Vilka kök fungerar bäst att köra på fotogen?

Det är inte bara metallpartiklar som färgar lågan röd? Om man hållit på att meka lite med brännaren kan det bli lite löst material som skulle kunna färga lågan. Ett förslag är att diska brännaren ordentligt, och sedan köra köket på hög fart en lång stund och se om det försvinner.
Intressant. Jag vet inte om det har någon betydelse, men de röda lågorna är på ena sidan av ytterhuven. Alltid samma sida och ungefär halva ytterhuvens omkrets. För att knyta an till det Odd tidigare berättade att ytterhuven skall vara tätt mot underlaget. Jag tycker att det ser ut som att det är en glipa på just den delen av huven som har röda lågor. Jag har skruvat fast huven så hårt det går med nya skruvar, men glipan försvinner inte.

Jag brukar kunna få problem med underburn när jag pumpat för lite. Förstår inte riktigt fysiken bakom det, men tycker det är vanligt nog för att nämna.
Jo, det är också min erfarenhet av dagens test med min MSR XGK EX och Bernidawgs tystbrännarhatt (XGK-dog). Problemet med återkommande underburn försvann när jag tog några extra pumptryck.
/Niklas

Bäst är nog Kokutrustning 10 /s. Men den är så stor att man behöver ett fordon för att transportera den.
Innehåller stekpanna, stora grytor, skärbräda, kockkniv, slev, stekspade reservdelar till brännaren.

Andra bra fotogenkök är nästan samtliga som tillverkats fram till slutet på 70-talet.
Problemet med dessa är att reservdelar är besvärliga att komma över.
KAP-Arctic Är jättebra men reservdelar som ovan.

Optimus Nova och Polaris fungerar bra på fotogen.
De har problemet med att man måste bränna slangen tom innan man kan packa köket.

Optimus Hiker+ illverkas inte längre. men den har brännaren från Nova så den går det att få tag i reservdelar till. Och den kan släckas o packas utan krusiduller.
Jag hade en ny Hiker+ stående oanvänd i flera år eftersom jag trodde brännaren var trasig. Det visade sig vara magneten som gett sig ut på vandring. Rensnålen stod i övre läget. Jag viftade med verktyget från Nova under brännaren och vips fungerade köket. Det har fungerat klanderfritt efter 'reparationen'. Jag kör fortfarande ned verktyget från Nova.

Jag har en Nova modifierad för Trangia. Funkar bra , men man måste fortfarande vända flaskan och bränna ur slangen.

Jag har funderat på att modifiera pumpen till Nova, så att den funkar som KAP-Arctic pumpen. Dvs man kan släppa trycket i flaskan med en skruv. Men det skulle göra det farligt att köra bensin i köket. Jag har likadana flaskor med bensin o fotogen ... Så jag har hejdat mig.

/John

Vad använder ni om ni kan välja typ nova, fotogen eller bensin?

Har experimenterat med olika bränslen till Optimus Nova. Alkylatbensin är aningen enklare vad gäller start och utebliven sotning. Fotogen ger aningen högre effekt. Jag förstår inte rädslan för bensin om man inte är i ett tält. Är intresserad av frågan om bästa sortens fotogen vilken diskuterats i många trådar på olika forum. Föreslår nybörjaren som lagar mat utomhus att testa alkylatbensin om man vill vara bekväm.

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Jag lagar inte mat i tält, jag lagar utomhus. Sommartid med gas och vintertid 8inte lika ofta) med optimus nova på alkylatbensin. Jag är lite lat och vill bara ha ett bränsle och har tränat mig till att göra som i novas bruksanvisning: tappa upp lite bensin för förvärmning, stäng kranen igen, tänd och låt det brinna och precis innan den slocknar öppna vredet och "tänd köket" på sista lågorna av förvärmningen.
Jag vet att flera här avråder från detta och har sina argument men det funkar bra för mig, men det tog några gånger innan jag lärde mig "tajmingen".

/Patrik

Vad använder ni om ni kan välja typ nova, fotogen eller bensin?
Bensin! Men det beror bl.a. på att jag bl.a. har MSR Simmerlite, som bara funkar med just bensin.

Å på vintern blir det bara pulvermat och pulverdryck för min del och då vill jag inte strula med längre förvärmning än nödvändigt.

För min del blir "riktig" matlagning bara aktuell på sommaren, när det är skönt att sitta och vänta på maten. Å då blir det som regel gasolkök.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips