Vilket kök skall jag ta med?

Jag och frun tänker gå en femdagars fjällvandring i augusti och jag har en fråga om val av kök. Sedan tio år har jag ett Optimus Nova multifuelkök som används vid jakt men till säsongen har jag uppgraderat(?) och köpt ett Primus Lite gaskök. Jag gillar enkelheten med gasköket och det är skönt att slippa förvärmningen som krävs för Nova. Men jag undrar hur det fungerar att laga mat till två personer på det lilla gasköket. Vi kommer att köra varma koppen / blåbärssoppa / kaffe till frukost och lunch samt frystorkad mat till middag.

Jag lutar nog åt att fotogenköket hamnar i ryggsäcken som matkök, och Optimusköket kanske får hänga med som pauskök, då får Thermosen stanna hemma. Vikten på en Thermos är ungefär lika som för gasköket och gasköket kokar vatten på nolltid. Viss redundans uppnås med två kök om det ena packar ihop.

Alternativt endast ha ett kök och Thermos för varm dryck.

Hur skulle ni ha gjort?
 
Jag tolkar det som att köket i princip bara ska koka vatten på er tur? Då kanske det känns lite overkill med Novan? Jag är dåligt insatt i multifuel-kök men Novan kör väl inte gas? Då behöver du bära med dig både bränsle till Novan och gas till Primus Lite. Känns spontant onödigt.

Jag skulle satsa på endast gas-köket i er situation. Visserligen förlorar du back-up med ett andra kök, men skulle det hända att gasköket eller gasflaskan haverererar så går det att laga den frystorkade maten med kallt vatten också. Inte lika smakligt kanske, men ni svälter inte :)
 
I princip ska ni koka vatten bara, om ni äter enligt ovanstående.
Gas är enklare, det jag inte gillar så mycket är tryckfallet man får med halvtomma eller värre tuber, på slutet är det löjligt hur lång tid det tar....
Novat låter å andra sidan rätt rejält.

Ta gasköket, skippa termosen ändå.

//P
 
Varmakoppen blåbärssoppa lär ha utgått för flera år sedan. Men bortsett ftån det så bör det nog vara tillräckligt med ett kök. Föreslår att ni tar några 1 -2 nätters övernattningar i hemmaterräng och provar ut vilket ni trivs med.
 
Håller med, ta bara med gasköket. Är lite litet kärl för två när ni gör två påsar frystorkat, så prova fram hur ni gör det smartast. Lägg i hälften av vattnet först och koka upp en halvliter till för att toppa upp i påsarna?
/Peter
 
För att värma vatten ta med gasköket. Jag har ett Primus ETA Lite och när det blir vecko-vandringar norröver tar jag även med ett MSR Pocket Rocket som backup. Passar perfekt på primus-kärlet. Ett litet tips är att aldrig lita på kökets piezo-tändare så tag med tändstickor.Primus ETA Lite kök.jpgMSR Pocket Rocket 1.jpg
 
Jag skulle bara ta gasköket och ingen termos (eller multifuelköket).

Redundansen med två kök tycker jag är onödig. All mat i detta fall går att äta kall om köket skulle sluta fungera.
 
Vet inte om du syftar på mig? Jag nämner att jag har med en back-up brännare vid lite längre vandringar och brännaren ifråga väger ganska lite. Jag gör detta för att jag har råkat ut för ett kökhaveri på Nordkalottleden och undviker gärna frystorkat utrört i iskallt vatten. Men det är jag det.

Om vi skall undvika redundans här på forumet så blev det nog inte mycket skrivet, se bara på din första mening: Jag skulle bara ta gasköket..........det skriver ju i stort sätt samtliga ;)
 
Jag använder oftast Trangia 27 med GB-74 gasbrännare på turerna när vi är två personer. Jag sätter funktion och pålitligheten över den ev viktökningen, men samtidigt lagar jag mat på köket så inte bara kokar vatten. Skulle jag bara värma vatten går det att hitta lättare lösningar, men samtidigt sällan mer bränsleeffektiva.
Går jag som oftast långt utanför led brukar jag packa ner en liten toppmonterad brännare som reserv, ex FMS-300T eller MSR MicroRocket. Jag har aldrig behövt använda någon reservbrännare, men jag tar hellre dessa extra gram än att tvingas äta kall mat.

Till TS fråga. För den typen av vandring, bara koka vatten och årstiden välj gasköket alla gånger, men om grytan har värmeväxlare använd inte köket i tältet eller tältabsiden pga den extra kolmonoxidutveckling dessa grytor skapar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
sooman Kök på 12 dars tur i Sarek? Fjällvandring 2
carina 2 Vilket kök Fjällvandring 62
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Tarzanthe1 Olika kök Fjällvandring 6
Ett bra kök? Fjällvandring 12
annaim.geo MSR-kök Fjällvandring 7
jonil152 Förvärmning till kök Fjällvandring 1
nils73 test av tält, kök, dunsovsäckar mm. Fjällvandring 1
Johanna K vad för kök? Fjällvandring 16
gNuSoftWare Kök? Fjällvandring 16
nippe_n Kök för vandring Fjällvandring 8
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
edgepal Vad skall vi göra med fjällvärld? Fjällvandring 100
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
joa_bj Hur skall man resonera kring strumpor? Fjällvandring 14
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.