt.

Problemet är endast på de 4 högsta växlarna per framdrev.

Jag vet att det ibland blir problem när det är kallt och fuktigt.
Är det något som någon kan kommentera?
Jag såga att en länk på kedjan var lite tät men inte så mycket,

Jag läste någonstans att ett smutsigt gamalt nav kunde vara förklaringen, kan någon förklara vad navet har för funktionell anknytning som kan ge uttryck i att kedjan hoppar och byter växel?

Jag läste också att man kan överskrida växelns kapacitet, växeln är inte av exakt samma märke som framdrevet men det fungerade bra i början på januari när det var många plusgrader

tack!

Mikael
 
kolla

om du fått på vevarmen tillräckligt långt in på vevaxeln, kolla även om det finns en trög länk isåfall försök bända "ut" den med en mejsel, kolla alla tänderna fram på drevet, och inte minst smörj kedjan. Jag förutsätter att du har rätt drev, kassett och kedja, dvs 7-8 delat hör ihop och 9 delat för sig.

Stefan
 
Rätt växelinställning?

Inte för att vara dum, men är du säker på att växlarna är justerade så exakt det går? Alltså vajerspänning, högsta/lägsta-lägesskruvarna och så vidare.
Jag har själv råkat ut för detta, man tror att det är något mer "allvarligt" problem och så räckte det att bara justera sina växlar extra noga.
 
Hej!

Jag brukar cykla rätt mycket när det är kallt (ner till -15 grader C) och brukar inte ha några större problem med växlingen. Wiren fryser dock ofta fast i höljet men det släpper när man drar lite i wiren. Växlingen blir lite trögare men växellägena sitter där de ska.

MVH Mats
 
Dubbelpostning

Lite opraktiskt at du postar nästan samma fråga i två forum. Läs vad jag svarade i mtbforumet.

Din noggrannare beskrivning här talar för att kedjan är för lång eller att kedjespänningen i bakväxeln inte fungerar som den ska.

Thure
 
Som sagt, kan ju mycket väl (för att inte säga troligtvis) vara inställningen av bakväxeln som är kruxet.

Om du inte redan har hittat svaret på Thures länkar till Sheldon Brown etc kan du gå in på http://www.cyclingnews.com/tech/fix/?id=rearmechadjust och se hur du ska göra.

I grund och botten handlar det om två skruvar där den ena ökar eller minskar rörelsen UTÅT och den andra gör samma sak, men INÅT. Justera, pröva, justera, pröva.

der_parts.gif


Kolla gärna igenom Cyclingnews övriga mekartips http://www.cyclingnews.com/tech/#rep

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-02-04 kl 08:21]
 
elvis1; sa:
Problemet är endast på de 4 högsta växlarna per framdrev.

Om det blivit total oordning på växlarna är det nästan nödvändigt att ha någon form av mekställ för att kunna mixtra obehindrat. Billigaste varianten som funkar bra är de cykelhandeln använder för att ställa ut hojar.

Börja med skruvarna som sätter gränserna innåt och utåt (H,L), gå sedan vidare med vajerspänningen, kan justeras på flera ställen, och slutligen B-skruven. Får du det ändå inte att funka kan det bero på att växelörat fått sig en smäll. I det fallet bör du vända dig till en professionell cykelmekaniker. De har verktyg för att rikta vinda växelöron.

Det är f ö ingen dum idé att gå till ett proffs förr. De har justerat tusentals växlar, och brukar snabbt få det att funka.

Per
 

I grund och botten handlar det om två skruvar där den ena ökar eller minskar rörelsen UTÅT och den andra gör samma sak, men INÅT. Justera, pröva, justera, pröva.


I själva verket är det väl bara en skruv som justerar växlarna, den som är märkt B på bilden, H och L justerar ju bara ändlägena så man inte får kedjan mellan klingorna och ekrarna respektive utanför minsta drevet.
 
plums; sa:
I själva verket är det väl bara en skruv som justerar växlarna, den som är märkt B på bilden, H och L justerar ju bara ändlägena så man inte får kedjan mellan klingorna och ekrarna respektive utanför minsta drevet.

Ja, så är det, och B-skruven påverkar egentligen inte kedjan i sidled. B-skruven reglerar avståndet mellan kassettens drev och översta trissan i växeln. Avståndet ska vara så kort som möjligt men det får inte slå i när kedjan löper. Felaktigt inställd B-skruv yttrar sig oftast i att det "dunsar" när kedjan går över de största dreven för att avståndet är för kort.

Per
 
Det var en tät länk

Hej

Efter att ha testat diverse så finjusterade jag den något täta länken ytterligare en gång och det visade sig att det var det som var problemet , det är tydligen väldigt små marginaler när det gäller täta länkar på kedjan.

Tack för svaren!

Mikael
 
[QUOTE
Ja, så är det, och B-skruven påverkar egentligen inte kedjan i sidled. B-skruven reglerar avståndet mellan kassettens drev och översta trissan i växeln. Avståndet ska vara så kort som möjligt men det får inte slå i när kedjan löper. Felaktigt inställd B-skruv yttrar sig oftast i att det "dunsar" när kedjan går över de största dreven för att avståndet är för kort.

Per [/QUOTE]

Inser att jag missat den där B-skruven om jag alls har någon på min Univega, här lär man sej grejer :)
Det är ju vajerspännaren som reglerar växeln i sidled, nu får man ju skämmas....
 
ipg289h; sa:
Om det blivit total oordning på växlarna är det nästan nödvändigt att ha någon form av mekställ för att kunna mixtra obehindrat. Billigaste varianten som funkar bra är de cykelhandeln använder för att ställa ut hojar.
Om man ska köpa ett mekställ så kan jag rekommendera det italienska mekställ som säljs på Clas Ohlson. Man får mycket mekställ för pengarna.

http://www.clasohlson.se/shop/store...ampaign=N&NoCache=2/16/2005+1:46:00+AM#q11505
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.