Ett eller två kök

Hej!

Jag och en polare skall vandra 4 dagar i hardangervidda i juli. Jag har vandrat innan och klarar mig fint med ett hyfsat litet trangiakök (etanol).

Men nu ska vi vara 2 alltså. Borde man ha två kök?

Jag lär ju få köpa en större gryta (typ 1.2 liter) till trangian iaf, så man kan koka mat
till 2 pers samtidigt.

Till frukost blir det gröt/kaffe. Sen något kokt till middag.
Men blir det för lite med ett kök?

Jag är lite sugen på att köpa ett jetboil zip. Dels för att jag vill kunna koka upp vatten snabbare än med sega trangian, och dels för att, äh, ärligt talat tycker jag den ser cool ut:)

Det blir kanske mindre vikt om jag bara tar trangian. Hmm.

Hur gör ni som vandrar 2 (eller fler)?

mvh / Alex
 
När vi vandrar 2 personer använder vi Trangia 27 som har 2st 1 liters grytor. För 3 personer går vi upp i storlek till Trangia 25 som har 1,75 resp 1,5 liters grytor. Jag undviker att koka pasta som kräver överflöd av vatten (dessutom slöseri med bränsle att hälla ut kokhett vatten;)).
Använder gasbrännare till Trangiaköken, och vill man spara pengar kan man ha samma brännare till båda köken. Har du gasbrännare (GB74) ihop med Trangias effektiva vindskydd kommer du nog inte att uppleva att det är segt.

Nu i sommar kommer vi att göra en kortare vandring på 4 personer, och även då tänkte jag klara mig med Trangia 25 för att spara vikt och packningsvolym.
 
Om du köper lägerkitteln till 27:an och en gasbrännare så har du tagit ett stort kliv upp i användbarhet.

Om du vill kan du ju komplettera med en liten toppmonterad brännare som backup om trangiabrännaren mot förmodan skulle fallera. Kastruller har du ju så det räcker.
 
Jag använder T27 till mig själv och tänker ta T25 i sommar när vi är två stycken i 10 dagar. Själva grytorna i T27:an är väl tillräckligt stora om man är måttfull, men jag tycker att kaffepannan är för liten för en ordentlig fikapaus. Det kanske beror på att jag tycker om att dricka kaffe och att jag tycker om kokkaffe, och då blir kaffepannan i T27 lagom till mig.

Vi funderar också på att ta med en MSR Pocket Rocket som får följa med på den eller de dagstur(er) vi planerar. I stället får termosen stanna hemma. Min 5dl primustermos väger 394g, Pocketrocket väger bara 112. Gasen ska ju ändå med.
 
Man kan mycket väl koka pasta med liten vattenvolym, det kommer säker klibba ihop endel, men med lite olja i så går det bra.
 
Jag gillar gaskök så det skulle jag satsa på om ekonomin tillåter.

Vi brukar köra ett kök per två personer men det funkar med ett kök var också. På en så kort tur lär Ni inte ha så tung packning ändå.

Har Ni ont om tid är det ju smidigare med varsitt kök. Sen beror det lite på vad man tänkt käka. Om gröt och mat bara kräver kokande vatten så finns ju ingen anledning att ha två kök.

På 4 dagar och inga avancerade måltider så borde det räcka med en brännare ca 100 gram, en kastrull 200? gram och en liten gas på 225 gram. Samt skedar, kåsor, disksvamp, tång.
 
Jag är lite sugen på att köpa ett jetboil zip. Dels för att jag vill kunna koka upp vatten snabbare än med sega trangian, och dels för att, äh, ärligt talat tycker jag den ser cool ut:)

Som äkta prylnörd ser jag ju genast vad din fråga handlar om egentligen. Klart du ska köpa ett jetboil zip! Helt oavsett dina behov så tycker du att det ser cool ut. Tungt argument. Tveka inte, slå till.
OBS! Detta är skrivet utan minsta ironi, jag skulle inte få köpa någonting om jag bara skulle gå efter mina verkliga behov. ;)

mvh thomas
 
Som äkta prylnörd ser jag ju genast vad din fråga handlar om egentligen. Klart du ska köpa ett jetboil zip! Helt oavsett dina behov så tycker du att det ser cool ut. Tungt argument. Tveka inte, slå till.
OBS! Detta är skrivet utan minsta ironi, jag skulle inte få köpa någonting om jag bara skulle gå efter mina verkliga behov. ;)

mvh thomas

Ja, lite så är det:) Jag skulle säkert klara mig hur mycket som helst med en T27etanol, men ska jag gå genom hela livet utan att få köpa en fräsig gasbrännare för det? :)

Fast allvarligt talat så vill jag mest ha det hyfsat optimerat.
 
När vi vandrar 2 personer använder vi Trangia 27 som har 2st 1 liters grytor. För 3 personer går vi upp i storlek till Trangia 25 som har 1,75 resp 1,5 liters grytor.

Så ni lagar tex inte gröt ihop? Gröt till 2 pers får nog knappt plats i en 1Liters (1 portion = 2dl gryn och 4dl vatten).
Fast klart, man kanske kan nöja sig med lite mindre vatten, få lite segare gröt, och klara sig med en 1L-gryta. Hmm.

Och de större grytorna från 25an, får de plats inuti "skalet" i ett 27-kök?
 
Så ni lagar tex inte gröt ihop? Gröt till 2 pers får nog knappt plats i en 1Liters (1 portion = 2dl gryn och 4dl vatten).
Fast klart, man kanske kan nöja sig med lite mindre vatten, få lite segare gröt, och klara sig med en 1L-gryta. Hmm.

Och de större grytorna från 25an, får de plats inuti "skalet" i ett 27-kök?

En normalportion gröt är 1dl gryn och 2,5dl vatten. För två personer på vandring kör vi 3 portioner (3dl gryn och 6,5 dl vatten) vilket fungerar utan problem i 1 liters grytor. Totala mängden när gröten kokat ihop är väl ca 7,5dl (kör egen blandning med gryn, russin/tranbär, frön, nötter mm).
Gasbrännaren är perfekt att koka gröt eller andra saker som behöver lite tid att sjuda pga sin effektiva möjlighet att reglera värmen.

Jag blandar självklart inte grytor mellan T27 resp T25, utan har två olika kompletta kök som jag tar med mig efter behov;). Brännaren passar däremot i båda köken om man inte vill köpa två gasbrännare.
 
Hej piloten Pirx :)
Den mest dramatiska optimering du kan göra är (som redan skrivet) att byta från sprit- till gasbrännare i din Trangia.

Att skaffa/fixa till en grytmysare för att svällkoka en del av maten (t ex bulgurgryn eller just gröt) i ena grytan (eller bara hålla den maten het) medan man fixar andra beståndsdelar i den andra, upplevde jag också som en bättre "optimering" än två kök.

Därefter - som någon också varit inne på - beror allt på vad för sorts mat ni tänker laga. Jag har livnärt två barn + deras storvuxna pappa på veckolånga turer med hjälp av den större Trangian och intet annat, men det kräver lite planering/god organisation.
Pasta och annat som man måste hälla vatten från är ju sällsynt ineffektivt på flera sätt, när det finns couscous, bulgur, matkorn etc, som bara behöver kokas upp + svälla i grytmysaren, och absorberar allt vattnet.
Vad gäller gröten, så (sväll)kokade jag en extra tjock variant, dvs betydligt mindre vattenmängd än vanligt, medan pulvermjölken "mognade" i den andra grytan. Mest för att mina ungar föredrog kontrasten mellan "fasta" heta grötklumpar och kall mjölk till i stället för en gles "soppa", men det kan ju sammanlagt bli nästan två liter mat :)

PS "2 dl gryn" i torrt tillstånd tar bara upp en bråkdel av den volymen, när du väl hällt dem i vattnet. De två decilitrarna består mest av luft :)
 
Jo det är ju sant. 2dl torra gryn tar inte 2dl blandat i vatten. Men 8dl vatten och 4dl gryn... well, jag får testa mig fram här hemma först då:)

Och visst, couscous måste vara mer effektivt pga att det inte blir ngt hett-vatten-spill.
Fast nu tänkte jag på såna här färdiga torra tortellinis (från barilla tex). Så har man ju allt där och slipper fler ingredienser att laga:)
Är det fler än jag som käkar såna? Ett 250g-paket räcker väl till 2 "normalstora" portioner. Dvs nästan till 2 pers. Så lite olja, rosepeppar och riven parmesan på det!

Förutom frystorkade rätter (som kostar en del mer), förslag på andra såna enkla rätter att ha med?

Och, jag antar att 1,5L-grytan från T25an inte får plats i skalet till en T27a?

Tack för svaren!

mvh / Alex
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.