Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Det är inte bara metallpartiklar som färgar lågan röd? Om man hållit på att meka lite med brännaren kan det bli lite löst material som skulle kunna färga lågan. Ett förslag är att diska brännaren ordentligt, och sedan köra köket på hög fart en lång stund och se om det försvinner.
Intressant. Jag vet inte om det har någon betydelse, men de röda lågorna är på ena sidan av ytterhuven. Alltid samma sida och ungefär halva ytterhuvens omkrets. För att knyta an till det Odd tidigare berättade att ytterhuven skall vara tätt mot underlaget. Jag tycker att det ser ut som att det är en glipa på just den delen av huven som har röda lågor. Jag har skruvat fast huven så hårt det går med nya skruvar, men glipan försvinner inte.

Jag brukar kunna få problem med underburn när jag pumpat för lite. Förstår inte riktigt fysiken bakom det, men tycker det är vanligt nog för att nämna.
Jo, det är också min erfarenhet av dagens test med min MSR XGK EX och Bernidawgs tystbrännarhatt (XGK-dog). Problemet med återkommande underburn försvann när jag tog några extra pumptryck.
/Niklas

Bäst är nog Kokutrustning 10 /s. Men den är så stor att man behöver ett fordon för att transportera den.
Innehåller stekpanna, stora grytor, skärbräda, kockkniv, slev, stekspade reservdelar till brännaren.

Andra bra fotogenkök är nästan samtliga som tillverkats fram till slutet på 70-talet.
Problemet med dessa är att reservdelar är besvärliga att komma över.
KAP-Arctic Är jättebra men reservdelar som ovan.

Optimus Nova och Polaris fungerar bra på fotogen.
De har problemet med att man måste bränna slangen tom innan man kan packa köket.

Optimus Hiker+ illverkas inte längre. men den har brännaren från Nova så den går det att få tag i reservdelar till. Och den kan släckas o packas utan krusiduller.
Jag hade en ny Hiker+ stående oanvänd i flera år eftersom jag trodde brännaren var trasig. Det visade sig vara magneten som gett sig ut på vandring. Rensnålen stod i övre läget. Jag viftade med verktyget från Nova under brännaren och vips fungerade köket. Det har fungerat klanderfritt efter 'reparationen'. Jag kör fortfarande ned verktyget från Nova.

Jag har en Nova modifierad för Trangia. Funkar bra , men man måste fortfarande vända flaskan och bränna ur slangen.

Jag har funderat på att modifiera pumpen till Nova, så att den funkar som KAP-Arctic pumpen. Dvs man kan släppa trycket i flaskan med en skruv. Men det skulle göra det farligt att köra bensin i köket. Jag har likadana flaskor med bensin o fotogen ... Så jag har hejdat mig.

/John

Vad använder ni om ni kan välja typ nova, fotogen eller bensin?

Har experimenterat med olika bränslen till Optimus Nova. Alkylatbensin är aningen enklare vad gäller start och utebliven sotning. Fotogen ger aningen högre effekt. Jag förstår inte rädslan för bensin om man inte är i ett tält. Är intresserad av frågan om bästa sortens fotogen vilken diskuterats i många trådar på olika forum. Föreslår nybörjaren som lagar mat utomhus att testa alkylatbensin om man vill vara bekväm.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Jag lagar inte mat i tält, jag lagar utomhus. Sommartid med gas och vintertid 8inte lika ofta) med optimus nova på alkylatbensin. Jag är lite lat och vill bara ha ett bränsle och har tränat mig till att göra som i novas bruksanvisning: tappa upp lite bensin för förvärmning, stäng kranen igen, tänd och låt det brinna och precis innan den slocknar öppna vredet och "tänd köket" på sista lågorna av förvärmningen.
Jag vet att flera här avråder från detta och har sina argument men det funkar bra för mig, men det tog några gånger innan jag lärde mig "tajmingen".

/Patrik

Vad använder ni om ni kan välja typ nova, fotogen eller bensin?
Bensin! Men det beror bl.a. på att jag bl.a. har MSR Simmerlite, som bara funkar med just bensin.

Å på vintern blir det bara pulvermat och pulverdryck för min del och då vill jag inte strula med längre förvärmning än nödvändigt.

För min del blir "riktig" matlagning bara aktuell på sommaren, när det är skönt att sitta och vänta på maten. Å då blir det som regel gasolkök.
/Niklas

Jag skulle vilja införskaffa ett kök att använda vintertid och som går att köra på fotogen utan att det sotar igen. Jag har använt Primus Omnilite Ti, men det fungerar dåligt med fotogen ( även om det marknadsförs för multifuelkök ). Ett kök jag har funderat på är Optimus Hiker. Det finns fortfarande en hel del begagnade att köpa.

XGK EX är ett bra kök. Jag blev positivt överraskad av att jag inte tyckte det lät så mycket som en del skriverier fått mig att tro. Saxat från Uthuset.nu:

"Produktbeskrivning
"For over 35 years, the MSR® XGK™ stove has been the world's most reliable extreme-condition stove; trusted by mountaineers everywhere." Ja, så sant som det är sagt, även på utrikiska...

Många erfarna äventyrare väljer XGK just bara för det är så attans pålitligt, oavsett var du befinner dig. Är du ute stor del av din vakna tid, vill ha ett kök som går att lita på, både sommar som vinter (kanske framförallt under den senare) så är det ett XGK du ska ha. Går att köra på många olika flytande bränslen (bl.a bensin, fotogen, diesel), packas ner smutt och smidigt och tack vare konstruktionen med rejäla stöd och låg profil blir köket riktigt stadigt. Made in Seattle, för övrigt.
När du väl fått in snitsen med pumpandet, förvärmningen och snösmältningen kommer du strunta i att köket låter lite. Vi lovar."

XGK EX är ett bra kök. Jag blev positivt överraskad av att jag inte tyckte det lät så mycket som en del skriverier fått mig att tro. Saxat från Uthuset.nu:

"Produktbeskrivning
"For over 35 years, the MSR® XGK™ stove has been the world's most reliable extreme-condition stove; trusted by mountaineers everywhere." Ja, så sant som det är sagt, även på utrikiska...

Många erfarna äventyrare väljer XGK just bara för det är så attans pålitligt, oavsett var du befinner dig. Är du ute stor del av din vakna tid, vill ha ett kök som går att lita på, både sommar som vinter (kanske framförallt under den senare) så är det ett XGK du ska ha. Går att köra på många olika flytande bränslen (bl.a bensin, fotogen, diesel), packas ner smutt och smidigt och tack vare konstruktionen med rejäla stöd och låg profil blir köket riktigt stadigt. Made in Seattle, för övrigt.
När du väl fått in snitsen med pumpandet, förvärmningen och snösmältningen kommer du strunta i att köket låter lite. Vi lovar."
MSR XGK EX är ett ypperligt för att smälta snö och koka upp vatten. En ljuddämpare rekommenderas starkt, enligt egen erfarenhet.

Vill du kunna finreglera lågan, så finns det klart bättre alternativ, så som MSR Dragon Fly, MSR Whisperlight International/Universal, vissa dubbelkranade kök från Primus och Optimus, samt en drös gasolkök.

F.ö. har trådskaparen redan hunnit införskaffa ett fotogenkök.
/Niklas

Javisst, det var bara en sådan överväldigande diskussion kring gamla militärkök att jag tänkte det inte vore fel med att lyfta fram något annat. Att XGK:en är står i särklass bland nya kök vad gäller att vara beprövat gör att jag tycker det förtjänar lite mer uppmärksamhet än vad det fått tidigare i tråden. Inlägget var inte riktat direkt till trådskaparen. Jag själv får en massa tips och lär mig saker genom att läsa äldre trådar, och finns det fler än trådskaparen som har liknande funderingar som han så hittar de nog det här och kanske kollar upp XGK-köket om de inte redan känner till det.

Senaste nytt med mitt Optimus 111T: jag har gnidit undersidan på ytterhuven mot sandpapper såsom Polar Odd rekommenderade och detta har gett resultat. Den röda randen som bildades längst ner på ytterhuven när köket var igång är nu nästan helt borta. Jag har tidigare inte haft rensnålen monterad, men nu har jag satt ditt den. Något har dock hänt som jag inte alls begriper. Tidigare har jag vridit hjulet medurs så långt det går för att helt stänga bränsletillförseln. Efter att jag satt rensnålen på plats har det blivit tvärtom. Om det är tryck i tanken och hjulet är vridet fullt medurs så sprutar det fotogen ur munstycket. Om jag däremot vrider hjulet fullt moturs så att nålen kommer upp ur hålet stoppas bränsletillförseln. Vad är det som har hänt?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips