Kök?

Ska inhandla ett kök!

Priset kvittar, det ska vara ett bra kök som kan vara med ute på vandringar och både sommartid och sträng vintertid!

Har kollat in Primus MultiFuel och OmniFuel.
Vad är skillnaden? Har någon några erfarenheter som dom kan dela med sig?

Vad ska man köra? (Bensin elelr gas?)
Vilken Bensin / gas är bäst?

Tack! /Andreas
 
Mitt val

Jag skulle rekommendera ett MSR Dragonfly!
Ett kanonkök enligt min mening, litet och lätt med bra fart i.
Kör det på miljöbensin i grön dunk eller fotogen om du hällre vill det. Går att finreglera lågan från mini till modell blåslampa.
Med rensin så slipper du släpa bränsl för jag brukar klarar en veckas vandring på 0,5 liter bensin utan överdrivet snålande.
 
Gas är smidigt

Jag är såhär långt nöjd med ett Omnifuel. Det är lite tungt, men stabilt. Jag kör på omväxlande gas och bensin, beroende på hur köket ska användas. Om jag har räknat rätt är gas vikteffektivast så länge en behållare räcker. Dessutom är det smidigt, men låter värre än med bensin. När jag inte använder gas kör jag på bensin från en färghandel (ren heptan) vilket knappt sotar ner brännaren alls.

Hade ett MSR Wisperlight tidigare. Det är ett lätt och effektivt kök, om än lite pilligare och sotigare att ta isär. Primus skruvfäste mellan slang och pump känns också mer pålitlig och tät än MSR:s lösning. Det är en inte oviktig detalj: jag har en gång lyckats elda upp en pump genom att en bensinläcka fattat eld under förvärmningen.

Nils
 
Optimus!

Hej,

Som kök för sommar och sträng vinter rekommenderar jag varmt Optimus Explorer eller ännu hellre Optimus Nova. Har mycket goda erfarenheter från Optimus. Köken har kanske markandens högsta effekt (känsligt ämne bland frilugtsfolk :)), är tillverkade i Sverige och väger som andra multibränslekök.
Har ägt ett MSR Dragonfly men det låter väldigt mycket, har plastiga pump (min sprack i kyla) och det blir bränslespill varje gån man lossar bränsleslangen från flaskan samt när man dekomprimerar bränsleflaskan.
Optimusköket (och de flesta andra multibränsleköken) är onödigt avancerade / kraftfulla / tunga för sommartur men ska du bara köpa ett - köp Optimus Nova.

God tur
Daniel
 
msr simmerlite då?

Med alla MSR-vänliga och viktmedvetna personer tycker jag det är konstigt att man sällan (aldrig?) pratar om simmerlite. Kryp fram bakom stenarna och skryt lite för oss! :)

Jag har inte provat MultiFuel, men kan verkligen rekommendera OmniFuel.

gNuSoftWare; sa:
Ska inhandla ett kök!
Gratulerar! Det är nog det roligaste att marknadsundersöka efter tält. Inte ens GPS:er är så kul att kika på.

gNuSoftWare; sa:
Vad ska man köra? (Bensin elelr gas?)
Vilken Bensin / gas är bäst?
Jag vandrar bara på somrarna och har inte gjort det heller speciellt länge. Här är mina 5 öre:

Gas:
+ inget slabb
+ mest vikteffektivt
+ bra form på behållarna
- engångsförpackningar

Jag kör bensin för att det är nästan lika bra som gas samtidigt som jag slipper engångsförpackningar. Ytterligare en stor bonus är att man slipper en massa behållare med "småslattar".
 
KAP

gNuSoftWare; sa:
Priset kvittar, det ska vara ett bra kök som kan vara med ute på vandringar och både sommartid och sträng vintertid!

Vi kör sedan många år med KAP-kök, som drivs med fotogen, Peter Ask har en särskild sida om dessa kök, jag instämmer helt i det han skriver om KAP-kökens fördelar, se http://www.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Default.htm

Kan tillägga, att det fungerar alldeles utmärkt på hög höjd. Vi har tältat åtskilliga nätter på över 5000 m och vårt KAP-kök har då fungerat perfekt, till skillnad från gaskök som kan vara mkt svåra att få igång när gasbehållaren är kall.

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-03-19 kl 08:04]
 
Re: msr simmerlite då?

boran; sa:
Gas:
+ inget slabb
+ mest vikteffektivt
+ bra form på behållarna
- engångsförpackningar

Har MSR XGK som jag har använt sedan stenåldern med alla möjliga bränslen, har nu införskaffat MSR Pocketrocket i min iver att packa lätt.. Kommer aldrig mer att söla med flytande bränslen på vår, sommar och höst.. Vintertid så är nog bensin fortfarande bäst..
 
Re: Re: msr simmerlite då?

-Patric-; sa:
boran; sa:
Gas:
+ inget slabb
+ mest vikteffektivt
+ bra form på behållarna
- engångsförpackningar

Har MSR XGK som jag har använt sedan stenåldern med alla möjliga bränslen, har nu införskaffat MSR Pocketrocket i min iver att packa lätt.. Kommer aldrig mer att söla med flytande bränslen på vår, sommar och höst.. Vintertid så är nog bensin fortfarande bäst..
Har ett Primus av liknande modell som Pocketrocket (fast tyngre). Det är som sagt lättare än ett Omnifuel el motsv., men svårare att vindskydda, speciellt med stor gastub och dessutom instabilare. Men som sagt, viktinsparingen är inte att förakta.

/Håkan
 
minimum

Det här är lite utanför ämmnet men ändå, Har ett MSR pocket rocket+gas som funkat som "enda" kök under sommarvandringar. det plus en kastrull och en kaffekanna har funkat utmärkt,mycket mer behövs inte, man får iofs
dela grötkastrull på morgonen men det är bara mysigt.(Lady och Lufsen ni vet)
 
MF versus OF

gNuSoftWare; sa:
Ska inhandla ett kök!



Har kollat in Primus MultiFuel och OmniFuel.
Vad är skillnaden? Har någon några erfarenheter som dom kan dela med sig?


Tack! /Andreas

Omnifuel har en annan brännare med reglerratt på förgasaren. Den är också tystare, effektivare med fotogen/diesel och har kortare starttid. Annars ingen skillnad.

Mvh,

/J
 
det här kom ju passligt..
har själv också funderat på att skaffa mej ett kök, till en påskvandring..

*läser igenom vad som sagts tidigare*

helst skulle jag ha något som tar väldigt lite utrymme i ryggsäcken..

..så några Primus Multi eller OmniFuel, MSR Dragonfly eller Wisperlight, Optimus Explorer eller Nova, MSR Simmerlight, blir det knappast, p.g.a. sina mer eller mindre rum-krävande ställningsfunderingar (eller går möjligtvis dessa att ta loss i bitar och bygga upp senare?)

MSRDragonFlyStove.jpg


Det nämndes något om någon Pocketrocket?..
..något liknande med ställningen rakt på flaskan skulle passa mig bättre (Pocket superfly? Primus classic trail? Primus PowerCook?)
Någon med erfarenheter av dessa?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.