Kök?

Pyttekök

sleipnah; sa:
har själv också funderat på att skaffa mej ett kök, till en påskvandring..
helst skulle jag ha något som tar väldigt lite utrymme i ryggsäcken..

Om du inte ska ha köket på vintern öppnar sig ju nya möjligheter, för då är gas ett bra alternativ. Särskilt om det ska vägas lite.
MSR Pocket rocket eller den tjusiga Optimus Crux är bra alternativ.

gas_spegel.jpg

Crux förvaras i inbuktningen under gasflaskan, så utrymmet som krävs är i princip noll. Men det är ett dyrare kök än Pocket rocket.

Jeg har prøvet mange, og med bra vindskydd vil de fleste være bra. Trangia har nu en egen multifuel som er en spesial- Optimus Nova. Dette ser ut som et optimalt system. Selv anvender jeg Optimus Nova med hjemmelaget vinskydd se min side: http://www.home.no/dsk/
Jeg har også laget en adapter for butangas, og Novaen funker bra da også.

Jeg anbefaler Nova.

Dag Ståle

MSR Pocket rocket 96g (tror jag) ca 400:-
Idiot enkelt + litet. enda minuset är att det bara
är tre kärlstöd så man kan inte ha nån monstergryta,
annars tycker jag att det är pefekt,För sommar vår och höst alltså.. (Och nej, jag
är inte sponsrad av MSR)

gNuSoftWare (Andreas Öberg) >> Det enda jag sett av Primus kök är att det är tyngre än MSR köken och därför är jag inte intresserad av dessa.
Jag har använt min MSR whisperlite som har munstycken för både fotogern och bensin med kemisk ren bensin, heptan. Har även provat 98 oktan men det sotar så mycket.
Under några år använde jag gas men de skymmande gasflaskorna fick mig att överge gas och återgå till att pyssla med bensinköket.
Välja mellan bensin och gas? Strula inte med flera kök, skaffa dig ett bensinkök och använd detta hela tiden så du lär dig hur den funkar och hur mycket bränsle DU gör dig av med olika tider av året.
Du kan även träna att använda det inne i tältet men tänk på eldfaran så du inte blir av med tältet. Plocka ner innnertälet i början så du ser hur höga lågor du får vid starten. //RJ

Samma

Har också börjat titta på nytt kök.
Kommer bara användas på sommartid än så länge.

Min kravlista är följande:

vara enkelt att använda,
lätt,
inte alltför pyttelitet,
Stadigt på marken och stadigt för kastrullen,
snabb koktid.

Så jag har fastnat för "primus Easy Fuel".

Är det bra tänkt?

MVH
Kim

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg